Espressobar og Danish Coffee Festival

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • LarsenPedersen
    Lysristet
    • Feb 2016
    • 91

    #31
    Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
    Årh, jeg tror at jeg vil lade det være op til personlig fortolkning.. For min egen stil er måske ikke det andre synes.

    Personligt er jeg jo mest til langsomt bryg, gerne med lang tid til første dryp og så 18 gram til 30 - 32 max....og så mælk.

    Men den kan jo bruges til filter, aeropress og meget andet, så måske en opfordring til folk, til at dele deres bedste ide?

    God dag til alle og pas på jer selv!
    Jeg gætter på, at dette var svar til min post

    Jeg har skudt et par skud i dag, men skal lege lidt mere med den i morgen, hvor jeg kværner lidt finere og lader den løbe lidt langsommere - men det er en rigtig fin kaffe!

    Jeg kørte:

    18g ind, 36g ud, 26s fra første dryp
    18g ind, 37g ud, 25s fra første dryp

    Brygget på en Oscar 2, så jeg har ikke rigtig mulighed for at styre pre-infusion, temperatur, osv.
    Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
    Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
    Andet: Chemex og Aeropress

    Projekter: Coffee Grinder Timer

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #32
      Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
      Bestilt. Den glæder jeg mig til at smage og give tilbagemelding på
      Så fik jeg drukket mig igennem min pose. Jeg skulle have hamstret, så jeg havde lidt mere at lege med, men det er jo svært umoderne med det der hamstring i disse tider

      Jeg må indrømme, at det meste af posen har jeg bare brygget og drukket, som jeg gør med min kaffe til hverdag. Uden at lege for meget med at finjustere, men dog smagt lidt ekstra godt efter. Og jeg har nydt den. Jeg brygger prinært espresso om morgenen til min cappuccino. Med denne kaffe har jeg dog ofte brygget "et sæt", altså en espresso og en single cappuccino. Og uden at jeg har smagt nok til at kunne beskrive dem, har jeg nydt alle kopperne.

      Først her til morgen tog jeg særlig notits, da kværnen var ved at være tom. Jeg bryggede først et shot med 19 gr. ind og 40,5 gram ud på 30 sek. Som espresso var den frisk, let og jeg kunne faktisk godt genkende lime, som beskrevet på posen. Jordbær er det ikke lykkes mig at finde. Jeg synes også jeg fandt en behagelig let aroma af pibetobak. Vigtigst af alt - for mig - var en meget lav og næsten ikke eksisterende bitterhed. Med mælk i cappaen, var den lidt tynd og forsvandt i mælken.

      Derefter kørte jeg et shot med samme opsætning, men stoppede det efter 26 sek og fik dermed kun 31,5 gram ud. Denne gang blev espressoen meget bitter og fik en tør, grynet mundfølelse, som jeg ikke brød mig om. Til gengæld var denne bedre i cappaen, hvor sødmen og fylden fra mælken nu havde noget mere modspil fra espressoen og dette gav en bedre balance.

      Jeg har også brygget en enkelt kop v60 og denne blev også god - frisk og let. Kan desværre ikke beskrive det nærmere.

      Alt i alt synes jeg at dette er en god kaffe, som kan bruges til både filter, espresso og cappuccino, når man ellers bare justerer den til det formål, man ønsker.

      Jeg synes, I skal fortsætte med denne EBar kaffe i sortimentet
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #33
        Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
        Tak!
        Så ja, lidt til "os nørder" men også lidt til dem vi gerne vil have, skal få øjnene op for specialkaffen. Det var reelt tanken..

        Og det lader da til, at vi har ramt nogenlunde om ikke andet.
        Den oprindelige tanke med EBar kaffe var netop noget i denne stil. En kaffe som kan fungere som "basis-/hverdagskaffe" for os "nørder", hvor det lidt lysere og lidt mere syrlige og spændende er blevet til hverdag. Og samtidig en kaffe som positivt udfordrer dem, som ikke er nået helt dertil endnu (bare rolig Kristian, du skal nok lære det ).

        Nu er det jo Jer der definerer målet med EBar kaffen, men jeg synes, at denne kaffe netop lever op til de oprindelige tanker omkring at have en EBar kaffe! Så jeg er enig i at I har ramt den!
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #34
          Lige et billede af mit første sæt her til morgen

          19 gram ind, 40,5 gram ud på 30 sek.
          Vedhæftede filer
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #35
            Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
            Og samtidig en kaffe som positivt udfordrer dem, som ikke er nået helt dertil endnu (bare rolig Kristian, du skal nok lære det ).
            Tro mig, det kommer ikke til at ske.

            Jeg kan dog smile over en herre forleden der havde smagt lysristet kaffe et sted.. han mente, at nu havde kaffeverdenen opfundet sin egen version af bake off, altså kaffe man selv rister færdig derhjemme.
            Vi blev venner øjeblikkeligt [emoji6]
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • ChristianS
              Coffeeholic
              • Apr 2015
              • 1012

              #36
              Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
              Tro mig, det kommer ikke til at ske.

              Jeg kan dog smile over en herre forleden der havde smagt lysristet kaffe et sted.. han mente, at nu havde kaffeverdenen opfundet sin egen version af bake off, altså kaffe man selv rister færdig derhjemme.
              Vi blev venner øjeblikkeligt [emoji6]
              Haha!

              Man kan kun have respekt for, at du stadig står ved din smag. [emoji6]


              Ifht espressobarkaffen, så har jeg nu også haft den i kværnen, og overordnet er mine smagsindtryk som Mobaks.

              Jeg havde også en oplevelse af, at den virkede lidt tynd i mælk, men jeg justerede i stedet andelen af mælk lidt ned, og så synes jeg, der var en fin balance at hente.

              Jeg har også brygget den som sort kaffe, hvor der er noget mere maillard/chokoladenoter, end de kaffer, jeg normalt brygger. God antydning af syre, sødme og ingen bitterhed.

              En god kaffe, der ikke udfordrer så meget på smagsindtryk, men som til gengæld er meget balanceret. [emoji1303]

              Måske skal det lige nævnes, at jeg pt gør mig mest i natural bønner fra Etiopien og Afrika i øvrigt. [emoji4]
              Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

              Kværne: Niche Zero, Santos 01
              Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
              Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

              Comment

              Working...
              X