Wemo switch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #31
    @Hegnet & @Malling i har begge en ret god pointe, men som malling siger er det heller ikke sikkert jord er tilsluttet i gamle lejligheder selv om der er jordstik i kontakten, jeg har aldrig fået stød eller haft problemer, og har jeg ikke haft jord i stikdåsen til min pc, har jeg endda savet det faste 3 jordben af med en metal sav, selv mine bærbare strømforsyninger har jeg savet jordbenet af, da det ikke er alle steder man så vil kunne få strøm, selvfølgelig er det bedst at benytte jord, men nogen gange er det bare for besværligt
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #32
      Wemo switch

      Jack hvorfor har du ikke klippet stikket af og sat et nyt på, det ville da være nemmere og ikke mindst mere korrekt.

      Du ødelægger jo garantien uagtet.

      Eller du kunne sætte en adopter på så du kunne bruge den forskellige steder.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #33
        Malling: det er korrekt, jeg har selv døjet med jord, der ikke har været fremført 100%. :-)

        Måske gider det mening for andre at (gen)se denne tråd om samme emne:

        I post #42 ses et foto af min multi-schuko-adaptor, der passer til mit behov.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #34
          Oprindeligt indsendt af SorenS Se indlæg
          Den går jo fra alm. dansk stik med jord så den kan gå i alm dansk stik kontakt og til schuko stik

          Kan det bruges

          Ja, det kan :-D

          Nu var jeg i byggemarked i anden anledning ... og spurgte lige efter det ... de havde det ikke ... men jeg viste foto af min wemo og fik der udpeget at de to metal dimser i kanten er jord ... vidste jeg ikke.

          You live, you learn :-)

          Anyway, byggemarkedet havde det ikke. Så nu i høj kurs, hvis du gider sende igen SorenS :-)
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #35
            Apopos at få stød ... jeg fik ofte stød, når jeg i min 1880-københavner-lejlighed rullede min vaskemaskine hen til køkkenvasken.

            Ikke noget der føltes så voldsomt. Så jeg tænkte ikke videre over det.

            Men nu har Lav indprentet mig at slukke på HFI-relæet, når jeg skal sætte lamper op. Nok meget fornuftigt. Måske en dag jeg ikke kan tåle det mere =:-o

            Men er det ikke også den anden vej rundt: at det beskytter maskineriet ... hvis der slår lyn ned eller er overgang i noget ?
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • EspressoNewb
              Lysristet
              • Nov 2018
              • 51

              #36
              Evt. Skift din stikkontakt til schuko og køb en schuko stikdåse?

              Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #37
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Jack hvorfor har du ikke klippet stikket af og sat et nyt på, det ville da være nemmere og ikke mindst mere korrekt.

                Du ødelægger jo garantien uagtet.

                Eller du kunne sætte en adopter på så du kunne bruge den forskellige steder.
                Fordi så koster det et hanstik og arbejde med at tilpasse ledningen, det er også lige så forkert lovmæssigt at klippe stikket af, for at erstatte det med et andet, når der er tale om en støbt ledning, så meget nemmere at save jordstikket af, adabter glemer man altid når man skal bruge dem, verden går ikke under ved ikke at ha jord.. giver udstyret problemer eller stød.. er det selvfølgelig en god ide at sætte jord på (hvis man har det i kontakten) men ofte er det helt unødvendigt..

                Kaffe T din ledning fra #20 ligner også en støbt ledning som man selv har sat et stik på? hvilket der ikke er noget i vejen med, den er i så frem bare helle ikke lovlig hvis vi skal gå i detalier

                De samme ledninger med og uden jord bruger man til både computere, kaffe maskiner og meget andet, så ingen problemer med div garentier her

                Click image for larger version

Name:	shopping.jpg
Views:	1
Size:	4,9 KB
ID:	231413 Click image for larger version

Name:	untitled.png
Views:	1
Size:	15,3 KB
ID:	231414

                Ps. min nye opvaskemaskine (i det gamle hus) gav også lidt stød, hvis man rørte den og ved vandhanen på samme tid.. ikke et problem, men her ville jord har været løsningen, men en elektriker koster (når der ikke er jord) og man er vel jyde
                Last edited by Jack; 31. October 2019, 18:30.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Muenster
                  Lysristet
                  • May 2019
                  • 110

                  #38
                  Min helt konkrete grund til at have jord er, at opvaskemaskinen hos os står under køkkenbordet under kaffemaskinen. Hvis kaffemaskinen ikke er sat til jord, kan man mærke overgang mellem de to apparater, hvis man læner sig op ad opvaskemaskinen og rører ved kaffemaskinen samtidig. Det kommer man meget let til, når man laver kaffe. Ud over det, synes jeg da også, det er det mest korrekte og mest sikre at have jordforbindelse. Men strengt taget tror jeg såmænd ikke, det har den store praktiske betydning i mange tilfælde.

