Clog/channeling ved nogle kaffer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    Clog/channeling ved nogle kaffer.

    Jeg ved ikke, hvilket emne denne post hører hjemme, så den kommer her.

    Jeg har i de seneste dage kæmpet med, at mine bryg "stallede" ved de sidste 20-25 ml (af 400ml). Pludseligt blev strømmen ud af bryggeren til dryp - ikke sådan ved et gradvist reduceret gennemløb, men fra det ene sekund til det andet

    Det startede i forbindelse med, at jeg havde adskildt, renset og fedtet min EK43s, så jeg troede jo, at jeg havde gjort noget galt og skilte den ad igen, rensede og smurte - til ingen nytte. Det skete med en etioper fra Roast og en columbianer fra Wendelboe, og det skete med forskellige filtre i både Kalita, V60 og Origami. Der var tydeligvis masser af fines, som lå som mudder i filteret efter bryg

    Jeg troede, at gode dyr var rådne, men så åbnede jeg en ny pose bønner, og nu løber det som smurt. Hvad gør det mere forvirrende er, at den nye pose er fra samme bonde og samme sort, men en nyere høst end den tidligere.

    Jeg har oplevet noget lignende tidligere - altså at en enkelt pose bønner var helt umulig at brygge til noget lækkert. Jeg har ikke kunnet snævre det ind til særlige ristningsgrader, tørringsmetoder eller oprindelser. At der har været to poser umiddelbart efter hindanden er også ret usædvanligt!

    Hvad sker der lige?!
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
Working...
X