Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #31
    Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

    Listeprisen er nu $220 for en coated kniv altså 1400kr men du får jo ikke 100% den kurs hos banken, oveni skal der betales told (typisk 2-5%, afhængig af hvad den pågældende medarbejder syntes det er), moms og dummebøde ender du i ca. 2000kr. Hvilket er den medium pris jeg nævnte og for de normal coatede knive (redspeed, Tin og Silver Knight), ikke de special coated han engang har haft.

    Lidteprisen for Ek43 er $550 hvilket er lidt under hvad de kan fås til i Tyskland, men med told, moms så ender de med at blive drastisk dyrere.

    Med de priser vil jeg til enhver tid købe i EU, det er garantien værd. Altså medmindre du krydser på Post Nord ikke bemærker det og dermed slipper med 1400kr.
    Last edited by malling; 2. October 2020, 09:40.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #32
      Der er flere der nu skriver de ikke kan få SSP installeret i deres Ode, der spekuleres i det skyldtes designet omk. den ikke bevægende kniv og tolerancen i produktionen.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #33
        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
        Der er flere der nu skriver de ikke kan få SSP installeret i deres Ode, der spekuleres i det skyldtes designet omk. den ikke bevægende kniv og tolerancen i produktionen.
        De skal vist bare monteres rigtig ;-)

        bottom burr is the rotational burr. That one mounts onto the auger. The non moving burr is the top burr.

        Click image for larger version

Name:	37385_img_20200914_151503_hb9480DZ.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	231840
        Last edited by Jack; 5. October 2020, 16:59.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #34
          Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

          Så de har grundlæggende kopieret EK design hvor den ydre kniv er den roterende. Sådan ville jeg efter flere års erfaring med nævnte aldrig designe en kværn, det giver en lang aksel der hænger ude i luften med knivene dinglende/påmonteret for enden og hvor jævnlig rengøring og smøring bliver essentiel for at holde den ordentligt aligned. Titus har vendt det om af god grund, men så kan man slibe aligne huset på samme måde med Ode, hvilket med 100% sandsynlighed er nødvendigt.

          Det gør nul forskel om du placere dem forkert i forhold til om du kan påmontere dem, de er samme størrelse (+/- Tolerance) og skruehullerne er placeret præcis samme sted med alle de SSP knive jeg har set. Hvis du kan placere den ene og ikke den anden skyldtes det tolerancer der kan være knivene imellem og næppe om du placere dem modsat.
          Last edited by malling; 5. October 2020, 18:32.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Sonder
            Lysristet
            • Mar 2017
            • 89

            #35
            Er den på lager nogen steder i 220V udgave eller må vi vente til november? ��

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #36
              Oprindeligt indsendt af Sonder Se indlæg
              Er den på lager nogen steder i 220V udgave eller må vi vente til november? ��

              rimlig sikker på det er generelt, coffeehit er normalt hurtig med nyt
              Last edited by Jack; 5. October 2020, 23:00.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #37
                Oprindeligt indsendt af Sonder Se indlæg
                Er den på lager nogen steder i 220V udgave eller må vi vente til november? ��
                Du skal vente til november tidligst
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • JacquesCousteaudian
                  Grøn bønne
                  • Sep 2020
                  • 12

                  #38
                  Og udover november giver det måske mening at vente til endnu senere? De første kickstarters melder rimeligt konsekvent om to fejl - først, Ode virker til at lave en ret markant lavfrekvent lyd, når den ikke er i brug (idle-tilstand). Dernæst melder en del (men ikke alle) om static-issues. Om det skyldes at det er en helt ny kværn der ikke har været meget i brug, eller om dens anti-static design og 'grinds knocker' ikke virker helt efter hensigten, det kan jeg ikke sige..

                  Fellow har meldt tilbage, at de forsøger at løse disse fejl, men så vidt jeg har forstået fra EspressoGear (hvorfra jeg har forudbestilt min Ode) er den sending af første Odes der når til Europa allerede på vej. Så hvis en stor del af de første backere oplever problemer, vil det måske også præge de første til salg her i Europa?

                  Ps. håber virkelig skift af knive til SSP går nemt (som de første backere meldte om), eftersom jeg var hurtig at snuppe Davids til salg på DBA!

