Bøtter til kaffe - hvilke

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    Det er billigere bare at købe en omgang præparatglas med skruelåg der kan man få 100stk til ca. samme pris
    Nemlig
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Men hvad skal jeg dog bruge 100 glas til [emoji23]
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #18
        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
        Men hvad skal jeg dog bruge 100 glas til [emoji23]
        du kunne også købe mindre ;-)
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #19
          Ja eller 50-60ml sylteglas burde også gøre tricket
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Thor86
            Grøn bønne
            • Oct 2019
            • 14

            #20
            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
            Det er billigere bare at købe en omgang præparatglas med skruelåg der kan man få 100stk til ca. samme pris

            Kork... nej tak.
            Er der ikke en idé i, at man kan lukke luften ud af dem? Eller kan man også det i præparatglas?

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Oprindeligt indsendt af Thor86 Se indlæg
              Er der ikke en idé i, at man kan lukke luften ud af dem? Eller kan man også det i præparatglas?
              Hvorfor man har en envejs ventil i kaffe poserne er for posen ikke skal sprænge når bønnerne afgasser, altså så luften kan komme ud og ikke ind, det er vist begrænset hvor meget 20 gram kan udvikle
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #22
                Oprindeligt indsendt af Thor86 Se indlæg
                Er der ikke en idé i, at man kan lukke luften ud af dem? Eller kan man også det i præparatglas?
                Hvis man bruger korkpropper vil de også lufte ud, men man bruger først og fremmest ventiler for at undgå at posen springer. Der er så nogle forskellige teorier om co2 påvirkning af kaffen i et lukket miljø, det er dog tvivlsomt om 18-24g kaffe producere tilstrækkeligt. Mange risterier benytter predoserede til filter i beholder uden ventiler, det ville de næppe gøre hvis det havde en nævneværdig negativ effekt.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  Hvis man bruger korkpropper vil de også lufte ud, men man bruger først og fremmest ventiler for at undgå at posen springer. Der er så nogle forskellige teorier om co2 påvirkning af kaffen i et lukket miljø, det er dog tvivlsomt om 18-24g kaffe producere tilstrækkeligt. Mange risterier benytter predoserede til filter i beholder uden ventiler, det ville de næppe gøre hvis det havde en nævneværdig negativ effekt.
                  De predoserede poser er nok så gammel kaffe at der ikke længere er risiko for at posen bliver sprængt ;o) og/eller en lille pose kan puste sig nok op uden at sprænges

                  I italien har der været ulykker med siloer med kaffe, co2 i bunden er undsluppet, og har kvalt nogle ansatte , den kaffe er afgasset nok til at de kan kværne den og vakuum pakke den , og den puster sig ikke op,, pakken er en hård blok
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #24
                    Alt det her med vakuum osv, har været oppe før , men vakkum trækker co2 hurtigere ud af bønnen end hvis beholderen er under tryk

                    Så spørgsmålet er HVAD man har til hensigt med sine beholdere

                    Da jeg i sin tid ristede en del, da ville jeg gerne kunne riste en stor portion, og holde den frisk
                    jeg smed bønnerne i syltetøjsglas, og med låg på , dagen efter løsnede jeg låget, og ud kom et let overtryk , der var nu en blanding af luft, og extra co2 i glasset, så smed jeg dem i fryseren
                    det gav en lang holbarhed
                    nogle glas lod jeg være uden for fryseren, men med lukket låg
                    andre igen med løst låg, der ville afgasningen fortrænge luften, og der ville være co2 i glasset, da det er tungere end luft

                    så ud af en rist , havde jeg tre typer holbarhed OG tidspunkt de var klar til at blive brygget på

                    og glassene var små med max 200 gram i , så når de blev åbnet, blev de hurtigt drukket
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #25
                      Tja hvis man har en rister der grundlæggende har en større kapacitet end man egentligt har behov for, så er sådanne krumspring vel en løsningsmodel.

                      Jeg har også lavet lignende
                      løsningsmodeller dengang jeg første gang startede ud med at riste, samt da jeg senere hen købte større mængder kaffe ind med sjældne mellemrum, for at spare porto.

                      Det gjorde jeg Indtil jeg indså, at meget kaffe har forskellig peak dato, at man med lidt viden i bagagen kunne planlægge sig ud af det og dermed få kaffen til at ramme i dets sweetspot når man åbnede en ny pose. Hvilket overflødiggjorde fryse, vaccum metoder og andre løsninger der grundlæggende skabes af at man rister/køber mere end ens behov.

                      I dag rister jeg lidt on the side, da kapaciteten ikke er voldsom på min rister, har jeg generelt ikke problemer med at komme igennem dem på kort tid.

                      CMTWG

                      Jeg hentyder ikke til hvad Italiener kaffe fabrikkerne gør. Jeg hentyder udelukkende til hvad mikroristerier gør. Mange pre dosere til deres filterbrygning i små beholder og her bruger flertallet glas/dåser uden ventiler, samt at deres kaffe poser komme med ventiler.

                      Jeg har fået poser fra gardelli uden disse og har oplevet poser der er sprunget og kaffe der er blevet smadret i smagen som konsekvens af manglende Co2 ventil. Jeg har skrevet til ham flere gange at han bør få poser med ventiler, men for døve øre (italiensk stolthed, er ikke til at tage fejl af)
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Jeg har fået poser fra gardelli uden disse og har oplevet poser der er sprunget og kaffe der er blevet smadret i smagen som konsekvens af manglende Co2 ventil. Jeg har skrevet til ham flere gange at han bør få poser med ventiler, men for døve øre (italiensk stolthed, er ikke til at tage fejl af)
                        Ja han er ikke nem ham gardelli ;-) jeg skrev til ham hvorfor jeg skulle betale italiensk moms, når nu ordren var til Hong Kong, men fik en standart tekst med at jeg måtte ordne indfortoldningen i mit eget land ha ha.. jeg svarede igen, men fik aldrig svar, så ham kommer jeg nok ikke lige til at købe kaffe fra, med den service
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #27
                          Klassisk Italiensk service [emoji38]
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #28
                            Botto™: The Adjustable Container

                            Kom forbi en HK reklame https://www.thebestgiftys.com/storages-hk, som viste sig at være et tidligere en Kikstarter https://www.kickstarter.com/projects...storage-system



                            som bla kan købes på deres side https://thebotto.com/collections/frontpage og sikkert andre steder
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • BrianDavis
                              Grøn bønne
                              • Jun 2020
                              • 5

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                              Botto™: The Adjustable Container

                              Kom forbi en HK reklame https://www.thebestgiftys.com/storages-hk, som viste sig at være et tidligere en Kikstarter https://www.kickstarter.com/projects...storage-system text to speech
                              mortgage calculator


                              som bla kan købes på deres side https://thebotto.com/collections/frontpage og sikkert andre steder
                              dette er virkelig fantastisk ... !!
                              Fra kaffe fan

                              Comment

                              Working...
                              X