vandfilter vs. afkalkning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mowgly
    Lysristet
    • Jun 2008
    • 78

    vandfilter vs. afkalkning

    Jeg har en filterkaffe maskine (Sage precision brewer) - hvor der følger et vandfilter med til montering i vandbeholderen.
    Filtret holder ca. 3 måneder og koster 149,- kr hvilket jo i og for sig er harmløst.

    Det irriterer mig dog lidt med disse abonnement lignende accessories, så jeg tænkte derfor om jeg ikke bare kan afkalke maskinen lidt oftere og undlade at bruge filter?
    Nogle kommentarer og erfaringer til dette?
    --
    Rocket Giotto
    Ascaso i2
    Gene Café 101
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    #2
    Jeg synes jeg har hørt nogle historier om, at det over tid kan have en negativ indvirkning på visse espressomaskiner (specifikt termoblok, hvis jeg husker ret?). Men jeg kunne ikke forestille mig, at du vil opleve markante problemer ved at afkalke en almindelig kaffemaskine oftere, og så bruge vand fra hanen.

    Noget andet er smagen Jeg bilder mig i hvert fald ind at jeg kan smage en klar forskel på mit vand før/efter det har været igennem Brita kanden, både rent og i kaffen
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

    Comment

    • Drasunia
      Grøn bønne
      • Nov 2019
      • 20

      #3
      Using not filtered water here in Denmark is a bad itea. Apart from bad affect on machine it has huge impact on taste of coffe. The more minerals in the water means more bitter cup with less fruits snd acidity

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
        Noget andet er smagen Jeg bilder mig i hvert fald ind at jeg kan smage en klar forskel på mit vand før/efter det har været igennem Brita kanden, både rent og i kaffen
        Også mig, jeg har det på samme måde, så alt mit drikke vand ryger også igennem Brita kanden
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        Working...
        X