Filterholder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • airborn
    Lysristet
    • Dec 2019
    • 51

    Filterholder

    Halløj

    Efter et par måneder med en espressomaskine dukker der jo pudsige ting op hos os alle - går jeg ud fra

    Jeg har for eksempel tænk dette:

    Et portafilter med dobbelt udløb drypper mere mellem fyldningerne da der er flere steder væske kan gemme sig -
    Et "naked" sviner mere på maskinen hvis der kommer en lillebitte kanal i pucken men drypper ikke mellem fyldningerne _

    Har jo også en ikke anvendt single holder...

    Kunne godt have lyst til en midt imellem - altså en næsten "naked" model med et mindre hul forneden end et rigtigt naked.
    Der så ikke kan gemme noget væske og samtideig ikke spreder sprøjt så bredt.

    Nogen der har haft samme tanke?

    Hvad er filterholderen lavet af?
    Hvis det er forkronet messing er det jo ikke så kønt at bore et stort hul, der hvor gevindet er i bunden, da messing og krom så bliver synligt.


    Modellen er Profitec 700
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Fordelen ved et bundløst

    Man kan se hvad man laver
    lettere at rengøre
    Sviner det pga. channeling er kaffen alligevel ikke værd at drikke

    Jeg bruger kun single håndtaget med fast blind filter, og aldrig det med dobbelt udløb

    Flere har haft succes med at lave filterholderen om til naked, nogen bedre end andre
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • kidcaffeine
      Espresso
      • Sep 2016
      • 585

      #3
      Har alle tre. Bruger både dobbelt udløb og bundløst

      Kan egentlig bedst lide at bruge dobbelt udløb, men mest pga at jeg synes bundløst kan svine lidt selv uden chanelling (dråber som lander i en halvfuldt kop og sprøjter op - i know, jeg er hysterisk). Skifter mest til bundløst hvis jeg føler der er et eller andet i vejen med en bønne, og jeg gerne vil holde øje med ekstraktionen

      Den eneste jeg aldrig bruger er single. Hader at den ikke balancerer når man stiller den på bordet
      Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
      Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
      Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
        bundløst kan svine lidt selv uden chanelling (dråber som lander i en halvfuldt kop og sprøjter op - i know, jeg er hysterisk). Skifter mest til bundløst hvis jeg føler der er et eller andet i vejen med en bønne, og jeg gerne vil holde øje med ekstraktionen
        Det er også svært at ramme de små espresso kopper med et bundløst det kan jeg ikke genkende, her sviner det faktisk aldrig

        Ps. mine std. kopper er ca. 160ml
        Last edited by Jack; 26. April 2020, 14:31.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • kidcaffeine
          Espresso
          • Sep 2016
          • 585

          #5
          Jeg sagde da heller ikke at jeg rammer ved siden af?

          Men nej, ellers også helt enig - de har ry for at svine meget mere end de gør, hvis bare ekstraktionen er god
          Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
          Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
          Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

          Comment

          • TurBo
            Mellemristet
            • May 2014
            • 285

            #6
            jeg har også alle 3 typer filter. jeg bruger dog aldrig den der dobbel spout, og primært benytter jeg single spout. blindfiltret måske i en ud a 10 gange.
            benytter næsten kun små 60 ml. kopper.

            Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
            Bo-- :-)
            Izzo Alex Duetto mk1
            Mahlkoenig Vario home

            Comment

            Working...
            X