Faemina begynder-spørgsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DDD
    Grøn bønne
    • Mar 2017
    • 16

    Faemina begynder-spørgsmål

    Hej folkens,

    Kan se at vi efterhånden er nogle stykker herinde der har Faeminaer - yay!

    Jeg har selv kun anskaffet mig en faemina for nyligt, og har et par spørgsmål jeg håber nogle af jer kan være behjælpelige med eller evt. vil tænke højt med mig over.

    - Francesco i italien har et bundløst portafiler til faeminaen, men det er halvpebret. Har nogle af jer fundet andre udbydere, eller er det muligt/til at lave et selv?

    - filterkurven sætter suger sig fast under gruppehovedet, er det andre der oplever det samme, eller evt. har en idé til hvordan det kan undgåes (mine kontorfingre har det ikke godt med at fjerne den varme kurv)

    - ind imellem når jeg vipper stangen en smule ned mhp. preinfusion kommer der ikke vand igennem. Har nogle af jer andre oplevet noget lignende?

    Vh
    D
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Smuk maskine, hvis det er sådan et klenodie

    Men hvorfor ikke et billede ;-)


    Click image for larger version

Name:	DSC_7210.jpg
Views:	1
Size:	27,9 KB
ID:	231730



    Er det et 58mm kurve, kan godt se det ikke er et standart e61, syntes det ligner lidt samme som Gaggia Achille, måske du kan finde ud af hvad den passer sammen med
    Click image for larger version

Name:	DSC_7179.jpg
Views:	1
Size:	33,9 KB
ID:	231731
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • summer
      Coffeeholic
      • Jun 2011
      • 1407

      #3
      Oprindeligt indsendt af DDD Se indlæg
      - Francesco i italien har et bundløst portafiler til faeminaen, men det er halvpebret. Har nogle af jer fundet andre udbydere, eller er det muligt/til at lave et selv?

      - filterkurven sætter suger sig fast under gruppehovedet, er det andre der oplever det samme, eller evt. har en idé til hvordan det kan undgåes (mine kontorfingre har det ikke godt med at fjerne den varme kurv)

      - ind imellem når jeg vipper stangen en smule ned mhp. preinfusion kommer der ikke vand igennem. Har nogle af jer andre oplevet noget lignende?
      Hejsa

      Jeg har ikke erfaringer med bundløst, men jo, filterkurven kan sætte sig lidt fast (det gør den også på mine andre maskiner med løs filterkurv). Jeg plejer bare at vrikke lidt med portafilterhåndtaget til det falder ned i håndtaget.
      Jeg kan ikke forklare hvorfor din preinfusion nogen gange ikke virker - jeg har ikke været ude for det selv. Det lyder som et problem man skal åbne gruppen for at få klarhed over...

      Til Jack, jeg har vedhæftet et billede af min da jeg lavede hovedrengøring - og Faemina bruger 51mm filterkurv.
      Vedhæftede filer

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Nej det kan man ikke påstå, den er 51mm, super flot maskine, de skal dog ofte have en seriøs overhaling og ofte aner man ikke hvad man får medmindre man køber fra ham gutten.

        Har haft flere af sådanne igennem døren og de laver en udemærket mere traditionel espresso.

        Men det er mere en sjov ting der pynter end super anvendelig, den står og larmer som en tekeddel og er ikke sikker på den ville få et certifikat i dag eller at forsikringsselskabet ville dække noget skulle uheldet være ude.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • DDD
          Grøn bønne
          • Mar 2017
          • 16

          #5
          Hej Jack, det er lige præcis sådan en - billede må komme senere når har fået sat den op på dens rigtige plads

          Hej Summer, det var lige præcis dig jeg håbede på svar fra - du er jo noget nær en ekspert på området. Jeg prøver "vrikke"-tricket En anden ting jeg har bemærket efter at have haft den i brug lidt, er at der løbet en lille smule vand ud fra bunden håndtaget over fjederen - er det pakningerne der skal skiftes?

          Tak for input Malling. Jeg er heldigvis rimeling handy selv.

          Comment

          • summer
            Coffeeholic
            • Jun 2011
            • 1407

            #6
            Oprindeligt indsendt af DDD Se indlæg
            Hej Summer, det var lige præcis dig jeg håbede på svar fra - du er jo noget nær en ekspert på området. Jeg prøver "vrikke"-tricket En anden ting jeg har bemærket efter at have haft den i brug lidt, er at der løbet en lille smule vand ud fra bunden håndtaget over fjederen - er det pakningerne der skal skiftes?
            Host, host, tak for tilliden, men ekspert tror jeg ikke jeg er i nærheden af at være - nok nærmere entusiastisk amatør.
            Jeps, det er den øverste pakning i gruppen.

            Se vedhæftede billede, og link:
            Vedhæftede filer

            Comment

            • summer
              Coffeeholic
              • Jun 2011
              • 1407

              #7
              Det behøver ikke at betyde en skiftning af pakningen - så vidt jeg husker kan det også betyde at skruen er strammet for lidt eller for meget.



              Comment

              • DDD
                Grøn bønne
                • Mar 2017
                • 16

                #8
                Tak summer, det vil jeg prøve at kigge på

                Comment

                Working...
                X