Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Lysrist med stor frugtsmag

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2020

Lysrist med stor frugtsmag

Hej alle.

Jeg er ret ny i hjmmeristning. Jeg anvender en Gene Cafe Rosater.

Jeg er mest til lysristet eller mellemristet kaffe og gerne med stor syrlighed eller frugtsmag.

Hvilken risteprofil skal jeg anvende for at riste bønner så de bliver lystristet og med stor syrlighed eller frugtsmag?

på forhånd tak.

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Citer Oprindeligt indsendt af KimArnholtz Se indlæg
    Hej alle.

Jeg er ret ny i hjmmeristning. Jeg anvender en Gene Cafe Rosater.

Jeg er mest til lysristet eller mellemristet kaffe og gerne med stor syrlighed eller frugtsmag.

Hvilken risteprofil skal jeg anvende for at riste bønner så de bliver lystristet og med stor syrlighed eller frugtsmag?

på forhånd tak.
    Der er ret begrænsede muligheder for at lege med profiler på en gene, og selvom jeg ikke er den store ristemester, er mit råd, at riste dem hurtigt - helst med et første knæk der starter før 9-10 min. og så lege med at slutte omkring 1 min. efter du har hørt de første par knæk. Herefter hurtig nedkøling.
    Senest redigeret af Jens_Muff : 15. January 2020 kl. 12:40
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

3. De følgende 2 brugere siger tak til Jens_Muff for denne post:

Jack (15. January 2020),KristianK (15. January 2020)

Administrator KristianK's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Hej Kim,

Jens er lidt beskeden her, for nogle kilo er det vist blevet til, på hans hjemmerister, så hans råd er værd at afprøve i hvert fald.

Jeg vil også sige, at det er svært og en så lille maskine med "få kræfter" skal bare have bundgas og så derudaf.

Jeg varmede altid min i 10-15 min. og smed 225 gram i og ristede på max temp, indtil 1. Knæk, hvor jeg så skrue lidt ned og forsøgte at forlænge processen lidt... Det afhang lidt af vind og vejr og bønner om det blev en succes, men som regel gik det.

Du kan jo prøve at køre 100 procent og nappe dem efter et minut, stadig ved 100 procent og samme, hvor du skruer, men stadig tager dem efter 1 min. og så fremdeles...

Lad smagen guide dig, er mit bedste råd... Og det er god læring, til hvis du en dag skulle ønske dig en større

5. De følgende brugere har takket KristianK for denne post:

Jens_Muff (6. February 2020)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2020
    Citer Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
    Hej Kim,

Jens er lidt beskeden her, for nogle kilo er det vist blevet til, på hans hjemmerister, så hans råd er værd at afprøve i hvert fald.

Jeg vil også sige, at det er svært og en så lille maskine med "få kræfter" skal bare have bundgas og så derudaf.

Jeg varmede altid min i 10-15 min. og smed 225 gram i og ristede på max temp, indtil 1. Knæk, hvor jeg så skrue lidt ned og forsøgte at forlænge processen lidt... Det afhang lidt af vind og vejr og bønner om det blev en succes, men som regel gik det.

Du kan jo prøve at køre 100 procent og nappe dem efter et minut, stadig ved 100 procent og samme, hvor du skruer, men stadig tager dem efter 1 min. og så fremdeles...

Lad smagen guide dig, er mit bedste råd... Og det er god læring, til hvis du en dag skulle ønske dig en større
    Mange tak for svaret... Jeg vil straks prøve det! Men Men jeg synes jeg har svært ved at høre "første knæk" på min maskine. Er der en anden måde, jeg kan se eller vide, hvornår 1. knæk har været der?

Så hvis du skal skære det ud i pap og fuldstændig guide mig igennem, hvordan vil ristning fra start til slut så se ud?

på forhånd tak....

Coffeeholic ChristianS's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2015
    Sted
    Svendborg
    På en Gene kan det hjælpe at tage et paprør fra en køkkenrulle og lytte igennem - for eksempel ved luftudgangen.

Det lyder i mine ører lidt som en mellemting mellem popcorn, der popper og et knitrende bål.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •