Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 31

Emne: Hjælp til Bestemmelse af kværn

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2013
    Sted
    Århus omegn
    Citer Oprindeligt indsendt af Kamadojoe Se indlæg
    Så landede kværnen, og jeg har haft den testet, åbnet og renset den. Alt fint...men nu er det ikke liv i den. Mens jeg løftede den, kom jeg til at trykke en knap ind ( se billede)...kan det have noget med det at gøre? Er det en hovedafbryder? Jeg kan ikke få den ud igen, så jeg skal måske have den åbnet helt?

...tak for alle kommentarerne i øvrigt

Skriver mere udførligt review når der er gang i den igen 😊
    Glemte billedetNavn:  4F5E1D4F-9BC2-46D8-BED9-A88A2A67F461.jpeg
Visninger: 175
Størrelse:  65,2 KB

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Det er en "Reset button" Se side 10 på EK43 manualen, sikker på det er det samme https://www.hermelinhandels.se/searc...m8fg355lpa.pdf
    Pictures (or it didn't happen)

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2013
    Sted
    Århus omegn
    Fixet...det var safety switchen (skrue)i overdelen som ikke kom helt ned at røre basen. Så det kunne ordnes med en skruetrækker.

Mellemristet Morten Müller's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2017
    Sted
    Svendborg
    Hvordan har knivene det så?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Med venlig hilsen Morten Müller (Svendborg)

5. De følgende brugere har takket Morten Müller for denne post:

Hegnet (17. May 2020)

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2013
    Sted
    Århus omegn
    Navn:  F6C4EDE1-98A3-4D34-81B1-C9071E239C4D.jpeg
Visninger: 155
Størrelse:  114,7 KBNavn:  59B19A54-7BFE-4E0F-96FA-45C4F8908725.jpeg
Visninger: 151
Størrelse:  93,2 KB

Knivene burde nok skiftes tænker jeg, men den kværner nu fint nok og koppen smager fint, men jeg tænker om der er lidt mere potentiale at hente. Jeg sammenligner egentlig bare med skarpheden fra en k30 som jeg en gang skiftede knive på. Nederste kniv er lidt sløv, mens øverste er i lidt bedre tilstand.

Men det kan også være mig der er lidt biased.

Den var meget ren ift hvad jeg forventede at se - se billeder af nyåbnet kværn.

Jeg kværnede 18gr tcc edilfonso til aero på 0,5 sek her til morgen.... 17,8 gr målte jeg efterfølgende...imponerende

7. De følgende 2 brugere siger tak til Kamadojoe for denne post:

Jack (17. May 2020),Morten Müller (17. May 2020)

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2013
    Sted
    Århus omegn
    Nu har jeg rodet lidt med kværnen og brygget dagligt på den her i ferien. Afprøvet forskellige kværnindstillinger og justeret lidt på off-set. Jeg kan ikke helt ramme den helt gode kop.

Jeg har drukket en del kieni fra tcc som jeg efterhånden kender ud og ind og med denne oplever jeg en dejlig kop men alligevel et bitterhedselement som ikke bør være der.
    Når jeg kværner let “coarse” får jeg altid en bitterhed med ind på smagspaletten som ikke er fremtrædende men den er der. I modsætning til min mk vario home på stål, hvor der ingen bitterhed er at spore ved nogenlunde samme kværngrad (sammenlignet visuelt). Dog er der flere nuancer i koppen med k401 og dem vil jeg gerne have rent - uden bitterhed

Jeg spotter en del flere fines i filteret efter brygning med k401, og jeg tænker om det er dette der giver bitterheden? Gennemløbet med k401 er også mere sløvt til slut i min bryggeproces. Min logik siger mig at grindet er lidt mere ujævnt end jeg kan se og måske med flere fines end hvad godt er?

Er nye knive mon løsningen?

9. De følgende brugere har takket Kamadojoe for denne post:

Jack (6 dage siden)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Fedt du melder tilbage hvordan som det går
    mon ikke en af bulk experterne har et bud på knivene, men føles de skarpe eller er det en rund fornemmelse når du føler efter med fingeren over knivene? (vil de sikkert spørge)
    måske kan det betale sig at få dem slebet op, da nye koster en del.. men skal de sendes til SSP i Korea og hjem igen er det måske minimalt at spare i sidste ende
    Senest redigeret af Jack : 5 dage siden kl. 22:54
    Pictures (or it didn't happen)

11. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

Kamadojoe (5 dage siden)

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2013
    Sted
    Århus omegn
    Je vil ikke kalde dem skarpe. De har kant men de kan ikke høvle. Hvis man trækker oversiden af en negl hen over kan man skrabe lidt af, fordi der er kant. Nogle af skærene er lidt rundede på den yderste del af knivene.

Coffeeholic Lav's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2014
    Sted
    Mørkhøj/Kbh
    Det passer fint med at du observerer bitterhed og ser flere fines i filteret - har sikkert også længere gennemløbstid tænker jeg.
    Når knivene sløves så skæres/kværnes der ikke længere men bønnerne presses ud i skærene og vrides fra hinanden (populært sagt). Dvs at kornstørrelsen i grindet kommer til at variere meget mere og også at der afsættes mere friktionsvarme i bønnerne som de slet ikke har godt af...
    Bitterheden kommer fra den (store?) andel af grindet som består af meget fintmalet kaffe - den overekstraheres efter ganske kort til efter at du starter med at hælde varmt vand på

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Venligste hilsner, Steffen
    kafferist.dk

Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, EG-1, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, MK EK43 SSP, MK K501, Wilfa Uniform SSP, Feldgrind
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

14. De følgende 4 brugere siger tak til Lav for denne post:

Jack (5 dage siden),Kamadojoe (4 dage siden),TrierMS (4 dage siden),Yoshi (5 dage siden)

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Hvordan ser den kværnede kaffe ud, lige ud af kværnen ? Ensartet eller er der fines øverst ?

Jeg har ikke lige erfaring med denne her, men store kværne med store knive og høj hastighed - har det med at skille grindet op i fraktioner. Så det grove kommer først og det finere senere. Det giver ikke en god smag. Løse fines giver bitterhed. Og hvis fines ligger øverst, kommer de nemt først ned i papirfiltret, hvor de blokkerer flow (jævnfør at en nævnte længere gennemløbstid).

Men det kan afhælpes ved at røre det tørre grind med en teske (lige før du hælder det i tragten eller hvad du brygger i). Så får man "klistret" fines tilbage på de store partikler. Der fungerer de rigtig godt i ekstraktionen.

Jeg har skrevet en lang artikel på engelsk om fines, hvor det her også indgår: http://coffeenavigated.net/grinder/fines/
    Senest redigeret af Kaffe T : 4 dage siden kl. 08:10
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

16. De følgende 2 brugere siger tak til Kaffe T for denne post:

Jack (4 dage siden),Kamadojoe (3 dage siden)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •