Vis din Påske kaffe 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    #16
    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
    1;2,5 er en lavere brewratio end 1;2

    jo mere der er ved siden af 1 tallet, jo MINDRE fylder 1 tallet i koppen

    eller 1 delt med 2 =0,5
    1 delt med 2,5=0,4
    Det er vi ikke helt enige om. Det er jo ikke en fraktion, men en ratio - dvs. den forholdsmæssige "afstand" mellem to tal. I dette tilfælde gram. Jo større/højere denne afstand er, des større/højere er ratioen.

    Men så længe du forstod hvad jeg mente..
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #17
      Høj brewratio, meget kaffe i forhold til vædske ,, så jeg står fast



      og de her er da enige med mig ;o)

      Brew Ratios Around the World A look at the wonderful world of espresso culture Written by Ben Blake/Scott Callender — When brewing espresso, there are […]
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #18
        Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
        Høj brewratio, meget kaffe i forhold til vædske ,, så jeg står fast


        og de her er da enige med mig ;o)

        https://home.lamarzoccousa.com/brew-...-around-world/
        Så tjek lige dit link igen

        Click image for larger version

Name:	02_BRATW.jpg
Views:	1
Size:	21,8 KB
ID:	231726
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #19
          Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
          Min "almindelige opskrift", om man vil, til mellemristet kaffe er altid 1:2 og en tid mellem 25 og 30 sekunder fra første dryp.
          Jeg har helt samme erfaring, og brygger ved 93 eller 94 grader, dog sjældent jeg har mørke bønner

          Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
          Hvis det er de lysere bønner på SSP knivene får de ofte lidt længere tid, men ikke markant mere. Det hedder måske 1:2,5 på 35 sekunder, eller noget i den stil. Så flow raten er bestemt højere.
          Dvs. du kværner en tand grovere til de længere skud? Bliver kropen ikke lidt tynd, og vel ikke egnet til mælk? jeg må da lige prøve selv om jeg er mest til mælk og skal det være uden mælk.. er det normalt V60 / kalita 155 og sjældent Americano

          Jeg har der imod gode erfaringer med længere skud op til ca. 50 sek plus / minus via flow profiling, noget med low flow de første 20 til 30 sek og næsten altid 25 til 35 sek fra første dryp, men stadig som "1:2" eller endda lidt under 19 gram ind og 36 gram ud
          Last edited by Jack; 14. April 2020, 15:06.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • kidcaffeine
            Espresso
            • Sep 2016
            • 585

            #20
            Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
            Jeg oplever faktisk at de er uenige med dig

            De tager udgangspunkt i en ristretto, med ratio 1:1. Derefter "A normale ranges between a 1:2 and 1:3 ratio. Increasing the ratio allows for more clarity in the espresso, and can help provide higher extraction percentages."
            Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
            Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
            Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

            Comment

            • kidcaffeine
              Espresso
              • Sep 2016
              • 585

              #21
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Dvs. du kværner en tand grovere til de længere skud? Bliver kropen ikke lidt tynd, og vel ikke egnet til mælk?
              Faktisk omvendt. Når jeg kværner lyse bønner på Lagom'en er det typisk meget fint. Nærmest som pudder.

              Jeg har ikke særlig meget fakta at bakke det op med, da jeg bare har leget med det og prøvet mig frem, men så vidt jeg forstår er det pga skæret på SSP knivene der er markant anderledes end de er i en Vario Air. Færre fines, kunne jeg forestille mig?

              Dvs..

              Mellem til mørk kaffe: Vario Air, ratio 1:2, ca. 25-30 sekunder
              Lys kaffe: Lagom SSP, ratio 1:2-1:3, 30-40 sekunder

              Hvis jeg smider de lyse bønner i min Vario og prøver at køre efter "Lagom opskriften" får jeg en kaffe der er nærmest lidt sur. Hvis jeg kører dem igennem Lagom'en bliver syren meget afbalanceret og dæmpet, og der kommer en helt anderledes mild kaffe ud af det. Den er lidt tyndere, helt klart, men stadig med god crema og fylde osv.

              Jeg har ikke ret meget erfaring med at hælde mælk i, da jeg drikker det meste sort. Skal prøve at eksperimentere lidt med det
              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #22
                Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                Faktisk omvendt. Når jeg kværner lyse bønner på Lagom'en er det typisk meget fint. Nærmest som pudder.
                Okay, jeg læste det som du brugte samme kværn.. større ration 1:2,5 på samme tid som 1:2

                edit: Kan jeg se+- 5 sek
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • kidcaffeine
                  Espresso
                  • Sep 2016
                  • 585

                  #23
                  Ja, det blev også lidt rodet at blande forskellige bønner og kværne ind i den samme snak
                  Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                  Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                  Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                  Comment

                  • kidcaffeine
                    Espresso
                    • Sep 2016
                    • 585

                    #24
                    Jeg har tegnet abonnement hos La Cabra, og har lige fået dem her ind af døren. Måske lidt sent til en tråd om påskekaffe, men de blev trods alt afsendt inden

                    Nogle der også har abonnement, eller kender dem i forvejen? Og har nogle tips evt?

                    Click image for larger version

Name:	4E59A83E-F845-4479-9232-3099F888FC16.jpg
Views:	1
Size:	36,9 KB
ID:	231729
                    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                      Jeg har tegnet abonnement hos La Cabra, og har lige fået dem her ind af døren. Måske lidt sent til en tråd om påskekaffe, men de blev trods alt afsendt inden

                      Nogle der også har abonnement, eller kender dem i forvejen? Og har nogle tips evt?

                      Spændende, syntes der er alt for lidt bønne snak her for tiden, måske vi kunne lave en tråd som ikke hedder påske, kan jo ikke redigerer som menig bruger
                      jeg har en forkærlighed for natual.. fortæl endelig hvordan du oplever og brygger dem
                      Last edited by Jack; 15. April 2020, 19:35.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #26
                        Hvad ska vi dog finde på? mangler inspiration til noget lækkert

                        Sidste måned imponerede Drop Coffee fra Stockholm https://www.dropcoffee.com/collections/beans

                        Click image for larger version

Name:	dropw.jpg
Views:	1
Size:	99,7 KB
ID:	231768

                        La Pira, Natural Catuaí, Costa Rica
                        Hunkute, Ethiopia - Organic
                        Finca Nejapa, Washed Yellow Caturra, El Salvador
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #27
                          Mine sidste bønne handler fra Oktober og November har været små kedelige, så kan ikke vente og åbner tidligt første pose ristet 1 December, ved det er tidligt men er nød til at prøve oven på de sidste bønner som smagte harske

                          Syntes det har været tyndt med udvalget af spændende bønner, hos de gængse risterier denne gang, men godt det alligevel bliver Jul her
                          har i fundet noget spændende?

                          Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-12-03 at 13.06.14.jpg
Views:	1
Size:	44,0 KB
ID:	231902

                          The Barn Christmas coffee https://thebarn.de/collections/beans...ristmas-coffee

                          LOS PIRINEOS ANAEROBIC https://thebarn.de/collections/beans...neos-anaerobic

                          BUMBOGO https://thebarn.de/collections/beans/products/bumbogo
                          Last edited by Jack; 3. December 2020, 13:27.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          Working...
                          X