Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JacquesCousteaudian
    Grøn bønne
    • Sep 2020
    • 12

    #16
    Lige for at være sikker - der differentieres imellem 'unimodal' og 'uniform', right? Jeg har ganske vist ikke prøvet nogle af knivene, så jeg har været nødt til at orientere mig ud fra det, man kan finde på nettet - hvilket er virkeligt sparsomt. Godt SSP kan køre rundt via word-of-mouth, for officiel info er der ikke meget af.
    Jeg havde tænkt mig at gå efter SSP 64mm Brew burrs (som nu på Lagoms side hedder 'Unimodal-Espresso' burrs). Jeg var inde på Espressotool.com for at tjekke de fire EK SSP-knive, og ganske vist så ligner 'Ultra Low' de 64 mm 'Unimodal-Espresso' i formen, hvor EK 'High Uniformity' ligner de 64mm 'High-Uniformity'.

    Jeg linker lige til sider, jeg har brugt til at orientere mig..

    http://www.espressotool.com/786402328/?idx=3 (Her kiggede jeg på billedet af 'Ultra Low version VS High Uniformity version', hvor man kan se dem sammenlignet)

    Så for lige at udtrykke mig klart, så går jeg ikke efter de meget uniforme, men de meget unimodale (dem der ligner Ultra Low). Jeg ved ikke om det er meningen, at 'High Uniformity'-navnet skal gengive hvad knivene præcist yder, men hvis en bell curve er meget unimodal, vil distributionen af samme grund være mindre uniform

    Comment

    • JacquesCousteaudian
      Grøn bønne
      • Sep 2020
      • 12

      #17
      En tilføjelse, jeg synes virkeligt 'High Uniformity' er dårlig navngivning til et par kværnknive, og jeg kan godt forstå det skaber mulighed for forvirring. For hvis man kværnede 20g. kaffe og alle partiklerne var lige store i størrelse (lad os sige 500 microns), så ville man sige "wow, de er virkeligt uniforme [i størrelsen]" - hvilket jo er rigtigt. Men til gengæld ville distributionen ift. partikelstørrelser - altså, på tværs af partikelstørrelser - overhovedet ikke være uniform (eftersom der ikke er nogen partikler på 200, 700, og 1000 microns). Så på en også samme tid kan de 20g. omtales både som meget uniforme, og overhovedet ikke uniforme (men unimodale ift. distribution).

      Click image for larger version

Name:	E89Ge.jpg
Views:	1
Size:	30,8 KB
ID:	231832

      Og det er ikke ummidelbart muligt for mig at finde nogle plots der sammenligner de forskellige distributioner for de forskellige EK SSP burrs. Plots ville skabe mindre forvirring
      Last edited by JacquesCousteaudian; 17. September 2020, 19:03.

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #18
        Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

        Normalt har det mest kværnet været bimodal som i mange espressokværn, Ek knivene som mange andre bulk knive levere et mere unimodal kværnet resultat med en tydelig peak.

        Reelt kan man ikke tale om uniformitet i kværnet kaffe dertil er der ingen kværn der levere noget reelt sådan, reelt er det mere en mellemting mellem bimodal og unimodal eller skal vi være helt præcise så asymmetrisk bimodal.

        Uniformitet er reelt lidt et sært begreb at bruge i kaffe.

        Kan også se min autocorrect rettede i mit tidligere indlæg [emoji2369]
        Last edited by malling; 17. September 2020, 20:11.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #19
          SSP’s første kniv der i folkemunde blev benævnt SSP redspeed knive var en af de mest unimodal* knive på markedet. Disse knive leverede en smag som beskrives i High Uniformity, høj sødme og klarhed og med meget høje ekstraktioner, klarhed kan ikke opnås med en uniform partikeldistribution på tværs af partikler, klarhed opnås ved en unimodal* distribution med en så høj peak mulig. Hvorfor de her kaldes High Uniformity kunne skyldtes at han mener knivene kværner mere ens og dermed får en højere central peak.

          En høj uniformitet på tværs af partikler størrelser ville aldrig fungere i kaffe ligeså lidt som en partikelfordeling med kun en partikel str. Heller ikke ville. Men tror som sådan heller ikke det er det han mener.

          Jeg tolker dog også hans beskrivelse i retningen af

          mere ensartet:
          High > Low/Ultra Low > Cast

          Færre fines
          Cast > Low > High > Ultra low

          De gamle redspeed som jeg tror er de i dag High var ikke imponerende til filter. Disse havde som nævnt ovenfor en meget ensartet grind med en højere unimodal* peak. Cast burrs både orginal og i SSP var klart som i klart bedre til filter og cupping men havde en mindre høj peak og var mere uens i grindet aka. mere spredt ud.

          * Jeg tror her det er vigtigt at sige at det ikke er rigtigt Unimodal, det eksistere reelt ikke fordi partikeldistributionen aldrig er symmetrisk aldrg har en peak men reelt to eller sågar 3.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • JacquesCousteaudian
            Grøn bønne
            • Sep 2020
            • 12

            #20
            Det er virkeligt vigtig info - tak fordi du deler ud. Jeg tror nemt at man som ny i kaffenørderiet kan klinge sig til de sort/hvide fortællinger om, hvad der er hhv. godt og skidt. Lige i forhold til filter kværne har den konsensus jeg for tiden har stødt på været, at de bedste grinders er så unimodale som muligt. Fortællingen lyder som oftest a la 'unimodal distribution -> grinding finer, without fines -> higher extractions -> better clarity & flavour separation'.

            Den fortælling har 'kaffe-fysikeren' Jonathan f.eks., som ellers skriver vildt spændende og dybdegående artikler (i tilfælde af, at du ikke er stødt på ham allerede) :


            Så hvis man ikke kan gå blindt efter det i sine køb/modificeringer - hvad fa'en skal man så?

            Her kan jeg hurtigt fornemme at 'smag - hvad end du synes er godt' virker som det åbenlyse svar. Det er bare svært med kværne man ikke har mulighed for at prøve. En slags 'objektivitet' hjælper i spekulationen af fremtidige produkter. Jeg ser i al fald frem til at følge flere backers af Ode modtage og retrofitte den med SSP, indtil jeg selv kan fingrene på min! Og hvis brugeroplevelserne skulle blive helt skrækkelige, kan jeg gå igang med at lede efter noget andet.

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #21
              Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

              Jeg tror vi skal passe på med at glo os blinde på partikeldistribution kurver, partikler bliver heller ikke skåret/knust/revet ens, der er forskellige mikroskop billeder af partikler fra forskellige kværn, det har formentligt også en eller anden betydning.

              Så er der også smag og behag, f.eks. mener April jo heller ikke nødvendigvis det giver det bedste resultat.

              Hvilket falder i linje med Frank fra Titus, SSP’s guideline at Cast knive levere bedre filter og de er ikke de mest unimodal knive i esp. indstilling.

              Det sidste er netop et nøgleord... de kurver du ser er målt i espresso indstilling og er altså ikke super relevante eller brugbare eller siger noget om hvordan knive/kværn levere i filter/cupping indstillingerne. De få kurver der er på dette viser jo ikke just Unimodal kurver.
              Last edited by malling; 17. September 2020, 23:44.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #22
                Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

                Der er kommet lidt flere brugererfaringer derude, Ode kommer med knive der minder lidt om en mellem ting mellem flade og Ghost teeth ifølge folk og de billeder der er lagt op, dvs de levere bedre i den grove ende af spektrummet som mange der er til lidt mørkere rist foretrækker at bruge. Ikke overraskende nu hvor der er tale om et amerikansk produkt.

                Men det er efter mine erfaringer og preferencer ikke fantastisk til det ofte noget finere grind man foretrækker til lyse rist. Det forklare også hvorfor Fellow Ode ikke kan kværne særligt fint!

                Man kan dog skifte dem ud med alle 64mm SSP knive men skal man have dem til bryg skal man altså ud i at smide mere for knivene end hele kværn i sin helhed dvs. 3500kr ekstra! Hvilket vil bringe prisen op på ca. 6500kr.

                Det må være op til den enkelte om man vil have dette. For mig personligt er det tæt på en dealbreaker.

