Import af grønne bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Bademester
    Lysristet
    • Feb 2010
    • 104

    Import af grønne bønner

    Hej Alle

    Jeg leger med idéen om, at starte mit eget lille risteri - er der nogen herinde, som har erfaringer med import af større mængder brønne bønner?


    Mvh.
    Daniel Kristensen
    58.4mm Tamper fra "Forty Ninth Parralel"
    Hario V60 + skerton håndkværn
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Snakker vi flere sække med grønne bønner skal du momsregistreres og have CVR nummer. Så kan du handle med ex list og Beisler i Hamborg eller online med Interamerican Coffee eller andre steder.

    Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • KristianK
      Administrator
      • Aug 2009
      • 4365

      #3
      Momsgrænsen går ved 50.000 men det giver vel ikke meget mening at starte, hvis du forventer at ligge under det

      Så ja, CVR er en god start.

      Det er ikke mange ben i det, hvis ellers du har styr på dine lokaler, så du kan opbevare dem, så fødevarekontrollen er tilfredse og her snakker vi grønne bønner. Fugt og støv og andre påvirkninger er de ikke glade for, så det skal være i orden... Når de er ristet, skal du have bønnerne i rette spande og andet godt, igen, så kontrollen er tilfreds.

      Udstyret du benytter, skal være fødevaregodkendt, så kan de have en "dårlig dag" alligevel... Så hab styr på dine certifikater og alle dine købsbilag!

      Når praktikken er på plads, kan du med fordel beskrive dine processer og udfylde de formularer online som kontrollen kræver, for at du må håndtere bønnerne... Og du skal have besøg og kontrol, inden du må gå igang med salg.

      Du skal føre regnskab over dit salg, så du kan beregne din bønneafgift.. og du skal kunne dokumentere hvilke grønne bønner der er brugt i hvilke batch, i det tilfælde at du modtager en tilbagetrækning fra leverandøren.

      Påtænker du at riste øko og konventionelt i samme risteri, så skal du blot gøre det hele dobbelt og risteren og udstyr skal renses inden du rister øko....

      Så skal du have styr på pose, pakkeudstyr, labels og meget andet....

      Nå ja.. den nemme del af spørgsmålet...

      Du ringer blot til en broker og beder om en palle, så sender de den...

      Vi bruger Inter American Coffee og de håndterer forsendelserne også, da det ellers tog længere tid med afsendelse, når ekstern fragtmand skulle koordinere med lageret, dokumenthåndtering og den slags.



      Sendt fra min SM-N975F med Tapatalk
      KristianK
      En del af EspressoBar


      Følg mig meget gerne på
      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

      Hjemmeside
      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

      Comment

      Working...
      X