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #39
                    Canadian guy laver sin første review

                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #40
                      Fellow har for øvrigt bekræftet at man på stående fod ikke kan benytte SSP brew burrs da de er ca. 1mm for store
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Jakobankerhansen
                        Lysristet
                        • Mar 2012
                        • 115

                        #41
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Fellow har for øvrigt bekræftet at man på stående fod ikke kan benytte SSP brew burrs da de er ca. 1mm for store
                        ... Og hvis nogen alligevel er lykkedes med at montere SSP-knive, siger det lidt om hvilke tolerancer der arbejdes med! Jeg vil følge lidt med, og se hvad de kommer frem med i en version 2. Kan ellers ret godt li opbygningen og prisen...

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #42
                          Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

                          Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
                          ... Og hvis nogen alligevel er lykkedes med at montere SSP-knive, siger det lidt om hvilke tolerancer der arbejdes med! Jeg vil følge lidt med, og se hvad de kommer frem med i en version 2. Kan ellers ret godt li opbygningen og prisen...
                          Så kan man også håbe på kværndele ikke bryder sammen efter en måneds tid!

                          Lige nu tegner Ode sig til ikke at være en synderlig god investering, men meget kan simpelthen også skyldtes at kinesiske fabrikker ifølge Decent pga. Corona har skåret alt ind til bene også QC. Hvis Fellow så ikke holder dem oppe på kvaliteten som Decent gør, så resultere det nok desværre i en masse mandags udgaver.
                          Last edited by malling; 20. October 2020, 20:59.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Jakobankerhansen
                            Lysristet
                            • Mar 2012
                            • 115

                            #43
                            Den her video opsummerer vist det meste...



                            I modsætning til hvad James Hoffmann siger i videoen, udtaler Fellow angiveligt selv, at denne grinder pt ikke er kompatibel med SSP knive. Nogen er lykkedes med at montere SSP knive, mens andre ikke er.

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #44
                              Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

                              Har fået mulighed for at teste den og der er nogle ting jeg har bemærket.

                              1: Den har som flere allerede har nævnt en lavfrekvens støj når den er i idle. Ligesom mange køleskabe også har det. Jeg har min sat i en stik der slukker med lyset i køkkenet så jeg bliver ikke generet af det. Lyden er nogenlunde acceptabel når den køre og den slår hurtigt fra når alle bønner er kværnet 4-6sek.

                              2: pose bankeren (eller hvad du nu vil ynde at kalde den) fungere fint den kan med 2-3 gode bank sagtens få al kaffe ud i beholderen. Men fugtighed og statisk elektricitet kan gøre det fungere mindre optimalt andre steder, eller også er mange af brugerne ikke vandt til en sådan og dermed tale om end user fejl.

                              3: låget er noget flimsy tynd plastik med en ubrugelig grind setting opskrift på bagsiden.

                              4: Flere har skrevet at bønnerne ikke tømmes fra hopperen , jeg har pt. ikke oplevet dette problem.

                              5. Catch cup beholderen er magnetisk, men syntes ikke det fungere helt optimalt og låget der er noget flimsy tynd bras skal side korrekt før det fungere. Wingerne er død irriterende og kræver man banker på bægeret før det hele ligger sig hvor det skal. Ærligt talt kunne det sagtens være designet uden.

                              6: Hoffmann nævnte at den sviner, det er en stærk overdrivelse, jeg ser intet svineri udover det sædvanlige og væsentligt mindre end mange kværn jeg tidligere har haft.

                              7: kværne umiddelbart rimeligt ens, omend det er grovere end jeg er vandt til og med La Cabra ligger jeg helt nede omk. 1 i indstillingen med en single pour teknik all Hoffmann og en brygtid på 3min/250g bryg. Vil Si det senere når jeg får tid.

                              8: Smagen, jeg var dybt skeptisk vedr. denne da jeg tidligere ikke har været begejstret for Ghost teeth kværn og da denne var hybrid frygtede jeg lidt resultatet... den har den begrænsning der bekymrede mig, nemlig at man kan løbe ind i ikke at kværne fint nok med ens normale brygteknik, men så må denne jo ændres! Koppen er klar meget klare end nogen andre hjemmekværn jeg tidligere har oplevet, også end de gode håndkværn. God seperation af nuancer men syntes ikke den har den samme sødme pondus eller styrke i grundsmage og nuancerne som en EK med gode cast burrs, men er hvertfald på niveau hvis ikke bedre end Vario med steel ud fra hukommelse. Jeg ville dog ønske at man kunne kværne finere.

                              9: Jeg elsker justeringen, stor rund og med klik, alt det gode fra EK - well done.