                Fellow har dog planer om at tilbyde knive upgrade på sigt, så det er måske værd at vente.
                Last edited by malling; 26. September 2020, 12:25.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg

                  Man kan dog skifte dem ud med alle 64mm SSP knive men skal man have dem til bryg skal man altså ud i at smide mere for knivene end hele kværn i sin helhed dvs. 3500kr ekstra! Hvilket vil bringe prisen op på ca. 6500kr.
                  Nu er det ikke EK43 knive men Mazzer superjolly, jeg ved ikke hvor du har dine priser fra ;-)
                  The 64mm SSP Multi-Purpose Red Speed Coated Burrs produce crisp, clear extractions in pour over brews and espresso.


                  David har solgt dem til 1300 på dba, mon ikke han kan finde nogen flere sæt til den pris https://www.dba.dk/kvaern-knive-blad...id-1058058993/
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #24
                    Her sammenlignes Ode knivende med ghost

                    Click image for larger version

Name:	37385_img_20200910_175009_hb6201MP.jpg
Views:	1
Size:	77,3 KB
ID:	231834


                    her er ode knivende fra siden, hvor man kan se som malling siger er tænderne for høje til de kan kværne fint, faktisk kunne ghost knivende kværne finere

                    Click image for larger version

Name:	37385_img_20200910_180534_hb1177XH.jpg
Views:	1
Size:	20,2 KB
ID:	231835

                    Click image for larger version

Name:	37385_img_20200910_180632_hb4437WX.jpg
Views:	1
Size:	32,8 KB
ID:	231836
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #25
                      Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

                      Det kommer lidt an på hvilken coating du kan leve med, i Redspeed koster de normalt omk. 2000 inkl. moms i europa, med kan i nogle tilfælde løbe op i 3500kr alt efter forhandler og coating. Grunden til jeg skrev den høje pris er at du ikke kan være sikker på at få dem til den billigste pris.

                      Jeg tror dem på dba er uden moms da det er et privat salg, hvilket passer godt med prisen.

                      Jeg har haft Redspeed og jeg er ikke fan af den coating.

                      Priser på SSP fluktuerer helt vanvittigt alt efter forhandler, prima får sikkert hjem i spandevis og det er bare helt generelt meget billigere i USA. Ek knive kan du få fra 3000kr og op til 5000kr for de samme knive.
                      Last edited by malling; 26. September 2020, 18:36.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Det kommer lidt an på hvilken coating du kan leve med, i Redspeed koster de normalt omk. 2000 inkl. moms i europa, med kan i nogle tilfælde løbe op i 3500kr alt efter forhandler og coating.
                        3500 så har du dæleme fat i en forkert forhandler, når nu SSP salgs side kommer online igen kan du gå ind og tjekke udsalgs priserne http://www.espressotool.com/ og det er heller ikke forhandler priser, men end user priser, hvis du bestiller direkte.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #27
                          Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          3500 så har du dæleme fat i en forkert forhandler, når nu SSP salgs side kommer online igen kan du gå ind og tjekke udsalgs priserne http://www.espressotool.com/ og det er heller ikke forhandler priser, men end user priser, hvis du bestiller direkte.
                          Jack jeg har haft SSP knive!

                          Oveni skal du ligge told, fragt og moms hos espressotool aks SSP og dummebøde hos Post Nord. Hos en europæisk forhandler er dette inkluderet, de skal oveni jo også betale for lønninger, lager og skabe en profit og hvis de ikke bestiller nok hjem til at få ordentlig mængderabat kan det spiller ind på hvorfor det til tider bliver helt vanvittigt dyrt i europa og faktisk også Australien. F.eks. kan du få EK knive i vores søsterland men til nærmest 1000kr mere end i Tyskland, som sagt jeg har set SSP EK knive til alt fra 3000kr til 5000kr!

                          Du kan som regel få dem til helt fine priser hos Titus, det er bare lidt mere omsonst procedure da du skal bestille over mail.

                          De 3500kr er for i øvrigt for en bedre og dyre coating end Red Speed og Silver Knight. Red Speed er ærligt talt ikke en coating jeg har høje tanker om, den resultere i ret mærkbar retention så den vil jeg ærligt talt undgå for enhver pris.
                          Last edited by malling; 26. September 2020, 19:56.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #28
                            Malling du må selv om hvor du vil handle, men jeg er stadig jyde og køber hvor det er fornuftigt, og læner mig op af ssp vejl udsalgs priser ;-) er forhandlerne for grådige, så tager jeg gerne hele turen fra Korea med posten så dyr er told og moms nu heller ikke.
                            Man kan altid finde en forhandler som er dyre end de andre, bare tjek pricerunner det kan nemt være op til dobbelt pris eller mere for samme vare

                            Men noget helt andet, så er det dæleme ringe, de har smidt så dårlige knive i den Ode som standard, især når det andet lyder til at være okay
                            Last edited by Jack; 26. September 2020, 20:18.
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #29
                              Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                              Malling du må selv om hvor du vil handle, men jeg er stadig jyde og køber hvor det er fornuftigt, og læner mig op af ssp vejl udsalgs priser ;-) er forhandlerne for grådige, så tager jeg gerne hele turen fra Korea med posten så dyr er told og moms nu heller ikke.
                              Man kan altid finde en forhandler som er dyre end de andre, bare tjek pricerunner det kan nemt være op til dobbelt pris eller mere for samme vare

                              Men noget helt andet, så er det dæleme ringe, de har smidt så dårlige knive i den Ode som standard, især når det andet lyder til at være okay
                              Jack jeg køber som udgangspunkt i Europa pga. Garanti. I det her tilfælde oftest Titus, som jo kan give udemærket priser.

                              Men nogle vil ikke købe udenfor dk, norden eller lingende preferencer, så nytter det ikke meget at oplyse om koreanske, amerikanske eller australske priser (sidst nævnte er så godt det samme som Europa) jeg oplyser som udgangspunkt aldrig priser udenfor EU, oveni er du på herrens mark hvis ikke det dukker op, du er ikke beskyttet af EU lovgivningen hvilket forhandler også lader sig betale for. Jeg køber aldrig dyrt udenfor EU’s grænser af den grund omend et par knive nok ikke ville afholde mig, men jeg vil godtnok ikke købe kværn og maskiner udenfor EU zonen, simpelthen fordi det er for risikabelt, Decent ville nok være undtagelsen.

                              Det handler ikke om grådighed men om hvorvidt de rent faktisk kan tjene på det. Der er ofte en hvis sammenhæng mellem den pågældende forhandlers pris og det pågældende land det befinder sig i (lønningsniveau og moms) Det er jo ikke tilfældigt at et land som Norge ligger i den tunge ende, hvor tyske forhandlere kan levere det billigere der er simpelthen nogle faktorer der gør det billigere, i SSP regi betyder det ofte en forskel på 3-500kr i forskel.

                              Kigger du på danmark og tyskland kan du næsten altid spare en god % på at handle hos en tysk forhandler. En EK kan du typisk spare min. 2000kr på. De fleste DB maskiner kan du spare nogle gange temmelig store summer på,
                              men hvis man ikke vil handle i tyskland hjælper det jo et fedt.

                              Jeg har købt i Tyskland af den grund mange gange.
                              Last edited by malling; 27. September 2020, 10:25.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                                Jack jeg køber som udgangspunkt i Europa pga. Garanti..
                                Der er bare nogen produkter som man ikke kan købe i europa i denne kaffe niche hobby, SSP er kun de færreste som der tager hjem, men nu kom SSP egen side med vejl salgs priser online.
                                priserne passer meget godt med Davids, hvor liste prisen hos SSP er 170 ud$ ca. 1077 dkr (i skrivendes stund) og ligger vi moms til ender prisen meget tæt på Davids 1300 dkr ;-)
                                Bemærk Free (Free shipping over $0.00) til Danmark fra SSP

                                Men nu til det enlige spørgsmål, du siger du hverken kan li Red speed eller Silver knight coated brew knive, så er der kun Non eller Tin coated tilbage,

                                Hvilket coating ville du (og i andre) ville vælge til brew knivende?

                                Click image for larger version

Name:	ssp vejl mazzer 64mm brew.jpg
Views:	1
Size:	40,9 KB
ID:	231838
                                Last edited by Jack; 2. October 2020, 00:44.
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X