                  Da jeg var ung og interesserede mig for hi-fi, så jeg det råd i et blad, at hvis man ikke havde jordforbindelse i stikkene i sit hjem, kunne man købe en stikdåse med jord og så forbinde alle apparaterne i ens hi-fi-anlæg til samme stikdåse med et jordstik. Så var de i det mindste indbyrdes jordforbundne, hvilket skulle give bedre lydkvalitet. Det kunne man jo også gøre med køkkenmaskinerne. Så er der i det mindste ikke overgang fra den ene til den anden maskine, hvis man rører flere af dem samtidig. Hvis man alligevel skal have en stikdåse til kaffemaskine, kværn og måske et andet apparat eller to, kan man jo lige så godt købe en Schuko-stikdåse. Jeg går ud fra, de fleste af os godt selv kan lave en forlængerledning og sætte stik på. Så får man den også i den helt rigtige længde.

                  Det er i øvrigt sjovt, som alle hårde hvidevarer nu er med Schuko-stik. For blot få år siden skulle de sluttes til et kraftstik af en autoriseret elektriker, når man f.eks. fik ny vaskemaskine. Har I lagt mærke til, hvordan Elgiganten tager kr. 99,- for en adapter fra Schuko til et dansk jordstik? Det er jo helt vildt. Andre tager kr. 27,-, og man kan få den på nettet til kr. 19,-. Jeg synes, det er lidt frækt. Jeg kan levende forestille mig situationen, når Elgigantens installatør kommer med f.eks. en ny vaskemaskine og tørretumbler for mange tusinde kroner og må meddele familien, der nu er ved at drukne i vasketøj, fordi det er en uge siden, deres gamle vaskemaskine brød sammen, at han ikke kan installere maskinen, fordi der ikke er Schuko-stik i huset. Heldigvis har han en adapter til kr. 99,- pr. maskine. På det tidspunkt er familien så desparat og har allerede givet et femcifret beløb for hvidevarerne, at de gerne betaler denne fire-femdobbelte overpris.
                  Med venlig hilsen
                  Henrik M., Esbjerg
                  Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                  Eureka Mignon Specialita

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #39
                    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                    Fordi så koster det et hanstik og arbejde med at tilpasse ledningen, det er også lige så forkert lovmæssigt at klippe stikket af, for at erstatte det med et andet, når der er tale om en støbt ledning, så meget nemmere at save jordstikket af, adabter glemer man altid når man skal bruge dem, verden går ikke under ved ikke at ha jord.. giver udstyret problemer eller stød.. er det selvfølgelig en god ide at sætte jord på (hvis man har det i kontakten) men ofte er det helt unødvendigt..

                    Kaffe T din ledning fra #20 ligner også en støbt ledning som man selv har sat et stik på? hvilket der ikke er noget i vejen med, den er i så frem bare helle ikke lovlig hvis vi skal gå i detalier

                    De samme ledninger med og uden jord bruger man til både computere, kaffe maskiner og meget andet, så ingen problemer med div garentier her

                    [ATTACH=CONFIG]14684[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]14685[/ATTACH]

                    Ps. min nye opvaskemaskine (i det gamle hus) gav også lidt stød, hvis man rørte den og ved vandhanen på samme tid.. ikke et problem, men her ville jord har været løsningen, men en elektriker koster (når der ikke er jord) og man er vel jyde
                    Jack. Det kan godt være det går de fleste gange, men det skal som sagt også kun gå galt en gang, så kan det være med livet, førligheden eller sågar din mentale og psykiske tilstand som indsats.

                    Men man må jo gøre op med sig selv om dem sparede elektriker er livet værd [emoji849]
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #40
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Jack. Det kan godt være det går de fleste gange, men det skal som sagt også kun gå galt en gang, så kan det være med livet, førligheden eller sågar din mentale og psykiske tilstand som indsats.

