Ikawa home roaster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kimjkryger
    Grøn bønne
    • Jan 2016
    • 2

    [Solgt] Ikawa home roaster

    Ikawa home roaster overvejes solgt!
    Den har kun ristet cirka 6kg bønner og er derfor nærmest som ny..
    Her er en rister med mulighed for at eksperimentere. Ved hjælp af Ikawas app kan man styre ristningen over sin tlf. Her kan justeres på tid, temperatur og airflow.. Har man ikke mod på at eksperimentere er der en masse præinstallerede ristninger man kan benytte!
    Den kan riste 50 gram ad gangen.
    Original emballage og tilbehør medfølger.

    Pris 4500kr
    Last edited by Kimjkryger; 23. December 2019, 22:13. Årsag: Solgt
  • NielsN
    Lysristet
    • Dec 2013
    • 78

    #2
    Wow. Det er en heftig god pris!
    Jeg er super glad for min.
    Held og lykke med salget.
    ______________
    Niels

    Forloren Espresso

    Comment

    • Rocco
      Espresso
      • Jan 2009
      • 503

      #3
      PM sendt

      Jeg er meget interesseret.
      Izzo Alex Duetto III
      Mazzer Major E

      Comment

      • Truelsen
        Lysristet
        • Sep 2008
        • 79

        #4
        Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
        Wow. Det er en heftig god pris!
        Jeg er super glad for min.
        Held og lykke med salget.
        Bare nysgerrighed, men rister du hver dag
        eller har du en anden rister med større kapacitet?
        50g. er trods alt ikke mere end tre skud.

        /Anders

        Don't force it - use a hammer
        DC Super Mini
        Niche Zero
        Bullet R1

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Oprindeligt indsendt af Truelsen Se indlæg
          Bare nysgerrighed, men rister du hver dag
          eller har du en anden rister med større kapacitet?
          50g. er trods alt ikke mere end tre skud.
          Jeg husker da Ikawa kom frem, blev den lanceret som at man ku riste sin kaffe lige før man skulle brygge den. Altså modellen til hjemmebrug (modsat sample roasting til risterier). Og så var det nok tænkt til filterbryg og ikke til espresso. Derfor passende med så små mængder.

          Idag er det ikke lige så hyped med ultra-frisk-ristet kaffe som det var på et tidspunkt. Nu er der mere bevidsthed nytte af en vis tid lagring (afhængig af ristegrad).
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            50g er ikke en super størrelse, men vil man gerne eksperimentere er det jo en god størrelse og drikker man lidt kan man sørge for altid at få en kaffe der peaker.

            Espresso vil den ikke være nær så egnet til pga. batch størrelsen, fordi man jo ofte skyder mange skud af, hvilket gør man hurtigt skal riste en del batches, med hertilhørende svingende udtryk og kvalitet. det kræver man er god og hurtigt til at skyde kaffen ind hvis man skal nyde risten og så får man jo kun 1-2 kopper som så kan være væk ved næste rist. Tager man 2-3 kopper om at skyde ind er den selvsagt ikke optimalt.

            IKAWA er blevet meget en competition rister fordi den tillader baristaer at riste selv uden at smide kg væk ofte med meget dyr og speciel kaffe.

            Problemet med IKAWA er repeterbarhed, Tipping og at ROR er svært at kontrollere (PRO modellen) samt nævnte Batch størrelse udfordring.

            Men igen størrelsen åbner op for flere der kan riste, så har man normalt ikke pladsen så er det jo et kompromis man kan leve med.

            Igen er der tale om en sample/cupping rister, det skal understreges.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Rocco
              Espresso
              • Jan 2009
              • 503

              #7
              Hej Det ser desværre ud til den er solgt. Den er reserveret indtil den 1/12. Så da jeg så de havde af 300 pund af nyprisen Black friday købte jeg en ny der.