                              10: Design, da jeg så den var jeg ikke fan, den er noget pænere IRL og passer perfekt til Fellows andre produkter.
                              Last edited by malling; 17. December 2020, 18:03.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              • JacquesCousteaudian
                                Grøn bønne
                                • Sep 2020
                                • 12

                                #45
                                Jeg fik også min Ode ind ad døren for et par uger siden men oplevede desværre samme lavfrekvente summen/støj fra enheden i idle tilstand. Jeg vidste, at problemet er udbredt men ikke universelt - og at Fellow arbejder på producere fremtidige enheder uden denne fejl (samt ny 'catch cup lid' og nye kværnknive til at kværne finere.. så ved i det). På grund af problemet ventede jeg med at tage den i brug til jeg havde fået lidt afklaring fra min reseller (svenske EspressoGear), som snakkede med Fellow. De sagde fra start, at jeg selvfølgelig kan få den byttet til en ny, når Fellow har fået rettet problemet.

                                For nylig spurgte jeg dem kækt, om jeg mon måtte tage den nuværende, summende enhed i brug til at kværne kaffe over julen og stadig få den byttet, da det kommer til at vare lidt tid, før Fellow får produceret ikke-støjende enhederne OG sendt dem afsted til EU. Det sagde de overraskende 'ja' til.

                                Så, over de sidste dage har jeg først monteret et par tilkøbte SSP Brew burrs (i Silver Knight coating) i Ode'en. Til dem der har læst med på HB ved i, at nogle brugere har oplevet problemer med SSP-knive der ikke passer deri - det på trods af at Fellow specifikt siger de passer. Der har senere været lidt kontrovers om Fellow's officielle udsagn vedr. dette. Men men, for min enhed passede de perfekt. Et tilpas tight fit, uden at jeg på nogen måde skulle tvinge dem ned.

                                Efter installering af SSP begyndte jeg med 'seasoning' af knivene. Jeg fik tilsendt 5kg. gammel kaffe gratis fra en dansk distributør. Her var jeg forsigtigt og fulgte Fellow's brugsanvisning for guide til, hvor meget kaffe man rent faktisk kan køre igennem kontra tid. Det er jo en ikke-industriel single dosing kværn med begrænset motor. De skriver, at kværnen kan kværne uafbrudt i 10 min, før den skal have en 30 min. pause. Jeg valgte at være noget mere forsigtigt, da jeg havde indstillet den til Setting 2.0, som med SSP-knivene BESTEMT er espresso nært territorie (vedhæftede billede kan muligvis være på Setting 3.0). Med SSP får Ode en meget brugbar range for single V60 filter (og andre fordele, jeg kan kommentere lidt mere kvalificeret på om lidt tid).

                                Her kommer grunden til, at jeg blev nødt til at skrive et post! Ved 4. kværnede kilo forsvandt den lavfrekvente summen fuldstændig. Jeg har tjekket i et helt stille miljø over flere dage, kværnet flere gange efterfølgende, samt unplugget den. Den summen i idle er fortsat helt væk, og da (a) min enhed er SSP-kompatibel og (b) ikke har nogen andre skavanker (lågene på kværnen og koppen er fine nok), så håber jeg at enheden forbliver fejlfri som den lige pludselig er blevet.

                                Jeg kommer til at lave en opdatering om min generelle vurdering, specielt ift. smagen jeg kan få via Ode+SSP komboen, men jeg venter lidt til jeg har prøvet mig ordenligt igennem. Overordnet, så er jeg super, super glad for Ode'en ift. funktionalitet og bruger workflow (som nemt kan forbedres f.eks. med et par hacks og tips fundet her https://www.instagram.com/p/CIhoNxmBYkP/ ). Retention og static er blevet minimal ved SSP, samt RTD-tricket. Jeg behøver ikke engang låget til 'grinds catch'- koppen nedenunder, da det hele ryger fint og lige ned. Den kværner usandsynligt hurtigt, ret så stille, og auto-shutoff virker fint hver gang (der er ikke 'popcorning').

                                Det var bare lige en opdatering. Jeg kan selvfølgelig ikke love at andres summen også vil forsvinde med tiden, men jeg vil i hvert fald dele det som data point.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9573.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	231909Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2020-12-17 at 9.01.43 PM.jpg
Views:	1
Size:	44,4 KB
ID:	231908
                                Last edited by JacquesCousteaudian; 17. December 2020, 21:18.

                                Comment

                                Working...
                                X