espresso flow

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #16
    Oprindeligt indsendt af Freund Se indlæg
    Din telefonbog taler grimt...
    [emoji23][emoji23][emoji23]
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Det bliver lige lummert nok [emoji23]
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • TurBo
        Mellemristet
        • May 2014
        • 285

        #18
        Pokķers ordbog, en smutter.


        Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
        Bo-- :-)
        Izzo Alex Duetto mk1
        Mahlkoenig Vario home

        Comment

        • airborn
          Lysristet
          • Dec 2019
          • 51

          #19
          Nåede faktisk mange gode skud med 250 g af Kristians espresso. Der var kun små daglige justeringer. Tænker at min teknik er blevet lidt bedre og naked portafilter fungerer også helt ok [emoji4]


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Comment

          • ThueK
            Grøn bønne
            • Dec 2019
            • 26

            #20
            Jeg har for første gang prøvet Clever Coffee. Jeg bøvler lidt med det samme som trådstarter.
            Ca. 8 sekunder til første dryp og meget fint kværnet. Væsentlig finere end andre riste fra fx Stiller eller Mokkahouse.
            Gennemløbstiden svinger meget og selvom jeg rammer de 25-30 sekunder er smagen der bare ikke for mig.

            Smagen er blottet for sødme, “stilket” og alt for syrlig. Selv med mælk er det off.

            Er det noget nogle kan genkende?
            Det er deres Aprocassi Peru.


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Oprindeligt indsendt af ThueK Se indlæg
              Jeg har for første gang prøvet Clever Coffee. Jeg bøvler lidt med det samme som trådstarter.
              Ca. 8 sekunder til første dryp og meget fint kværnet. Væsentlig finere end andre riste fra fx Stiller eller Mokkahouse.
              Gennemløbstiden svinger meget og selvom jeg rammer de 25-30 sekunder er smagen der bare ikke for mig.

              Smagen er blottet for sødme, “stilket” og alt for syrlig. Selv med mælk er det off.

              Er det noget nogle kan genkende?
              Det er deres Aprocassi Peru.


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Syntes Clevers bønner kræver finere grind end andre bønner, men er sikker på det er ristestilen og deres bønner ofte er fra højt groet over 1500 masl

              Deres Peru bønne er ny, hvor længe brygger du den efter riste dato? nogen gange hjælper det at lukke posen i nogen dage og prøve igen, jeg rammer ofte gode shoot med clever med en bryg tid på omkring 35 sek. endda nogen gange længere, men kommer an på hvordan jeg brygger, prøv at kværne finere
              Lyse riste kan også være svære end den normale riste og nogen dage smager de bare ikke som andre ;-)

              en god bønne fra clever er deres faste "Simply good coffee" den virker til alt, den sidste spændende bønne som jeg fik fra clever var deres "La Catarata – Costa Rica"

              Men det handler om smag, min skifter meget efter humør.. og har næsten altid mindst 3 slags bønner på hylden.. fra lys til medium, fortryder næsten altid når jeg prøver de mørke riste, men sådan er vi forskelige

              Hvilken kværn har du? når du skriver "Gennemløbstiden svinger meget " lyse riste kræver nok lidt ekstra af udstyret
              Last edited by Jack; 5. April 2020, 17:39.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • ThueK
                Grøn bønne
                • Dec 2019
                • 26

                #22
                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                Syntes Clevers bønner kræver finere grind end andre bønner, men er sikker på det er ristestilen og deres bønner ofte er fra højt groet over 1500 masl

                Deres Peru bønne er ny, hvor længe brygger du den efter riste dato? nogen gange hjælper det at lukke posen i nogen dage og prøve igen, jeg rammer ofte gode shoot med clever med en bryg tid på omkring 35 sek. endda nogen gange længere, men kommer an på hvordan jeg brygger, prøv at kværne finere
                Lyse riste kan også være svære end den normale riste og nogen dage smager de bare ikke som andre ;-)

                en god bønne fra clever er deres faste "Simply good coffee" den virker til alt, den sidste spændende bønne som jeg fik fra clever var deres "La Catarata – Costa Rica"

                Men det handler om smag, min skifter meget efter humør.. og har næsten altid mindst 3 slags bønner på hylden.. fra lys til medium, fortryder næsten altid når jeg prøver de mørke riste, men sådan er vi forskelige

                Hvilken kværn har du? når du skriver "Gennemløbstiden svinger meget " lyse riste kræver nok lidt ekstra af udstyret
                Den var 14 dage efter rist. Og ja den skulle kværnes meget fint. Jeg kværner på en Eureka Mignon Mk2. Jeg har stadig en sjat tilbage da jeg aldrig kom igennem den lille pose før der røg andre bønner i kværnen. Det kan være jeg skal prøve at give dem et forsøg igen snart. De er nu 30 efter rist.

                Jeg har før prøvet noget relativt lystristet Kenya og Burundi. De var meget nemmere at skyde ind og gav ensartet output.

                Og er desuden blevet meget glad for de kaffer jeg har prøvet fra Stiller som, så vidt jeg ved, også går for at riste ret lyst?


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af ThueK Se indlæg
                  Den var 14 dage efter rist. Og ja den skulle kværnes meget fint. Jeg kværner på en Eureka Mignon Mk2. Jeg har stadig en sjat tilbage da jeg aldrig kom igennem den lille pose før der røg andre bønner i kværnen. Det kan være jeg skal prøve at give dem et forsøg igen snart. De er nu 30 efter rist.

                  Jeg har før prøvet noget relativt lystristet Kenya og Burundi. De var meget nemmere at skyde ind og gav ensartet output.