              Jeg ser netop det med størrelsen som en kæmpe fordel, da små mængder i rist giver mulighed for at justere uden at stå tilbage med 200 gram man skal igennem og ender med at miste peak før den er drukket. Jeg drikker ca 1 x 250 g pose til sort kaffe om ugen og både riste dato og ikke mindst tab fra posen bliver åbnet er markant (jeg bruget fellow vakuum dåser som bestemt forlænger holdbarheden)
              Jeg håber at mange små riste sat i system kan give muligheden for at have kaffe der altid er på sit bedste.

              At jeg så også godt kunne ønske den kunne riste lidt mere end de 60g grønne bønner når man skal bruge lidt mere ind i mellem er så en anden ting, men så håber jeg plug and play elementet gør det ikke er alt for besværeligt når man så skal bruge lidt mere.
              Izzo Alex Duetto III
              Mazzer Major E

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Med andre ord skal du riste 5 gange om
                ugen. Hvilket bliver meget heftigt hvis man har et fuldtids arbejde ved siden af.

                Rocco du skal lige være opmærksom på at en rister sjældent bør riste max kapacitet ofte ligger det på en ca. 80%.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • NielsN
                  Lysristet
                  • Dec 2013
                  • 78

                  #9
                  Risterens kapacitet er 60g men 50g anses generelt for at være den ideelle mængde - som malling er inde på.

                  Hvis man har sin profil klar, er det dog bare at fylde bønner på og trykke på en knap, så behøver man ikke give den mere opmærksomhed før glasset med chaff skal tømmes og bønnerne pustes ud.
                  200-400 gram om ugen burde være overkommeligt for de fleste og kan klares mens man laver andre ting, men den er selvsagt ikke god hvis man har ambitioner om at være kaffeleverandør til venner og kollegaer.
                  ______________
                  Niels

                  Forloren Espresso

                  Comment

                  • Rocco
                    Espresso
                    • Jan 2009
                    • 503

                    #10
                    Jeg tænker heller ikke jeg ligefrem behøver kvitte jobbet for at riste det antal med denne maskine. Helt basalt kan man vælge en af de allerede eksisterende risteprofiler eller en af sine egne og så er det jo at trykke på start, fylde bønnerne i og så tage dem ud når de er færdige. Jeg meget at have læst at længste rist den kan er 8.3 -9 min så rimelig simpelt
                    Izzo Alex Duetto III
                    Mazzer Major E

                    Comment

                    • NielsN
                      Lysristet
                      • Dec 2013
                      • 78

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Rocco Se indlæg
                      Jeg tænker heller ikke jeg ligefrem behøver kvitte jobbet for at riste det antal med denne maskine. Helt basalt kan man vælge en af de allerede eksisterende risteprofiler eller en af sine egne og så er det jo at trykke på start, fylde bønnerne i og så tage dem ud når de er færdige. Jeg meget at have læst at længste rist den kan er 8.3 -9 min så rimelig simpelt
                      Ja, jeg tror ikke jeg har nogen opskrifter (jeg kan lide) over 9 min. incl. nedkøling, så 6 rist på en time
                      ______________
                      Niels

                      Forloren Espresso

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Jeg vil nu tilråde at have den under opsyn [emoji6]

                        Der kan opstå ild i en rister, det er set før.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • kidcaffeine
                          Espresso
                          • Sep 2016
                          • 585

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Problemet med IKAWA er repeterbarhed...
                          Jeg troede netop at pointen med Ikawa var, at man nemt kunne replikere tidligere riste ved at lagre specifikke risteprofiler i appen?

                          Men, erkendt, jeg ved heller ikke særlig meget om hvad en god rist kræver
                          Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                          Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                          Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                            Jeg troede netop at pointen med Ikawa var, at man nemt kunne replikere tidligere riste ved at lagre specifikke risteprofiler i appen?

                            Men, erkendt, jeg ved heller ikke særlig meget om hvad en god rist kræver
                            Det er meget det jeg har hørt fra ejere, at den netop har problemer på dette felt og det er vel og mærket med Pro udgaven.

