Spørgsmål vedr. renovering af Bezera BZ07

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • snuff
    Grøn bønne
    • Dec 2015
    • 29

    Spørgsmål vedr. renovering af Bezera BZ07

    Hej med jer,

    Maskinen har over noget tid ikke ydet, som jeg vil ville. Det har blandt andet været pumpen, men også gruppehovedet, som efterhånden er ret slidt.
    Det er oprindelig en gave fra min bror for vel snart en 10 år siden, så har heller ikke specielt meget lyst til at give den videre, hvorfor jeg har tænkt mig at gøre det til et covid-isolations-projekt.
    I den forbindelse har jeg derfor lidt spørgsmål.

    1. Er det muligt at rense silikone slangerne og genanvende dem? Kan se der har samlet sig en del kalk efterhånden.

    2. Når jeg skruer kobberrørene af og skal montere dem igen, skal jeg så smøre gevindet med noget for at det holder helt tæt?

    3. Hvordan renser jeg mest optimalt kobberrørene og kedlen? Citronsyre, eddike etc?

    4. Har overvejet at få monteret en PID, da min maskine er uden. Nogen der har erfaring hermed og har det forbedret jeres shots?

    På forhånd tak.
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Jeg har aldrig forstået fordelen ved at monterer PID på en HX maskine, da man jo ikke kan tilpasse bryg temperaturen med PID på sådan en maskine
    men man er selvfølgelig fri for de klik lyde som relæ fra en persurestat kan give hvis man er træt af det
    Last edited by Jack; 24. April 2020, 01:27.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • JohanS
      Lysristet
      • Dec 2016
      • 70

      #3
      Der er en troubleshooting guide her


      1. Er det silikone eller teflonslanger? Silikone er lidt mere skrøbelige, men kan til gengæld købes relativt billigt nyt. Jeg rensede silikoneslanger for nylig under et projekt. Kan lade sig gøre, men pas på når slangeklemmerne skal tilbage på. Man kan komme til at stikke/rive hul på dem.

      2. Hvis de er kegleformede i enderne, så umiddelbart ikke.

      3. Jeg bruger citronsyre (pulver). Billigt, nemt at dosere og effektivt.

      Hvis det er en Ulka pumpe, så er der et par videoer på youtube, som giver lidt indsigt. De er nemme at skille ad, og muligvis bare en fjeder. Ellers er det ikke en ret dyr del at skifte komplet.
      The quintessential expression of coffee is espresso.
      – Ernesto Illy


      Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

      Comment

      • snuff
        Grøn bønne
        • Dec 2015
        • 29

        #4
        Hej Johans,

        Tak for det.

        Det er silikone. Hvad gjorde du med slangerne? Tænker jeg forsøger, og ellers må jeg komme nogle nye.

        Er det bedst med kogende vand når man tilføjer citronsyre og efterfølgende delene?

        Det er netop en Ulka. Jeg forsøger med nogle youtube videoer. Ellers køber jeg en ny. Har fundet et par tyske forhandlere.

        Comment

        • JohanS
          Lysristet
          • Dec 2016
          • 70

          #5
          Jeg rensede dem i varmt vand med almindeligt opvaskemiddel. Siliconeslangerne er bløde, så ting sidder ikke særligt godt fast på dem. Hvis der også er stive teflon-slanger, så ville jeg lægge dem i en mild opløsning af citronsyre.
          Citronsyren opløses hurtigere i varmt vand og reaktionen øges også. Jeg plejer dog ikke at køre kogende nødvendigvis, bare varmt. Kommer dog an på hvor slemt det ser ud. Har du et sted med god ventilation speeder det processen lidt op at koge det.
          Handsker er ikke en dårlig idé
          Uden at være ekspert på pumperne, så er det vist primært fjeder eller pakning der kan gå. Det elektriske kører eller kører slet ikke. Det kan man høre. Man kan også få pumperne i Danmark.
          Gruppepakning bør også skiftes, hvis den ikke allerede står på din liste.
          The quintessential expression of coffee is espresso.
          – Ernesto Illy


          Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

          Comment

          • snuff
            Grøn bønne
            • Dec 2015
            • 29

            #6
            Fornemt, tak for hurtigt svar

            Gruppepakning er på listen. Desuden skal hele gruppehovedet skiftes samt "bruseren" eller hvad den nu hedder.

            Comment

            • snuff
              Grøn bønne
              • Dec 2015
              • 29

              #7
              Det er noget af et projekt jeg har begivet mig ud i som rookie

              Jeg har fået skilt maskinen ad og fået frigjort kedlen. Jeg kan dog ikke få "dækslet" af. Nogen gode ideer?
              Skal der bare lidt vold til?

              Click image for larger version

Name:	IMG_4442.jpg
Views:	1
Size:	61,3 KB
ID:	231749Click image for larger version

Name:	IMG_4443.jpg
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	231750Click image for larger version

Name:	IMG_4444.jpg
Views:	1
Size:	59,3 KB
ID:	231751

              Comment

              • snuff
                Grøn bønne
                • Dec 2015
                • 29

                #8
                Vi snakker selvfølgelig om det i bunden, hvor jeg har fjernet møtrikkerne.

                Comment

                • JohanS
                  Lysristet
                  • Dec 2016
                  • 70

                  #9
                  Hvis du har adgang til en skruestik et sted, er det klart det bedste. Spænd varmelegemet op og rok selve kedlen af stille og roligt.
                  Alternativt kan du lægge den på et håndklæde og slå stille og roligt på varmelegemets flange, mens du drejer den rundt. Det kan være det vil få bugt med det kalk der muligvis holder den fast.
                  Hvis du vil have mere vold, så tag din tyndeste og dårligste skruetrækker og slå den meget forsigtigt ned i rillen mellem kedel og varmelegeme. Igen stille og roligt hele vejen rundt. Jeg ville læne den mod kedlen, som ser ud som om den er stål og dermed hårdere gods end toppen til varmelegemet, som ser ud til at være i messing og derfor blødere.
                  Jeg kender ikke modellen, så sikr dig at alle skruer er frigjort inden du lægger kræfter i.
                  The quintessential expression of coffee is espresso.
                  – Ernesto Illy


                  Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

                  Comment

                  • Joe_Black
                    Coffeeholic
                    • Feb 2012
                    • 1424

                    #10
                    Brug en hammer til at slå på kanten, den kan tåle en del, og skal nok komme løs. Men du får brug for en ny pakning.
                    Wega MiniNova
                    Mahlkönig K30
                    Moccamaster
                    Santos #4
                    AeroPress
                    Bodum Vakuum Brygger

                    Comment

                    • snuff
                      Grøn bønne
                      • Dec 2015
                      • 29

                      #11
                      Perfekt - det virkede. Havde egentlig regnet med at det så meget værre ud deri.

                      Tak for hjælpen.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_4448.jpg
Views:	1
Size:	59,2 KB
ID:	231752

                      Comment

                      Working...
                      X