Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 18

Emne: Max alder for Lavazza bønner

Lysristet
    Registreringsdato
    Dec 2011
    Sted
    Hvidovre

Max alder for Lavazza bønner

Hej alle

Bruger oftest standard Lavazza bønner, feks Gran Espresso, Gold mv, men hvor gamle bør de højst være? Har netop indkøbt 3 pakker fra web shop og de er hhv 11 og 16 mdr gamle.
    Naturligvis ikke "udløbet" ifht producentens angivelser men tænker, at de er ældre end de bør være for at bibeholde den optimale smag?

Hvor køber man dem evt uden at risikere at få fra den gamle den af lageret?

Mvh Jens

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af jensp Se indlæg
    Hej alle

Bruger oftest standard Lavazza bønner, feks Gran Espresso, Gold mv, men hvor gamle bør de højst være? Har netop indkøbt 3 pakker fra web shop og de er hhv 11 og 16 mdr gamle.
    Naturligvis ikke "udløbet" ifht producentens angivelser men tænker, at de er ældre end de bør være for at bibeholde den optimale smag?

Mvh Jens
    Hos mig bliver bønnerne til espresso max 5 uger efter rist, du skulle prøve noget frisk ristet evt fra tcc https://coffeecollective.dk/shop/espresso-blend/ eller www.roast.com som begge findes i dit lokal område

De koster lidt mere end supermarkeds kaffe, men til gengæld en verden til forskel ;-)
    Senest redigeret af Jack : 11. December 2019 kl. 02:48
    Pictures (or it didn't happen)

3. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

jensp (13. December 2019)

Administrator KristianK's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Mht. dato på Lavazza, så er de rigtig nok ikke helt friske. Spørg den enkelte webshop inden bestilling eller send en mail til Lavazza i Danmark. Det er dog ikke sikkert, at de kan svare for jeg tror ikke de har de oplysninger "på kontoret"

Som Jack rigtigt skriver, så er der den mulighed at finde et risteri, der ligger smagsmæssigt i det nabolag, som du kan lide.

Hvis det er Lavazza, så ville jeg afholde mig fra at henvise til TCC, men måske gå efter risterier med en mere mørk profil. Hos mindre risterier kan du jo købe direkte og de skilter normalt stolt med ristedatoen

Sendt fra min SM-N975F med Tapatalk

5. De følgende 2 brugere siger tak til KristianK for denne post:

Jack (11. December 2019),jensp (13. December 2019)

Mellemristet Birk's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2012
    Sted
    København
    Hej Jensp,

Jeg er meget enig med Kristian,
    Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at købe hjem fra lidt forskellige risterier fra Stor københavn, prisen variere også meget alt efter hvor store risterierne er og om de har en cafe der også skal drives.
    Nu er kristian ydmyg og tro over for Espressobar konceptet derfor nævner han ikke at han selv sælger friskristet kaffe som sende ud: https://kristianskaffe.dk/shop/12-espresso/

Andre mulige risterier:
    Kaffevaerk.dk
    kafferist.dk/
    Risteriet.dk
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
    masser af udstyr til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

7. De følgende 3 brugere siger tak til Birk for denne post:

Jack (11. December 2019),jensp (13. December 2019),KristianK (11. December 2019)

Lysristet
    Registreringsdato
    Dec 2011
    Sted
    Hvidovre
    Tak for alle svar!
    Jeg har jo prøvet kaffe fra feks kaffeværk og det var skam god kaffe. Lavazza er jeg dog stadig glad for og priserne er jo noget lavere. Jeg har ikke selv lavet tests på, hvad en kaffe mister der er ældre end optimalt, så nogen der har erfaring med hvor store forskellene er? Den 11 mdr gamle pose jeg netop har åbnet dufter og smager fint, men hvad går jeg glip af?

Lysristet Muenster's avatar
    Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Hej jensp

Folk herinde er virkelig fanatikere, og frisk kaffe er da sikkert også bedst. Jeg må tilstå, at jeg også ofte bruger kaffe, der er betydeligt ældre, end de anbefalede 4-6 uger. Det er langt fra altid, jeg har fået bestilt på nettet i tide, og vi har ikke lige et kafferisteri her i Esbjerg. Jeg tør næsten ikke sige det højt, men jeg synes såmænd, det kan smage glimrende. Så længe det er opbevaret lys- og lufttæt og ved passende temperatur, så burde det kunne holde sig indenfor den dato, fabrikanten angiver. Vi har en meget populær kaffebar her i Esbjerg. Hun køber sin kaffe i England, og det lyder ikke som om, hun er særligt påpasselig med, at kaffen skal være indenfor de 4-6 uger gammel. Jeg har også selv undret mig, ligesom dig. Hvilket ideal er det, vi går efter? Er det de klassiske italienske caféer? Her står de jo med store dåser eller sække fra f.eks. Illy og hælder det op i deres store kværne. Det er jo det, mange vil kalde supermarkedskaffe. Måske er det den 3. kafferevolution, hvor man gik over til mere lysristede bønner fra små risterier, som har gjort det. Måske holder den slags kaffe sig bare ikke så længe. Der er mange spændende smagsnuancer, som måske går tabt efter kort tids opbevaring. Jeg har ikke selv lavet direkte sammenligninger, så jeg har lidt svært ved at sige, hvad forskellen præcis er.