                            Men oprindeligt skulle den jo også blot riste en sample fint nok til en omgang cupping, hvor man ser hvad man kan få ud af en kaffe. Det og man kunne bruge den i feltet dvs. ude ved plantagen. At den så har revolutioneret mesterskaber var nok en tand uventet.

                            Selv om du lagre en profil og det er ligegyldigt hvad risteren koster, så vil der være variation. miljøet omkring er kontinuetligt foranderligt, du vil ikke have samme lufttemperatur og fugtighed og det har en betydning for repeterbarhed. Selv dem med Loring kan ikke reproducere en rist 100% der er variationer fra gang til gang. Før du kan repetere så tæt på kræver det præcise og pålidelig data. Men Home udgaven har end ikke en probe i bønnemassen som pro udgaven.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • NielsN
                              Lysristet
                              • Dec 2013
                              • 78

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                              Jeg troede netop at pointen med Ikawa var, at man nemt kunne replikere tidligere riste ved at lagre specifikke risteprofiler i appen?
                              Der findes næppe en rister som rister mere ensartet fra gang til gang.
                              Temperatur og luftgennemstrømning er styret meget præcist -- variationer handler i sidste ende om forskelle i omgivelser og bønner jvfr malling.

                              Jeg vil lige påpege at ingen IKAWA model måler bønnemassens temperatur.
                              PRO modellen (V2) havde 1 exhaust probe i toppen af risteren, PRO V3 - fra sidste år, fik tilføjet en inlet probe af samme type som sidder i HOME risteren - ingen af disse temp. probes berører bønnerne.

                              Mine PRO erfaringer beløber sig til V2, og det er min opfattelse at måling af exhaust temperatur måske teoretisk giver mere mening når sælgerne kommunikerer med en professionel ristemester, men i praksis gav HOME inlet profiler mere ensartet resultater.
                              Exhaust måling burde tage højde for flere miljøbaserede faktorer (feks. bønnernes fugtighed), men det er muligt der introduceres andre usikkerheder som negerer dette.
                              Jeg tror det måske også var grunden til at IKAWA tilføjede inlet proben på PRO modellen i v3.

                              De eneste konstruktionsmæssige forskelle på HOME og PRO er den ekstra exhaust probe og en knap på forsiden der styrer preheat på PRO (hvis jeg husker ret) Alt andet er software forskelle i appen - og farven .

                              Jeg har besøgt deres London værksted og har set modellerne blive håndsamlet - det er +95% de samme dele.
                              PRO markedsføringen og softwaren er tilrettelagt så den er genkendelig for professionelle ristere (Crack markeringer, autoberegning af ROR, længere potentielle ristetider osv.). Det ironiske er, at alt denne data ikke i praksis kan overføres til et professionelt miljø, og de fleste professionelle købere ender med bare at benytte deres PRO til at sample riste (og selv om PRO koster 3 gange så meget som HOME er det stadig en relativt billig sample rister).

                              IKAWA jo i princippet en avanceret popcorn popper, og det som gælder for en 12kg tromlerister, gælder ikke nødvendigvis for en 50g popper.
                              På PRO modellen er det feks meget svært at sætte en nogenlunde entydig makering på 1 crack fordi der er så få cracks i 50g bønner, og dermed bliver markeringen og ROR beregninger så upræcise at de ikke giver mening. Med det store luft flow gennem bønnerne, udvikler de sig også anderledes og meget hurtigere end på en tromlerister. Samme lys-ristet Kenya AA bønne ristet på IKAWA peaker måske efter 3 ugers hviletid versus 5 uger på en probat tromlerister.

                              IKAWA HOME gør det super ensartet fra gang til gang, og da PRO modellen's pris i høj grad retfærdiggøres af softwaren, gør jeg mig ingen forhåbninger om, at IKAWA lægger avanceret funktionalitet i HOME appen.
                              ______________
                              Niels

                              Forloren Espresso

                              Comment

                              Working...
                              X