Hjælp til Bestemmelse af kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Ser lige SSP laver knive til den 550 us$ så skulle de kunne klare 5 tons



    Click image for larger version

Name:	5b9f3cf036dcf.jpg
Views:	1
Size:	34,8 KB
ID:	231742
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Hjælp til Bestemmelse af kværn

      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
      Ser lige SSP laver knive til den 550 us$ så skulle de kunne klare 5 tons



      [ATTACH=CONFIG]15067[/ATTACH]
      [emoji23] 1 eller 5 tons er vist ikke synderligt relevant for os herinde.

      Det vil tage bare 40-50år at slide den ikke coated ned og over 200år at slide den coated ned [emoji23]

      Ens kværn overlever nok ikke så længe. Ikke at jeg seriøst tror et par knive er anvendelige med så mange år på bagen.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Lav
        Coffeeholic
        • Dec 2014
        • 1213

        #18
        Jeg har storebroren K501 stående i mit risteri - den er jeg super glad for. Den er nærmest bare en opskaleret version af E401. Stor, lækker og driftsikker
        Jeg er imponeret over den lave retention pga måden kværnhuset bliver wipet af på samt det faktum af vejen fra knivene til chuten er kort og poleret.
        Jeg kværnede til tyrkisk kaffe på den her for et par uger siden. Det var første gang jeg prøvede den fineste indstilling, og kunden var ovenud lykkelig for kvaliteten af grindet. Det der slog mig var at pulveret bare kom ud i en fin lind strøm helt uden klumper(!)
        Venligste hilsner, Steffen

        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

        Comment

        • Kamadojoe
          Lysristet
          • Oct 2013
          • 149

          #19
          Så landede kværnen, og jeg har haft den testet, åbnet og renset den. Alt fint...men nu er det ikke liv i den. Mens jeg løftede den, kom jeg til at trykke en knap ind ( se billede)...kan det have noget med det at gøre? Er det en hovedafbryder? Jeg kan ikke få den ud igen, så jeg skal måske have den åbnet helt?

          ...tak for alle kommentarerne i øvrigt

          Skriver mere udførligt review når der er gang i den igen 😊

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #20
            Oprindeligt indsendt af Kamadojoe Se indlæg
            Så landede kværnen, og jeg har haft den testet, åbnet og renset den. Alt fint...men nu er det ikke liv i den. Mens jeg løftede den, kom jeg til at trykke en knap ind ( se billede)...kan det have noget med det at gøre? Er det en hovedafbryder? Jeg kan ikke få den ud igen, så jeg skal måske have den åbnet helt?

            ...tak for alle kommentarerne i øvrigt

            Skriver mere udførligt review når der er gang i den igen ��
            Fedt, tillykke med den :-) sidder der ikke en termosikring på de MK kværne?
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Kamadojoe
              Lysristet
              • Oct 2013
              • 149

              #21
              Oprindeligt indsendt af Kamadojoe Se indlæg
              Så landede kværnen, og jeg har haft den testet, åbnet og renset den. Alt fint...men nu er det ikke liv i den. Mens jeg løftede den, kom jeg til at trykke en knap ind ( se billede)...kan det have noget med det at gøre? Er det en hovedafbryder? Jeg kan ikke få den ud igen, så jeg skal måske have den åbnet helt?

              ...tak for alle kommentarerne i øvrigt

              Skriver mere udførligt review når der er gang i den igen 😊
              Glemte billedetClick image for larger version

Name:	4F5E1D4F-9BC2-46D8-BED9-A88A2A67F461.jpeg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	231761

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #22
                Det er en "Reset button" Se side 10 på EK43 manualen, sikker på det er det samme https://www.hermelinhandels.se/searc...m8fg355lpa.pdf
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Kamadojoe
                  Lysristet
                  • Oct 2013
                  • 149

                  #23
                  Fixet...det var safety switchen (skrue)i overdelen som ikke kom helt ned at røre basen. Så det kunne ordnes med en skruetrækker.

                  Comment

                  • Morten Müller
                    Administrator
                    • Apr 2017
                    • 208

                    #24
                    Hvordan har knivene det så?


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Comment

                    • Kamadojoe
                      Lysristet
                      • Oct 2013
                      • 149

                      #25
                      Click image for larger version

Name:	F6C4EDE1-98A3-4D34-81B1-C9071E239C4D.jpeg
Views:	1
Size:	114,7 KB
ID:	231762Click image for larger version

Name:	59B19A54-7BFE-4E0F-96FA-45C4F8908725.jpeg
Views:	1
Size:	93,2 KB
ID:	231763

                      Knivene burde nok skiftes tænker jeg, men den kværner nu fint nok og koppen smager fint, men jeg tænker om der er lidt mere potentiale at hente. Jeg sammenligner egentlig bare med skarpheden fra en k30 som jeg en gang skiftede knive på. Nederste kniv er lidt sløv, mens øverste er i lidt bedre tilstand.

                      Men det kan også være mig der er lidt biased.

                      Den var meget ren ift hvad jeg forventede at se - se billeder af nyåbnet kværn.

                      Jeg kværnede 18gr tcc edilfonso til aero på 0,5 sek her til morgen.... 17,8 gr målte jeg efterfølgende...imponerende

                      Comment

                      • Kamadojoe
                        Lysristet
                        • Oct 2013
                        • 149

                        #26
                        Nu har jeg rodet lidt med kværnen og brygget dagligt på den her i ferien. Afprøvet forskellige kværnindstillinger og justeret lidt på off-set. Jeg kan ikke helt ramme den helt gode kop.

                        Jeg har drukket en del kieni fra tcc som jeg efterhånden kender ud og ind og med denne oplever jeg en dejlig kop men alligevel et bitterhedselement som ikke bør være der.
                        Når jeg kværner let “coarse” får jeg altid en bitterhed med ind på smagspaletten som ikke er fremtrædende men den er der. I modsætning til min mk vario home på stål, hvor der ingen bitterhed er at spore ved nogenlunde samme kværngrad (sammenlignet visuelt). Dog er der flere nuancer i koppen med k401 og dem vil jeg gerne have rent - uden bitterhed

                        Jeg spotter en del flere fines i filteret efter brygning med k401, og jeg tænker om det er dette der giver bitterheden? Gennemløbet med k401 er også mere sløvt til slut i min bryggeproces. Min logik siger mig at grindet er lidt mere ujævnt end jeg kan se og måske med flere fines end hvad godt er?

                        Er nye knive mon løsningen?

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #27
                          Fedt du melder tilbage hvordan som det går
                          mon ikke en af bulk experterne har et bud på knivene, men føles de skarpe eller er det en rund fornemmelse når du føler efter med fingeren over knivene? (vil de sikkert spørge)
                          måske kan det betale sig at få dem slebet op, da nye koster en del.. men skal de sendes til SSP i Korea og hjem igen er det måske minimalt at spare i sidste ende
                          Last edited by Jack; 2. August 2020, 22:54.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • Kamadojoe
                            Lysristet
                            • Oct 2013
                            • 149

                            #28
                            Je vil ikke kalde dem skarpe. De har kant men de kan ikke høvle. Hvis man trækker oversiden af en negl hen over kan man skrabe lidt af, fordi der er kant. Nogle af skærene er lidt rundede på den yderste del af knivene.

                            Comment

                            • Lav
                              Coffeeholic
                              • Dec 2014
                              • 1213

                              #29
                              Det passer fint med at du observerer bitterhed og ser flere fines i filteret - har sikkert også længere gennemløbstid tænker jeg.
                              Når knivene sløves så skæres/kværnes der ikke længere men bønnerne presses ud i skærene og vrides fra hinanden (populært sagt). Dvs at kornstørrelsen i grindet kommer til at variere meget mere og også at der afsættes mere friktionsvarme i bønnerne som de slet ikke har godt af...
                              Bitterheden kommer fra den (store?) andel af grindet som består af meget fintmalet kaffe - den overekstraheres efter ganske kort til efter at du starter med at hælde varmt vand på


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Venligste hilsner, Steffen

                              Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                              Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                              Sort:
                              Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                              Rister: 2x
                              Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                              Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                              Comment

                              • Kaffe T
                                Master Brewer
                                • Nov 2013
                                • 2263

                                #30
                                Hvordan ser den kværnede kaffe ud, lige ud af kværnen ? Ensartet eller er der fines øverst ?

                                Jeg har ikke lige erfaring med denne her, men store kværne med store knive og høj hastighed - har det med at skille grindet op i fraktioner. Så det grove kommer først og det finere senere. Det giver ikke en god smag. Løse fines giver bitterhed. Og hvis fines ligger øverst, kommer de nemt først ned i papirfiltret, hvor de blokkerer flow (jævnfør at en nævnte længere gennemløbstid).

                                Men det kan afhælpes ved at røre det tørre grind med en teske (lige før du hælder det i tragten eller hvad du brygger i). Så får man "klistret" fines tilbage på de store partikler. Der fungerer de rigtig godt i ekstraktionen.

                                Jeg har skrevet en lang artikel på engelsk om fines, hvor det her også indgår: http://coffeenavigated.net/grinder/fines/
                                Last edited by Kaffe T; 4. August 2020, 08:10.
                                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                                Comment

                                Working...
                                X