mistet lugtesans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    mistet lugtesans

    Har nogen af jer oplevet mistet lugtesans på det seneste ?

    Det kan også være symptom på Corona. I de lande hvor de har testet bredt - også folk som ikke havde feber og hoste - har der været 30% som havde mistet lugtesans som det primære symptom. Spøjst.

    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Muenster
    Lysristet
    • May 2019
    • 110

    #2
    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Har nogen af jer oplevet mistet lugtesans på det seneste ?

    Det kan også være symptom på Corona. I de lande hvor de har testet bredt - også folk som ikke havde feber og hoste - har der været 30% som havde mistet lugtesans som det primære symptom. Spøjst.

    https://www.businessinsider.com/coro...op=1&r=US&IR=T
    Jeg har godt hørt om en læge, der havde set mange Corona-smittede, som havde iagttaget, at de ofte mistede lugte- eller smagssansen. Jeg har selv mistanke om, at jeg har haft en let gang Corona, men jeg mistede ikke lugtesansen. Jeg lugter nu heller ikke særligt godt i forvejen.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita

    Comment

    • TurBo
      Mellemristet
      • May 2014
      • 285

      #3
      Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
      Jeg har godt hørt om en læge.... Jeg lugter nu heller ikke særligt godt i forvejen.
      Lige i forhold til den sidste del, der plejer det er være nok med sæbe og et varmt bad... :-)

      Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
      Bo-- :-)
      Izzo Alex Duetto mk1
      Mahlkoenig Vario home

      Comment

      • thniels
        Lysristet
        • May 2012
        • 105

        #4
        Det er et almindeligt symptom ved alle former for forkølelse og influenza.
        - Thomas Nielsen


        Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Oprindeligt indsendt af thniels Se indlæg
          Det er et almindeligt symptom ved alle former for forkølelse og influenza.
          Ja, det er velkendt. Det har jeg hørt folk fortælle om. Og vist også engang selv prøvet for rigtig lang tid siden.
          Men jo ikke altid ved forkølelser og influenza.

          Men jeg ikke syns at ha stødt på før, at det er eneste symptom. Tænker, jeg ville ha stødt på folk som undrede sig, fx "Hvorfor mistede jeg lugtesansen i 2 uger ?". Når man ikke ellers har været syg. Folk er vant til det i forbindelse med infektion, så der undrer man sig ikke.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • thniels
            Lysristet
            • May 2012
            • 105

            #6
            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
            Tænker, jeg ville ha stødt på folk som undrede sig, fx "Hvorfor mistede jeg lugtesansen i 2 uger ?"
            Nej, det har du ret i. Det ville godt nok også være en mærkelig fornemmelse.
            - Thomas Nielsen


            Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Hvis nogen har prøvet at miste lugte & smagssans pga corona, vil jeg stadig gerne høre om det. Hvordan det udmøntede sig - og hvordan det kom tilbage.

              Jeg læser lige en artikel i Ugeskrift for læger om det. De siger det både er lugte- og smagssans, man kan miste. Og det sker for 65-88% af patienterne.

              De anbefaler denne træningsmetode:
              "Alle patienter med lugtetab efter COVID-19 anbefales at påbegynde systematisk lugtetræning, hvor man hver morgen og aften lugter til fire lugte (f.eks. rose, citron, nellike og eukalyptus) i minimum 20 sekunder. Lugtene skal være i høje koncentrationer, hvorfor der med fordel kan bruges æteriske olier, der typisk kan købes i helsekostbutikker eller online. De fire lugte bør efter tre måneder udskiftes med fire andre lugte, da dette kan forbedre effekten af lugtetræningen."

              Og siger først hvis der er gået 2 år uden bedring, kan man sige at det er permanent tab.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Lars B
                Grøn bønne
                • Apr 2017
                • 14

                #8
                Jeg mistede min lugte og smagssans 19-12-20, og testede positiv for Covid 19 den 20-12-2020.
                Det samme for min kone. Selv salmiakspiritus kunne ikke lugtes, og julesovsen fra den 24-12-20 kunne først smages svagt den 28-12-2020. Har haft influenza masser af gange, men dette var ekstremt. Lugte og smags sansen delvist tilbage efter ca. En uge, men er stadig ikke helt ok nu, 3,5 uger efter Covid 19. Dette var sammen med træthed mine eneste symptomer, trods min alder på 62,5 år. Ps. Min kones lugte og smagssans er stadig på ca. Halv styrke.

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Tak for historien, Lars :-)

                  Har nogen anbefalet jer den træningsmetode, jeg har indsat ovenfor ? Eller hvad råd får man ? Bare at vente og se om det kommer igen ?
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    mistet lugtesans

                    Den skal genoptrænes som alt andet man “mister”, det er ikke en given det bare vender tilbage af sig selv.

                    Men det kommer an på om det skyldtes en infektion og dermed skader i næsen, en lille hjerneskade (centeret der styre lugten sidder et meget udsat sted)



                    Covid-19 har jo vist sig at føre til mindre hjerneskader.

                    Som sagt man kan få hjælp til i det offentlige, det er ikke noget du/i skal lære at leve med!
                    Last edited by malling; 13. January 2021, 10:05.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #11
                      Spøjst. Nu er der mange, som har mistet smags og/eller lugtesans efter Corona-infektion, som har gavn af denne metode:

                      All of the information you will need to understand the background to WHY this recovery process should work and exactly how to perform it.Please send us an em...


                      Meget simpelt hvor man lissom går ind vækker nervesystemet. Slet ikke noget lugtetræning.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • summer
                        Coffeeholic
                        • Jun 2011
                        • 1407

                        #12
                        Jeg har lige haft feber i 4 dage (ikke corona), og nu efter feberen har lagt sig er der sket noget med min smagssans.
                        Lugtesansen virker som den plejer tror jeg, men jeg smager tydeligt mindre sødt/syrligt, samt mere bittert nu.

                        Citron smager mindre syrligt end før, rørsukker smager mindre sødt end før, og bitre noter er boostet i forhold til før.

                        Og forskellen er ikke lille: 70% chokolade smager pludselig som 85%, og mine kaffebønner kan jeg slet ikke kende igen. Ikke at de pludselig smager dårligt, de smager bare markant anderledes.

                        Hm.
                        Last edited by summer; 7. April 2021, 09:48.

                        Comment

                        Working...
                        X