Hvad kan jeg selv gøre for min espressomaskine?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • LM17
    Mellemristet
    • Aug 2014
    • 151

    Hvad kan jeg selv gøre for min espressomaskine?

    Hej alle

    I disse tider har jeg - som mange andre - en del mere tid derhjemme. Derfor tænker jeg, at noget af den kan bruges på diverse småreperationer/vedligeholdelse af min ECM Synchronika.

    Jeg er ikke den største reperatør, og derfor søger jeg inspiration/forslag til nogle forholdsvis lette og urisikable ting, jeg kan gøre for at få min espressomaskine til at køre bedre. Gerne med en god video- eller tekstguide.

    Jeg tænker ikke sådan noget som back-flush (da det gøres jævnligt) og lign., men de vedligeholdelsesting, som ligger lidt dybere.

    Tak på forhånd.

    Vh Lasse
    ECM Synchronika og Niche Zero.

    Indehaver af Instagramprofilen peoplebrewcoffee.
  • LarsenPedersen
    Lysristet
    • Feb 2016
    • 91

    #2
    Hvis din Synchronika ikke allerede har det, kunne du foretage en PID-opgradering:

    Learn how to install the PID upgrade for Profitec Pro 700 and ECM Synchronika espresso machines. This upgrade boosts steaming power with maximum boiler press...
    Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
    Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
    Andet: Chemex og Aeropress

    Projekter: Coffee Grinder Timer

    Comment

    • Joe_Black
      Coffeeholic
      • Feb 2012
      • 1424

      #3
      Har du skiftet gruppepakning?
      Wega MiniNova
      Mahlkönig K30
      Moccamaster
      Santos #4
      AeroPress
      Bodum Vakuum Brygger

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #4
        Oprindeligt indsendt af LarsenPedersen Se indlæg
        Hvis din Synchronika ikke allerede har det, kunne du foretage en PID-opgradering:

        https://www.youtube.com/watch?v=530bd0birgw
        Blot til info: Synchronika kommer som standard med PID-controller. Der er tale om at booste steamkedlen ved at skifte til en 2,5 bar sikkerhedsventil, så man kan operere omkring 2 bar (teoretisk vel endda 2,2 bar). Dette er ikke et ualmindeligt mod, men her skal man også udskifte PID-controller, hvilket desværre gør det lidt bøvlet og dyrt.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • LarsenPedersen
          Lysristet
          • Feb 2016
          • 91

          #5
          Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
          Blot til info: Synchronika kommer som standard med PID-controller. Der er tale om at booste steamkedlen ved at skifte til en 2,5 bar sikkerhedsventil, så man kan operere omkring 2 bar (teoretisk vel endda 2,2 bar). Dette er ikke et ualmindeligt mod, men her skal man også udskifte PID-controller, hvilket desværre gør det lidt bøvlet og dyrt.
          Beklager, jeg var måske lidt hurtig og ikke helt klar i spyttet - Jeg ved godt, at Synchronika'en allerede kommer med PID-controller (og nyere modeller har allerede denne opgradering), men hvis det er en ældre model, er dette en mulig opgradering som "ligger lidt dybere" - Man kan se mere om det her: https://www.youtube.com/watch?v=1dlNkWFsAIQ

          Og ja, dette er en opgradering - ikke blot vedligeholdelse
          Last edited by LarsenPedersen; 21. March 2020, 12:06.
          Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
          Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
          Andet: Chemex og Aeropress

          Projekter: Coffee Grinder Timer

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            hvad med Afkalkning? rensning af bruse si og bryghoved
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • LM17
              Mellemristet
              • Aug 2014
              • 151

              #7
              Tak for de gode muligheder. PID-opgraderingen bliver desværre ikke nu, da jeg synes den er for dyr.

              Jeg har indtil nu haft steamarmen pillet af og rengjort. Derudover har jeg også haft bryghovedet adskilt og givet en tur. Hvor køber I smørrelse til de forskellige dele?

              Jack, afkalkning er en rigtig god ide. Men hvordan er det nu med afkalkning af en dual boiler? Jeg kan ikke finde nogle udførlige guides på nettet - tværtimod kun folk der fraråder at man gør det hjemme i privaten. Jeg har dog tidligere talt med en reparatør, som fortalte, at afkalkning nemt kan klares selv. Kender du (eller en anden) til en guide?
              ECM Synchronika og Niche Zero.

              Indehaver af Instagramprofilen peoplebrewcoffee.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af LM17 Se indlæg
                Jack, afkalkning er en rigtig god ide. Men hvordan er det nu med afkalkning af en dual boiler? Jeg kan ikke finde nogle udførlige guides på nettet - tværtimod kun folk der fraråder at man gør det hjemme i privaten. Jeg har dog tidligere talt med en reparatør, som fortalte, at afkalkning nemt kan klares selv. Kender du (eller en anden) til en guide?
                fraråder? forstår jeg ikke :-)

                Tømmer begge kedler for vand, min "quick mill v2b" har en dræn ventil i bunden til hver kedel, så her er det nemt

                Lav en blanding af Urnex Dezcal afkalker, den kan også købes i mindre poser (mener kaffemekka har) https://absolutkaffe.dk/shop/18-plej...afkalker-900g/
                tænd maskinen og lad den fylde begge kedler og varm op, efter lidt tid.. tømmes maskinen, vand skiftes og kedler fyldes igen, jeg køre en del vand igennem for at rense de sidste rester ud


                Risteriet har en video, det er vist en HX maskine

                Last edited by Jack; 30. March 2020, 23:58.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • LM17
                  Mellemristet
                  • Aug 2014
                  • 151

                  #9
                  Tak Jack!

                  Som jeg har forstået det, er det fordi brygkedlen skal tømmes helt, at man fraråder, at gøre det selv.
                  Synchronika'en har modsat din ikke en drænventil - hvad gør man så? Er det nok bare at lade det løbe ud af gruppehovedet og fylde op igen x antal gange?

                  Vh Lasse
                  ECM Synchronika og Niche Zero.

                  Indehaver af Instagramprofilen peoplebrewcoffee.

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af LM17 Se indlæg
                    Tak Jack!

                    Som jeg har forstået det, er det fordi brygkedlen skal tømmes helt, at man fraråder, at gøre det selv.
                    Synchronika'en har modsat din ikke en drænventil - hvad gør man så? Er det nok bare at lade det løbe ud af gruppehovedet og fylde op igen x antal gange?

                    Vh Lasse
                    Ja det vil jeg mene lige som risteriet viser med deres HX, du kan gentage at tømme og fylde maskinen et par gange for at være helt sikker
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    Working...
                    X