Måske kan man sammenligne med andre ting. For eksempel er det jo rigtig lækkert med en friskbagt lun leverpostej. Men Stryhns Grovhakkede smager jo også godt. Særligt med sky, karse og et par løgringe eller andet velvalgt tilbehør. Eller som vi foretrækker her i Esbjerg: Wiums Leverpostej.

https://www.wiumleverpostej.dk

Så kort sagt: Hvis du er glad for Lavazza, så fortsæt da med det. Du kan evt. prøve at købe noget spændende kaffe, hvis du lige kommer forbi et kafferisteri. Sådan gør jeg selv. Til hverdag køber jeg ofte i den lokale kaffe- og teforretning, der bare vejer kaffen af i neutrale poser. Der er ikke nogen dato på kaffen, men de får frisk kaffe hver uge, siger de.
    Senest redigeret af Muenster : 12. December 2019 kl. 18:50
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita

10. De følgende 2 brugere siger tak til Muenster for denne post:

jensp (13. December 2019),KristianK (12. December 2019)

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Ja, det besværlig svar er: du må selv smage dig frem ... for det er så forskelligt hvad vi bemærker i smagen og hvad vi kan li.

Nu er det så lang tid siden jeg har prøvet Lavazza at jeg ikke kan huske den. Men mørkristede kaffer ind i 2. knæk (meget mørke bønner og med olieudtræk) bryder jeg mig ikke om hvis de er mere end 12 dage gamle. Så har den en grim harsk smag. Mens andre ikke bemærker det.

Omvendt meget lysristede kaffer kan være bedre efter 2 måneder, syns jeg.

Så pointen er: det afhænger meget af ristegrad - og hvem som smager på kaffen. Det er vi også omkring i dette podcastafsnit om mørkristet espresso: http://smagefter.dk/podcast/afsnit-5...kristet-kaffe/

Det bedste du kan gøre er at gå ud og jagte en friskere Lavazza - og så lave din egen sammenligning. Det er eneste vej frem.

Citer Oprindeligt indsendt af jensp Se indlæg
    Kig på ristedatoer, hvis du er i butik. Spørg før du køber, hvis det er en webshop.
    Senest redigeret af Kaffe T : 13. December 2019 kl. 07:47
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

12. De følgende 3 brugere siger tak til Kaffe T for denne post:

Jack (13. December 2019),jensp (13. December 2019),malling (13. December 2019)

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Så vidt jeg husker ... så siger de i den her video om Illy kaffen, at den ligger 3 uger og lagre på fabrikken, før den sendes ud til kunderne ... Så Illy må være ganske imod at den drikkes friskere end 3 uger.

https://www.youtube.com/watch?v=PoFysyHHMUQ
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

14. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Jack (13. December 2019)

Lysristet
    Registreringsdato
    Dec 2018
    Sted
    Herning
    Hej Jens

Hvad med at riste selv?
    Mørkrist er forholdsvis ligetil i en almindelig ovn + du kan smage dig frem til din favorit rist/hviletid.
    Jeg synes hjemmerist vinder over supermarkeds-kaffe til hver en tid

E-bar har god information, ellers spørg google

Hilsen
    Freund

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Måske det lige er radikalt nok at kalde folk fanatikere, folk går blot op i det og har det som en hobby/passion. Hvormeget og i hvor høj grad man selv har lyst til at følge i samme spor må være en smagssag. Der er heller ingen der diktere lys/mørk der er entusiaster i begge lejrer og nogle midt imellem.

Jeg vil dog mere formulere det således at mørkristet skal drikkes hurtigere, hvorfor du før havde guideline på 7-14 dage efter rist. I dag snakker man op til ca. 2mdr. og det pga af de lysere rist, nogle kan du ovenikøbet strækker forbi 3mdr. men de er også meget lyse/specielle.

Meget mørk, såsom Lavazza, smager bedst friskt (efter egen hukommelse fra dengang jeg selv startede derude). Jeg vil dog sige at mørkristet fra et lokalt mikroristeri, stadig er bedre. Vores egen kaffe mand Kristians kaffe, er miles bedre og han går virkeligt op i det og det uden man behøver brække banken og selv mig der er lys i det, har han præsteret af få til at kunne lide det han laver, og det fordi han rister så godt som han gør, det betyder noget.

Vil man hellere Lavazza er det en ærlig sag, der skal være plads til alle, man skal dog forvente at på et sted som her, er det ofte SO og lignende der oftest er preferencer rammen. Man skal forstå at spørge herinde er ligesom at gå på et Hifi-forum eller foto-forum, på sidst nævnte bliver du proppet et Full frame ned i halsen inden du ser dig om, fordi man går op i det og kompromis er ikke noget man ønsker fordi man ofte søger perfektion.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

17. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (14. December 2019)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •