Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • EmilMR
    Lysristet
    • Feb 2018
    • 123

    Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

    Hermed link til evt. interesserede:
    Wilfa Uniform m/ SSP knive
    Comandante
    Behmor 2020SR
    Cafelat Robot

    Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Dejligt med alle de bryg kværne der er kommet på markedet.

    Normalt syntes jeg Fellows produkter er lækre, også rent designmæssigt. Men dette er Godtnok ikke synderligt pænt. Men godt de har tænkt over retention og alignment. Men knivene kan næppe være andet end Italmill til prisen.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • EmilMR
      Lysristet
      • Feb 2018
      • 123

      #3
      Deler også dine bekymringer omkring knivene... måske de kan udskiftes med ssp?
      Ang. designet rammes jeg af ambivalens - kan ikke helt finde ud af, om jeg synes designet er ret fedt eller ret grimt... :-)
      Wilfa Uniform m/ SSP knive
      Comandante
      Behmor 2020SR
      Cafelat Robot

      Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        intersant men den er kun til filter
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Kickstarter - Fellow Ode 64 mm brew grinder

          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          intersant men den er kun til filter
          Hvilket er et plus!

          Der eksistere ikke nogle knive eller nogle kværn der eksilere i begge dele, det vil altid blive et kompromis.

          Det ville næsten kræve et sæt SSP som så vil koste nærmest det samme som kværnen.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • EmilMR
            Lysristet
            • Feb 2018
            • 123

            #6
            Spurgte Fellow over Instagram, om det var muligt at få noget info om knivene. De svarede følgende:

            “Thank you so much! We are working on an in depth blog post right now with photos. We appreciate your support. It’s been a fun ride!!”.

            Bliver spændende at se, om der kommer noget brugbart, uddybende info i den blogpost
            Wilfa Uniform m/ SSP knive
            Comandante
            Behmor 2020SR
            Cafelat Robot

            Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

            Comment

            • Rocco
              Espresso
              • Jan 2009
              • 503

              #7
              Det ville da bestemt være en kværn jeg kunne være interesseret i hvis det ikke var fordi jeg har rigeligt i min ek43. Jeg ser det også som en klar fordel man tydeligt har valgt en kaffe til sort kaffe og ikke espresso. Selv min ek kan ikke begge dele. Den kan selfølig, men en mellem gode espresso kværn er bedre til at lave stabile espresso skud med bund i smagen.

              Jeg er nu hellerikke helt sikker på designet, men det virker gennemtænkt og ikke mindst kompakt. Det virker også til de har lært noget af deres elkedel og nu kommer med både 110v og 220v samtidig.

              Glæder mig til at se hvad der sker med den. Skal jeg en dag nedgradere er den måske en mulighed.
              Izzo Alex Duetto III
              Mazzer Major E

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Så lige omtale af Fellow Ode har passeret 1 million $ på kickstarter https://dailycoffeenews.com/2020/01/...n-kickstarter/
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Ganske imponerende, ikke mange kickstarter kampagner der har nået det mål
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Muenster
                    Lysristet
                    • May 2019
                    • 110

                    #10
                    Sono Motors i Tyskland, der vil lave en elbil med solceller, har lige indsamlet €53 millioner. Men $1 million er da også meget pænt ;-)
                    Med venlig hilsen
                    Henrik M., Esbjerg
                    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                    Eureka Mignon Specialita

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      Nu sker der snart noget, en skam de ikke gider sende den til hverken Danmark eller Hong kong,
                      men godt den snart kommer i handlen i UK til 299 UK£

                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • aammat
                        Lysristet
                        • Feb 2016
                        • 64

                        #12
                        Ja, den så spændende ud indtil de målte støjniveauet, 50 db Ellers godt design og PID styring af RPM..

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Haha good one. Det er mere stille end larmen i et normalt hjem og ligeså meget støj som en opvaskemaskine. Jeg ville ønske min var så stille.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • JacquesCousteaudian
                            Grøn bønne
                            • Sep 2020
                            • 12

                            #14
                            Hej, ny til EB her!
                            Jeg har fulgt Ode med stor interesse den seneste tid, eftersom kombinationen af features ser ud til at gøre den enormt brugervenlig. Og vigtigst virker de 64mm knive, samt muligheden for at skifte dem ud med især SSP, til virkeligt at have potentiale - i hvert fald for sådan en som mig, der udelukkende drikker filter og endnu ikke økonomisk kan spejde helt efter end-game grinders.

                            De bekymringer jeg indtil videre har haft er hvorvidt alignment hos Ode'en er tilstrækkelig til at man egentlig kan opnå noget nær unimodal grind distribution med SSP Unimodal brew burrs - og hvorvidt motoren kan holde til nye knive (eftersom den er mindre stærk end Wilfa Uniform, som folk rapporterer kan få lidt problemer med SSP knive). Mht. alignment er jeg så grøn, at jeg ikke har meget at fundere hverken tiltro eller bekymring til, men ikke desto mindre! Derudover har tidlige visninger af grinds fra en Ode vist sig at være MEGET grove - med fineste setting på omkring 700 microns.

                            Sidste nyt (og her bliver det spændende) er at en Home-Barista bruger har testet et par nye, unseasoned SSP knive i sin pre production Ode model (og igen, den er måske i lidt ringere kvalitet end endelige production modeller) op imod hans andre kværne, som er (1) en align'et Bunn G1 med 80mm seasoned SSP brew burrs, (2) en XeoLeo Ghost burr, (3) en Comandante C40 MKIII, og så (4) Ode'en selv, bare med stock burrs i stedet for SSP. Jeg linker lige til en sammenligning af grind distributions han har lavet med Kruve signing:



                            Som kommentar knyttede han, at fandt Ode med SSP til at være næsten lige så god som hans Bunn med SSP, og mærkbart bedre Comandante'en. Det synes jeg lyder lovende, eftersom Ode'en er en pre production model med unseasoned SSP knive, op imod de seasoned 80mm SSP knive på Bunn. Ift. til Ode'ens stock burrs kommenterede han, at deres design nærmere minder om ghost burrs end flat burrs, og derfor kan kun kværne så groft med stock burrs. Men, med SSP får den en helt anden range, meget mere almindelig og lig andre flat burr kværne.

                            Sidst, så nævner han at stock burrs faktisk også giver en god kop, men de minder i høj grad om det en ghost burr grinder vil producere - mere smooth med mundfølelse end høj sødme og syrlighed. Jeg er ud fra de tidlige resultater positiv for, at Ode'en (især med SSP) kan blive en ret god kværn til pengene.

                            Ps. Til de interesserede, så tror jeg på nuværende tidspunkt at den hurtigste og billigste måde at få en Ode er via svenske Espresso Gear, hvor den fåes for 2300.- danske, med gratis levering. Jeg har forudbestilt en, og de skrev, at Fellow stadig står til at sende dem med skib i næste uge, så kværnene skulle være i Sverige i start-midt november.

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Man ønsker ikke nødvendigvis den mest unimodal grind type til filter. Et glimrende eksempel på dette er at man i EK verden har 4 SSP knive. Dem der levere dårligst til filter er High Uniformity, Ultra Low og Cast er dem der levere bedst men har den mindst uniformity.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X