Hvad ville du gerne have vidst, da du startede din kafferejse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Thor86
    Grøn bønne
    • Oct 2019
    • 14

    Hvad ville du gerne have vidst, da du startede din kafferejse?

    Hej alle.

    Jeg er lidt i tvivl om, hvor jeg skal smide tråden, så nu har jeg lagt den i off-topic

    Jeg har ganske for nylig selv købt en Rocket Appartamento samt en Baratza Sette 270. Kværnen er ved at blive kørt ind, så forhåbentlig er der noget godt kaffe i sigte snart

    Det får mig til at tænke på:

    Hvad vil du egentlig gerne have vidst fra starten af, da du gik i gang med brygge kaffe? Er der et sindsygt godt råd, som du gerne vil give videre?
  • Ullum
    Mørkristet
    • Sep 2013
    • 401

    #2
    Prøv, test, prøv
    Der er ikke to set-ups der er ens, og bare en lille forskel kan give det store udslag.
    Dog, en ting, rist dine bønner selv, og køb kvalitets bønner
    Mvh ullum

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Hvad ville du gerne have vidst, da du startede din kafferejse?

      Hvis jeg skal komme på noget så er det bedste råd nærmest at brug ordentligt vand.

      Spild ikke kræfter på folks ideer der ikke har udspring i den samme type bønner, rist og smagspreferencer.

      Vid at det tager tid at finde et sammenhæng, gode rutiner og den rigtige brygningsformular for dig, ingen ekspert eller guru kan fortælle dig hvad du syntes smager godt. Vær opmærksom på enorme mængder misinformation og dårlige råd, er ting overkompliceret er det sjældent godt, ofte er det mest simple, rationelle det rigtige uagtet hvad andre folk gør, blot fordi de fleste følger en procedure er det ikke nødvendigvis godt. Et glimrende eksempel på dette er de forskellige redistribution af kaffen, håndbrygteknikker etc.

      Ja spild ikke tid på dårlige rist og forsøg at få noget ud af noget der er fejlbehæftet.

      Rist selv er ikke noget jeg kan tilslutte mig, det er en ren videnskab i sig selv og en seperat hobby. så medmindre man vil kaste sig ud i det, så hold dig væk, gab generelt ikke over mere end du kan tykke.
      Last edited by malling; 2. April 2020, 18:21.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Find dit eget niveau.
        Køb ordentligt udstyr - gerne brugt.
        Og måske er kaffe som hobby lidt bøvlet, men det er ikke så slemt, hvis man har det sjovt mens man gør det.
        Sagt på en anden måde: Jeg var aldrig begyndt at lave espresso og riste kaffe selv, hvis ikke jeg havde fået muligheden for at prøve det, og dermed opdagede at jeg synes det er sjovt. Jeg havde nemlig læst på nettet, at det var meget bøvlet og svært at lave espresso og riste kaffe selv.

        Comment

        • scs
          Mellemristet
          • Apr 2016
          • 237

          #5
          Jeg er meget enig med Malling.

          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          Hvis jeg skal komme på noget så er det bedste råd nærmest at brug ordentligt vand.

          Spild ikke kræfter på folks ideer der ikke har udspring i den samme type bønner, rist og smagspreferencer.
          Og lad dig ikke styre af modeluner og mindreværdskomplekser ift. kaffehipsterne. Hvis du vitterlig ikke kan lide diverse noter/toner af underlige ting (de officielle smagshjul indeholder bizarre ting som jord, tobak og diverse sure frugter) men bare gerne vil have noget der smager af god kaffe - så er det helt fint!
          _______________________________________________
          MK Vario - Rancilio Silvia
          Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

          Comment

          • TurBo
            Mellemristet
            • May 2014
            • 285

            #6
            Det lyder til at du har fundet udstyret til en god start.
            Nu skal du bare lære at bruge det og finde dit behov.
            Jeg vil ikke rigtig ændre noget i mine oplevelser. Jeg brugte mange måneder på udstyr jeg ikke fandt ud af at bruge.
            Men det gav mig gode erfaringer og hjalp mig til at lære hvad jeg gerne ville Have ud af kafferejsen.
            Hvis jeg skulle ændre noget, så var det at jeg gerne ville have fundet en bønne jeg kunne lide at drikke, fra starten. Jeg brugte meget tid på bønner jeg ikke faldt for alligevel. Inkl. At riste selv.
            Mit råd vil være at prøve og drikke kaffe et sted som rister bønner, og så købe den bønne og øv, træn, prøv, se youtube, stil spørgsmål her i gruppen og gerne med video eller billeder, gentag det hele igen. Og når du om nogle måneder synes du brygger stabile skud og måske også har fået lidt erfaring med at ændre lidt i brygget( kværning, gram, tid, størrelse, varmen, tryk, osv.) Så overvej om du vil prøve en ny bønne. Og gentag så hele lærings processen igen.

            Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
            Bo-- :-)
            Izzo Alex Duetto mk1
            Mahlkoenig Vario home

            Comment

            • Thor86
              Grøn bønne
              • Oct 2019
              • 14

              #7
              Oprindeligt indsendt af Ullum Se indlæg
              Prøv, test, prøv
              Der er ikke to set-ups der er ens, og bare en lille forskel kan give det store udslag.
              Dog, en ting, rist dine bønner selv, og køb kvalitets bønner
              Det her er et kæmpe skridt for mig, så jeg kommer ikke til at riste selv pt :P

              Der er også en lokal kaffe butik / risteri fem minutter fra mig, og det er jeg faktisk ganske godt tilfreds med indtil videre Det er ved Amager Strand, og det hedder Yellow Bird Coffee. Der er ristedatoen og det hele på, og det er det, vi arbejder med lige nu Og jeg tænker, det er kvalitet i hvert fald.



              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              Hvis jeg skal komme på noget så er det bedste råd nærmest at brug ordentligt vand.

              Spild ikke kræfter på folks ideer der ikke har udspring i den samme type bønner, rist og smagspreferencer.

              Vid at det tager tid at finde et sammenhæng, gode rutiner og den rigtige brygningsformular for dig, ingen ekspert eller guru kan fortælle dig hvad du syntes smager godt. Vær opmærksom på enorme mængder misinformation og dårlige råd, er ting overkompliceret er det sjældent godt, ofte er det mest simple, rationelle det rigtige uagtet hvad andre folk gør, blot fordi de fleste følger en procedure er det ikke nødvendigvis godt. Et glimrende eksempel på dette er de forskellige redistribution af kaffen, håndbrygteknikker etc.

              Ja spild ikke tid på dårlige rist og forsøg at få noget ud af noget der er fejlbehæftet.

              Rist selv er ikke noget jeg kan tilslutte mig, det er en ren videnskab i sig selv og en seperat hobby. så medmindre man vil kaste sig ud i det, så hold dig væk, gab generelt ikke over mere end du kan tykke.
              Fornemt - tak Jeg har ikke selv adgang til filtreret vand, men mine forældre har en maskine ude på deres arbejde, hvor de filtrere vandet. Der fylder jeg 4-6 liter op om ugen, alt efter om vi får gæster eller ej

              Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
              Find dit eget niveau.
              Køb ordentligt udstyr - gerne brugt.
              Og måske er kaffe som hobby lidt bøvlet, men det er ikke så slemt, hvis man har det sjovt mens man gør det.
              Sagt på en anden måde: Jeg var aldrig begyndt at lave espresso og riste kaffe selv, hvis ikke jeg havde fået muligheden for at prøve det, og dermed opdagede at jeg synes det er sjovt. Jeg havde nemlig læst på nettet, at det var meget bøvlet og svært at lave espresso og riste kaffe selv.
              jeg har holdt øje længe med brugt, men jeg endte med at få en rigtig skarp pris på en ny Rocket Appartamento, så der slog jeg til Jeg fandt desværre ikke en kværn brugt, så jeg endte med Baratza Sette 270. Lidt svær at spore sig ind på, men det går den rigtige vej

              Selv et dårligt skud smager markant bedre end Nespresso haha :P




              Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
              Jeg er meget enig med Malling.



              Og lad dig ikke styre af modeluner og mindreværdskomplekser ift. kaffehipsterne. Hvis du vitterlig ikke kan lide diverse noter/toner af underlige ting (de officielle smagshjul indeholder bizarre ting som jord, tobak og diverse sure frugter) men bare gerne vil have noget der smager af god kaffe - så er det helt fint!
              Det kan jeg kun være enig i. Man skal drikke det, som man selv kan lide. Det er heller ikke alle, der kan lide Noma


              Oprindeligt indsendt af TurBo Se indlæg
              Det lyder til at du har fundet udstyret til en god start.
              Nu skal du bare lære at bruge det og finde dit behov.
              Jeg vil ikke rigtig ændre noget i mine oplevelser. Jeg brugte mange måneder på udstyr jeg ikke fandt ud af at bruge.
              Men det gav mig gode erfaringer og hjalp mig til at lære hvad jeg gerne ville Have ud af kafferejsen.
              Hvis jeg skulle ændre noget, så var det at jeg gerne ville have fundet en bønne jeg kunne lide at drikke, fra starten. Jeg brugte meget tid på bønner jeg ikke faldt for alligevel. Inkl. At riste selv.
              Mit råd vil være at prøve og drikke kaffe et sted som rister bønner, og så købe den bønne og øv, træn, prøv, se youtube, stil spørgsmål her i gruppen og gerne med video eller billeder, gentag det hele igen. Og når du om nogle måneder synes du brygger stabile skud og måske også har fået lidt erfaring med at ændre lidt i brygget( kværning, gram, tid, størrelse, varmen, tryk, osv.) Så overvej om du vil prøve en ny bønne. Og gentag så hele lærings processen igen.

              Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
              Rigtig godt tip, tak! Det lyder som en god idé at smage kaffen først, inden man køber deres bønner. Jeg kan godt mærke, at jeg er utålmodig og gerne vil prøve en masse forskelligt. Men lige nu har vi faktisk en ganske god bønne, synes jeg, og min kæreste kan også lide den. Jeg tror, vi køber et kilo til af den, når vi er færdige, og så prøver vi noget andet i samme stilart men fra et andet risteri

              Gode tips fra jer alle

              Comment

              Working...
              X