                  Og er desuden blevet meget glad for de kaffer jeg har prøvet fra Stiller som, så vidt jeg ved, også går for at riste ret lyst?


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Migon er måske ikke den bedste til krævende bønner, men skulle ellers være en ok entry kværn til de normale.

                  Min erfaring med lyse bønner som clever er de kræver mere af kværnen som de bliver ældre, fordi de skal kværnes finere.
                  kan du ikke lykkeds med dem til espresso bla. pga din kværn, kunne du måske få mere ud af dem til sort

                  Stiller sigter ikke efter at riste lyst, men til perfektion som han selv siger det, syntes heller ikke hans bønner skal kværnes så fint som clevers,
                  Stiller's bønner er normalt heller ikke så højt groet som clevers, men igen det er clevers stil som skildre sig ud fra andre
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #24
                    espresso flow

                    Clevers kaffe er krævende i forhold til udstyr, deres espresso kræver at man kværner ekseptionel fint og ensartet og vil formentligt også nyde godt af enten sænket brygtryk, pressure eller flowprofiling for at styre dem ordentligt.

                    Det eneste du kan gøre er at sænke dit brygtryk ned til 6-7bar og kværne så fint du kan, evt lege med doseringen. Når man kværner fint skal der ikke mange fejl i distribueringen. Jeg plejede blot at røre rund i beholder, hælder over i PF og give det nogle bløde bank rundt på kanterne med håndfladen. Laver man Stockfleth, NSEW eller lignende så kommer man let i problemer.

                    Stillers bønner er ikke de mest dense og heller ikke blandt de mest krævende.
                    Last edited by malling; 6. April 2020, 11:50.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #25
                      Endvidere er meget lyse ofte bedst i 1:2.5-4 på traditionelle maskiner. Det kræver noget ofte specielt af maskinen at få noget noget ud af mindre, såsom PI, PP eller FP.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #26
                        igen bliver vi her mindet om "Kværnen" er så vigtig

                        Hellere en god kværn og en billig maskine, end en god maskine parret med en billig kværn
                        Last edited by Jack; 6. April 2020, 12:18.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • ThueK
                          Grøn bønne
                          • Dec 2019
                          • 26

                          #27
                          Det er sikkert en kombi af flere ting.
                          Min kværn har ingen problemet med at kværne konsistent med bønner fra fx Stiller. Clever skal kværnen en del finere, og det kan være den simpelthen ikke er konsistent nok når det bliver så fint.
                          Distributionen sf bønner i portafilter synes jeg der har styr på.
                          Derudover mener jeg ikke jeg kan justere trykket på min Gaggia. Den er vist 9 bar fra fabrikken.
                          Jeg giver dem et forsøg mere når der ikke er flere andre bønner i kværnen. Nu er jeg i hvert fald obs på hvad der kan være udslagsgivende for det dårlige output. Tak.

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #28
                            espresso flow

                            Jeg tror der en misforståelse på spil her, der tales om at en risteprofil som Clever køre med oftest fungere bedst med kværn der kan kværne meget fint og ensartet, dvs. at en kværn der har en forholdsvis snæver spredning af kaffe partiklerne. Dette har din og mange andre mere traditionelle kværn desværre ikke.
                            De vil derimod som hovedregel have en forholdsvis bredere spredning af partikler.

                            Dette kan være en enorm udfordring med kaffe der netop er mest interessante med en jævn ekstraktion og heraf som følger høje ekstraktioner, som er meget svær at opnå når ens partikeldistribuering er all over the map. Når du kommer op i det leje som sådanne kaffer nyder godt af (såfremt det lykkedes) vil du ofte få nogle yderst ubehagelige bismage noget en EK43 og andre kværn med en mere unimodal partikeldistribuering ikke ville have.

                            Alm. espressokværn er i sit udgangspunkt ikke designet eller egnet til meget lyse bønner. Ikke blot vil koppen lade meget tilbage at ønske i forhold til hvad der er muligt at få ud af dem, men den vil også potentielt kunne ødelægge din kværn. Espresso kværn er først og fremmest designet og dermed beregnet til at håndtere mellem og mørkristet espresso profilerede rist.

                            Som et eksempel kan jeg fortælle at jeg har choket stortset samtlige mazzer, mahlkonig, compak og eureka top end espresso kværn med lyse rist. En EK43 derimod æder sig igennem alt, selv en hopper fuld af det lyseste filter kaffe du kan forestille dig æder den igennem uden problemer.
                            Last edited by malling; 8. April 2020, 16:04.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Coffee makes the world go
                              Master Brewer
                              • Jan 2010
                              • 5082

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af ThueK Se indlæg
                              Det er sikkert en kombi af flere ting.
                              Min kværn har ingen problemet med at kværne konsistent med bønner fra fx Stiller. Clever skal kværnen en del finere, og det kan være den simpelthen ikke er konsistent nok når det bliver så fint.
                              Distributionen sf bønner i portafilter synes jeg der har styr på.
                              Derudover mener jeg ikke jeg kan justere trykket på min Gaggia. Den er vist 9 bar fra fabrikken.
                              Jeg giver dem et forsøg mere når der ikke er flere andre bønner i kværnen. Nu er jeg i hvert fald obs på hvad der kan være udslagsgivende for det dårlige output. Tak.
                              Hvad maskine er det du har?
                              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                              Comment

                              • ThueK
                                Grøn bønne
                                • Dec 2019
                                • 26

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                                Hvad maskine er det du har?
                                En Gaggia Classic Pro


                                Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Comment

                                Working...
                                X