Hjælp til teknisk forståelse / fejlfinding på Silvia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Joe Black
    Grøn bønne
    • Dec 2019
    • 16

    Hjælp til teknisk forståelse / fejlfinding på Silvia

    Jeg har købt hvad jeg sidenhen har fundet ud af var denne: http://www.espressobar.dk/forums/sho...ghlight=Silvia

    Der stod så ikke i DBA annoncen at den var defekt, men der er ganske rigtig lidt bøvl med brygningen. Dog er kedel,termostater og gruppepakning nye, samt portafilter og kurv er nyeste versioner, der er ingen rust og maskinen står pænt efter jeg har puslet lidt om den så jeg tænker hvis jeg først får den til at spille, så var det alligevel et fint intro køb.

    Fejlen som jeg oplever den ved brygning er at maskinen kun kører 10sek før varmelegmet tænder (efter 1 times gennemvarmning af maskinen) og trykket virker lavt.

    Jeg har indtil videre: afkalket grundigt 2x gange, renset 3-vejs magnetventilen, backflushed. Alt her ser fint ud.

    Jeg har opdaget meget minimal lækage hvor vandet bliver tilført kedlen fra pumpen, der hvor det er sluttet til OPV. Tænker at skifte plastikslangen til stål slange de har hos KaffeMekka. Er der nogen der ved om den kan gå direkte på den gamle OPV (v1 med intern justering)?

    Jeg har lavet et par tjek i forhold til trykket, og hvis jeg kører pumpen og sammenligner med Ulka flowchart:

    (Ved ikke om link er ok ifht. Forum eller om det virker)

    Når pumpen har kørt 1 minut har den spyttet 345ml ud af retur slangen, hvilket skulle indikere et tryk på 6-7bar.

    Jeg har mistanke om pumpe eller opv. I og med at der også kommer vand ud af retur/opv når jeg brygger tænker jeg at pumpen levere som den skal. Hvis jeg fyrer helt op for steameren når pumpen kører, kommer der fint med vand ud og en tommelfinger for steamtippen kan ikke stoppe vandet.

    Er det korrekt tænkt af mig at mistænke OPV til at være sat for lavt, og burde jeg bare kunne indstille den til at slå til ved højere tryk, for at få rettet ind og øge trykket?

    Jeg tænker også at det giver mening i forhold til varmetab under brygning, hvis OPV slår til ved lavt tryk vil der vel udskiftes vand hurtigere i kedlen, da mere ryger ud ved returen, og temperaturen daler tidligt/hurtigt. Lyder det korrekt i en rutineret espresso-mesters øre??

    Jeg håber i vil give jeres besyv med og hjælpe til at jeg ikke får købt unødvendige dele, så jeg kan bruge pengene på en kværn og et bundløst portafilter og komme igang med at øve

    Takker
    JB (kan man skifte navn på forum, Joe Black var sgu ikke synderligt opfindsomt og en gammel bruger hedder det vidst allerede?)
  • Joe Black
    Grøn bønne
    • Dec 2019
    • 16

    #2
    Det skal lige siges at jeg aldrig har prøvet en Silvia før eller for den sags skyld nogen rigtig erfaring med at brygge espresso. Så det er gisninger ud fra research osv.

    Det er selvfølgelig problemet med at købe brugt når man ikke aner hvad der er rigtig og forkert, eller hvordan tingene skal være når det er optimalt.

    Comment

    • Joe Black
      Grøn bønne
      • Dec 2019
      • 16

      #3
      Så fik jeg skilt hende ad igen, og til min glæde bemærkede jeg at det er den nye OPV som indstilles udvendigt, hvordan jeg havde misset det tidligere er mig en gåde, men det gjorde det dejligt nemt at få stillet flow hastigheden ind så den er nærmere de 260ml/min....
      Så må jeg se om det rykker noget, nu er hun i hvert fald klar til at der kommer en ny kværn og friskristede bønner på et tidspunkt..
      Er stadig nysgerrig på om det hjælper i forhold til at varmelegemet starter 6-12 sekunder inde i brygget eller det ikke har nogen sammenhæng overhovedet??

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Al logik ifølge, burde den tænde senere for varmen, da den får tilført mindre koldt vand end før
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Man kan købe portafilter med manometer i forskellige udgaver, så man kan indstille sin opv, hvis du bor i nordjylland har jeg et du kan låne (efter nytår) eller måske her er en bruger tættere på dig

          Hvor meget flow der kommer ud, tror jeg ikke man kan bruge til så meget mht. at gætte sig frem til hvad bryg tryket er

          Click image for larger version

Name:	41oa3oOYNAL._AC_.jpg
Views:	1
Size:	17,1 KB
ID:	231451

          Click image for larger version

Name:	s-l1600.jpg
Views:	1
Size:	33,0 KB
ID:	231452

          Click image for larger version

Name:	pota.jpg
Views:	1
Size:	20,4 KB
ID:	231453
          Last edited by Jack; 18. December 2019, 03:05.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Joe_Black
            Coffeeholic
            • Feb 2012
            • 1424

            #6
            Damm du har valgt et navn der ligger tæt på mit...

            Prøv at søge på "temperature surfing" på silvia.
            Maskinen fylder vand ind når du starter din brygning og at den starter varmelegemet med det samme er faktisk godt på en silvia.
            Det betyder at du ligger omkring de 93 grader der er sweetspot for de fleste kaffetyper.
            Det kan nævnes at din maskine svinger i temperatur fra 87 til 120 grader
            Wega MiniNova
            Mahlkönig K30
            Moccamaster
            Santos #4
            AeroPress
            Bodum Vakuum Brygger

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Man kan købe portafilter med manometer i forskellige udgaver, så man kan indstille sin opv, hvis du bor i nordjylland har jeg et du kan låne (efter nytår) eller måske her er en bruger tættere på dig

              Hvor meget flow der kommer ud, tror jeg ikke man kan bruge til så meget mht. at gætte sig frem til hvad bryg tryket er

              [ATTACH=CONFIG]14772[/ATTACH]

              [ATTACH=CONFIG]14773[/ATTACH]

              [ATTACH=CONFIG]14774[/ATTACH]
              Metoden med at måle flowet ud af opv, er ret anvendt ,og rammer ofte (meget)tæt på(hvis man har de rigtige tal)

              Men et manometer gir vished ,og er rart at have
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • Joe Black
                Grøn bønne
                • Dec 2019
                • 16

                #8
                Tak for svar til alle, er desværre et godt stykke fra Nordjylland....

                Ifht. Temp surfing, så kører jeg pumpen og vand ud af steam wand efter bryg, så kedlen bliver fyldt til top og gør det samme inden bryg indtil termostatet slår til.... herefter brygges 20 sekunder efter kedlen igen er varm...

                Jeg må hjem og lave et par skud efter job og se om de øgede tryk har ændret noget!

                Comment

                • Jepsen
                  Lysristet
                  • Aug 2007
                  • 105

                  #9
                  Jeg har portafilter med manometer du kan låne i kbh

                  Comment

                  • Joe Black
                    Grøn bønne
                    • Dec 2019
                    • 16

                    #10
                    Jeg er i Vejle, men 1000 tak

                    Fik trukket et par skud til aften og varmelegemet slog til lige ved endt skud efter 27sekunder, så et eller andet er der sket...

                    Comment

                    • Torbennmadsen
                      Grøn bønne
                      • Jan 2017
                      • 17

                      #11
                      Jeg har også et portafilter med manometer til at ligge på mit arbejde i Horsens. Det er lidt tættere på, hvis det alligevel skulle blive aktuelt....

                      Sendt fra min GM1903 med Tapatalk

                      Comment

                      • Joe Black
                        Grøn bønne
                        • Dec 2019
                        • 16

                        #12
                        Mange tak, det er fedt at vide, tror den er fint kørende nu...

                        Nu står jeg så i den situation at jeg har fået en NS Oscar 1 ind i huset, så nu er der noget at sammenligne med. Frygter bare at jeg bliver mere glad for Oscar, og har mere tilbehør til den.... eneste problem er at jeg ikke bryder mig synderligt om plastik chassiet....... men det er vidst et luksus problem, men kan ikke have begge stående alt for længe.

                        Comment

                        Working...
                        X