Rocket mozzafiato evoluzione - PID

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lasse Hjorth
    Grøn bønne
    • Mar 2020
    • 10

    Rocket mozzafiato evoluzione - PID

    Hej

    Jeg har lige haft min Rocket maskine til service hos Kontra Coffee og umiddelbart er alt ok med maskinen - under 1 år gammel og brygger stabilt. Jeg synes dog at den koger op ret ofte - der er ca 15-20sek imellem hvert "opkog" som jeg tydeligt kan høre. Jeg formoder at det er "fordelen" ved PID og det er blot for at holde en stabil temperatur, men kan det passe at den skal gøre det så ofte.? Jeg har først lagt mærke til lyden i løbet af den sidste 3 uger efter at den blev afkalket sidste gang - før det synes jeg at den har været fuldstændig lydløs når den ikke blev brugt.

    Nogle tanker? Har jeg blot været døv de første mange måneder i forhold til disse opkog eller?
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Hvis en elkedel har kalk kan den larme når den opvarmer, er det samme som sker hos dig?, kunne det tyde på den ikke er ordentlig afkalket

    Du kunne evt optage en video og ligge den på youtube, så er det nemt for os at se den :-) istedet for alternative upload steder som bla. er brugt på det seneste her
    Last edited by Jack; 18. April 2020, 00:57.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Joe_Black
      Coffeeholic
      • Feb 2012
      • 1424

      #3
      Det er også min erfaring at der er mere lyd i en kedel der trænger til afkalkning end en der ikke trænger.
      Wega MiniNova
      Mahlkönig K30
      Moccamaster
      Santos #4
      AeroPress
      Bodum Vakuum Brygger

      Comment

      • Lasse Hjorth
        Grøn bønne
        • Mar 2020
        • 10

        #4
        Beskeden fra service var at den var rigtig fin og velholdt og den ikke havde behov for afkalkning ved hans gennemsyn, som var i mandags. Jeg har lavet en hurtig video her - Er det mon normalt er den skal koge op 3-4 gange på lidt over 1minut?

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af Lasse Hjorth Se indlæg
          Beskeden fra service var at den var rigtig fin og velholdt og den ikke havde behov for afkalkning ved hans gennemsyn, som var i mandags. Jeg har lavet en hurtig video her - Er det mon normalt er den skal koge op 3-4 gange på lidt over 1minut?

          https://youtu.be/KtVxEgLdHbQ
          Hvilken vand bruger du og hvornår er den afkalket sidste gang?
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Lasse Hjorth
            Grøn bønne
            • Mar 2020
            • 10

            #6
            Det er ikke andet end 3 uger siden jeg afkalkede sidste gang. Jeg bruger en BWT kanden - men vandet i vores husstand er enormt hårdt, så den tage på ingen måder alt kalk.

            Comment

            • SweetBrikka
              Espresso
              • Dec 2012
              • 591

              #7
              Filterkander er ikke særligt effektive når vandet er så hårdt som i Kbh. Dengang jeg brugte dem skulle jeg afkalke hver 3-4 uge afhængigt af brug. Og maskiner larmer når de trænger til afkalkning.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Hvis jeg bruger vand fra vandhanen bare en enkelt gang til den alm. elkoger, larmer den lige med det samme og skal afkalkes
                her kan en filter kande kan lige gå i Aalborg hvor vandet er meget blødere ca 50% efter hvad som jeg husker,
                københavner vandet er nok det værste i hele Danmark, mange bruger kilde vand, husker nogen her var var glad for Denice kildevand

                Så maskinen kunne godt være iorden da den var forbi Kontra
                Last edited by Jack; 18. April 2020, 20:25.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Lasse Hjorth
                  Grøn bønne
                  • Mar 2020
                  • 10

                  #9
                  Måske I har ret - vi får monteret central afkalkning i huset i næste uge - det skulle gerne hjælpe en hel del på den del. Maskinen havde dog "problemet" før jeg sendte den til service og jeg gjorde opmærksom på min undren over - der var dog ikke afklaring eller kommentarer på det - og kun noten om at den ikke trængte til afkalkning - og det er altså 1 dag siden at jeg har fået maskinen retur.

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Lasse Hjorth Se indlæg
                    Måske I har ret - vi får monteret central afkalkning i huset i næste uge - det skulle gerne hjælpe en hel del på den del. Maskinen havde dog "problemet" før jeg sendte den til service og jeg gjorde opmærksom på min undren over - der var dog ikke afklaring eller kommentarer på det - og kun noten om at den ikke trængte til afkalkning - og det er altså 1 dag siden at jeg har fået maskinen retur.
                    Min ven som er vvs'er siger alt garanti bortfalder på alle installationer "rør" og div, efter montering af sådan et BTW anlæg eller ligende som monteres på vandindgangen til huset

                    Jeg var overasket, men han holder fast
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                      Min ven som er vvs'er siger alt garanti bortfalder på alle installationer "rør" og div, efter montering af sådan et BTW anlæg eller ligende som monteres på vandindgangen til huset

                      Jeg var overasket, men han holder fast
                      Jeg ved godt det lyder fuldstændigt vanvittigt, men måske er der noget om snakken



                      Rør har godt af lidt kalk
                      Firmaet BWT oplyser, at man har solgt omkring 5.000 anlæg over det seneste år. Det voksende marked bekræftes også af Birger T. Christiansen fra installatørernes brancheorganisation, Tekniq.

                      ”De her anlæg bliver sprøjtet ud, og vi ser, at de installeres i rigtig meget nybyggeri. Det er et godt argument, at man slipper for at gøre så meget rent på badeværelset, mens ulemperne er meget tekniske at forklare”, siger Birger T. Christiansen til politiken.dk.

                      Han advarer imod, at rør kan korrodere, hvis mængden af kalk i vandet er for lavt.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • SweetBrikka
                        Espresso
                        • Dec 2012
                        • 591

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Lasse Hjorth Se indlæg
                        Beskeden fra service var at den var rigtig fin og velholdt og den ikke havde behov for afkalkning ved hans gennemsyn...
                        Oprindeligt indsendt af Lasse Hjorth Se indlæg
                        Det er ikke andet end 3 uger siden jeg afkalkede sidste gang....
                        Oprindeligt indsendt af Lasse Hjorth Se indlæg
                        ... kun noten om at den ikke trængte til afkalkning - og det er altså 1 dag siden at jeg har fået maskinen retur.
                        Der er en let måde at få afklaring på om kalk spiller en rolle eller ej. En afkalkning

                        Comment

                        • TurBo
                          Mellemristet
                          • May 2014
                          • 285

                          #13
                          for år tilbage, da jeg brugte en brita kande erindrer jeg at jeg omhæltdte vandet på kanden 2-4 gange før brug.

                          Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
                          Bo-- :-)
                          Izzo Alex Duetto mk1
                          Mahlkoenig Vario home

                          Comment

                          Working...
                          X