Problem med mælkeskummer på Nivona 831

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • panch
    Grøn bønne
    • Apr 2020
    • 4

    Problem med mælkeskummer på Nivona 831

    Hej Alle,

    Jeg har måske købt katten i sækken - troede dog det var et godt køb: Nivona CafeRomatico 831 fra 2014, kun brygget ca 5500 kopper. Ca kun 250 af dem var med mælk.
    Når jeg laver en Cappucino eller et eller andet med mælk, så sprutter det kun og der tages ikke ret meget mælk med op. Jeg har prøvet at køre renseprogrammer til mælk, hvorefter jeg godt kunne få den til at virke. Men senere ville den fejle igen.
    Link til video kan ses her: link

    Problemet er at vi udelukkende drikker kaffe med mælk, så virker dette ikke, er maskinen ubrugelig for mig.
    Beskeden fra RigtigKaffe.dk var at det kunne være keramikventilen, en udskiftning til 2000kr. Men den har kun kørt små 6000 kopper, så kan det virkelig være den? Andre siger at det må være mælkaflejringer, men dem kan renseprogrammet i så fald ikke afhjælpe.

    Jeg er lidt på bar bund i forhold til hvad man kan gøre herfra? Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at betale 2000kr for en reparation, men hvis en eller anden del skulle udskiftes, kan jeg højst sandsynligt klare det selv med en anelse hjælp.

    Mvh

    Carsten
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Hej Carsten

    Jeg kender ikke maskinen, men jeg søgte lige på nettet og fandt den omtalte ventil.


    Jeg tænker umiddelbart at det må være muligt at åbne maskinen (forsigtigt, så du ikke kommer til at knække plastic - tag billeder undervejs så du kan samle den igen) og manuelt rense den der ventil - jeg ville nok rense hele 'mælkevejen', fra mælken kommer ind i maskinen til den kommer ud igen. Renseprogrammerne kan selvfølgelig kun gøre så og så meget - så jeg ville åbne, rense manuelt, samle igen og se om det ikke hjælper.
    Hvis det så ikke hjælper ville jeg overveje at købe ventilen og selv installere den - men så ville jeg først sikre mig at problemet virkelig ligger i ventilen og ikke et andet sted.

    Comment

    • panch
      Grøn bønne
      • Apr 2020
      • 4

      #3
      Tak for dit svar!

      Den keramikventil har jeg også kigget på. Har dog ikke kunnet finde en video der viser hvor den sidder og hvor langt ind man skal. Men ja, det må jo være den sorte studs der måske skal renses. For 100EUR er immervæk også en slags penge når den er brugt.

      Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
      Hej Carsten

      Jeg kender ikke maskinen, men jeg søgte lige på nettet og fandt den omtalte ventil.


      Jeg tænker umiddelbart at det må være muligt at åbne maskinen (forsigtigt, så du ikke kommer til at knække plastic - tag billeder undervejs så du kan samle den igen) og manuelt rense den der ventil - jeg ville nok rense hele 'mælkevejen', fra mælken kommer ind i maskinen til den kommer ud igen. Renseprogrammerne kan selvfølgelig kun gøre så og så meget - så jeg ville åbne, rense manuelt, samle igen og se om det ikke hjælper.
      Hvis det så ikke hjælper ville jeg overveje at købe ventilen og selv installere den - men så ville jeg først sikre mig at problemet virkelig ligger i ventilen og ikke et andet sted.

      Comment

      • panch
        Grøn bønne
        • Apr 2020
        • 4

        #4
        Hej igen,

        Nogle flinke mennesker på komtra's forum hjalp mig med at løse problemet. Det var en længere proces med flere fejlkilder. Men det essentielle var nok udskiftningen af afløbsventilen lige efter thermo-enheden.

        Comment

        Working...
        X