                      Men man må jo gøre op med sig selv om dem sparede elektriker er livet værd [emoji849]
                      Har en stærk psyke nu er huset også solgt for længe siden.. (forstår godt hvad som du mener) mener bare det er forskel på fast installationer som en opvaskemaskine der er tilsluttet fast vand, Tror ikke det er så vigtigt med jord hvis espressomaskinen køre fra tank, der er heller ikke mange husholdningsapparater som er tilsluttet med jord i de danske hjem

                      TP link har den rigtige Schuko til jord, det har ledningen fra min maskine også, men det hjælper bare ikke meget når det stikdåse som TP Link er af den gamle type og den heller ikke har jord selv om den er er til 3 bens stik, men nu får Kaffe T den rigtige adapter, så er det løst det hjælper bare ikke særligt meget hvis wemo ikke er tilsluttet med jord (alle 3 ben) i stikkontakten, som på min, så kunne man lige så godt nemt ha åbnet det gamle hanstik og fjernet det 3 ben

                      Kaffe T skal du nu ud og ha en adapter mere til den anden side af wemo før den kommer i stikkontakten?

                      Click image for larger version

Name:	IMG_9578 [320x200].jpg
Views:	1
Size:	16,3 KB
ID:	231415 Click image for larger version

Name:	IMG_9579 [320x200].jpg
Views:	1
Size:	16,2 KB
ID:	231416
                      Last edited by Jack; 1. November 2019, 14:35.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #41
                        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                        Har en stærk psyke nu er huset også solgt for længe siden.. (forstår godt hvad som du mener) mener bare det er forskel på fast installationer som en opvaskemaskine der er tilsluttet fast vand, Tror ikke det er så vigtigt med jord hvis espressomaskinen køre fra tank, der er heller ikke mange husholdningsapparater som er tilsluttet med jord i de danske hjem

                        TP link har den rigtige Schuko til jord, det har ledningen fra min maskine også, men det hjælper bare ikke meget når det stikdåse som TP Link er af den gamle type og den heller ikke har jord selv om den er er til 3 bens stik, men nu får Kaffe T den rigtige adapter, så er det løst det hjælper bare ikke særligt meget hvis wemo ikke er tilsluttet med jord (alle 3 ben) i stikkontakten, som på min, så kunne man lige så godt nemt ha åbnet det gamle hanstik og fjernet det 3 ben

                        Kaffe T skal du nu ud og ha en adapter mere til den anden side af wemo før den kommer i stikkontakten?

                        [ATTACH=CONFIG]14686[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]14687[/ATTACH]
                        En opvaskemaskine og vaskemaskine er ikke en fast installation. Så der er INGEN forskel på en espressomaskine og opvaskemaskine, især ikke ved tilslutning til vand. Grunden til vi ikke har flere dødsulykker og alvorlige ulykker skyldtes vi har en relativ høj sikkerhed bla. i kraft af HFI/ HPFI relæ. Men for ikke fagfolk udgør strøm igennem kroppen i forbindelse med brug langt den hyppigste årsag til “ulykke”.

                        Det er lidt den samme holdning, der minder om jeg kan sagtens køre over fart grænsen fordi jeg har styr på det og det er aldrig gået galt lige indtil det gør. Men som sagt det skal kun gå galt EN gang, der er nok strøm i en smartphone til at slå ihjel!

                        Jeg har mødt flere brandfolk og elektrikere der føler de taler for døve øre når de snakker om faren ved strøm og forkert/skødesløs brug heraf. folk har fået al for lidt respekt for dette.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #42
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Kaffe T skal du nu ud og ha en adapter mere til den anden side af wemo før den kommer i stikkontakten?
                          Ja, det har jeg godt tænkt på. Pust.

                          Eller som Sigh var inde på ... skifte selve stikdåsen til schuko

                          Oprindeligt indsendt af Sigh Se indlæg
                          husk at der skal to adaptorer til. fra Dk jord i kontakten til Wemoens schuko og fra Wemo til Dk jord på stikket, med mindre du ligesom jeg har skiftet stikket på maskinen eller forlængerledning til schuko. jeg har også overvejet at skifte selve stikdåsen til en schukodåse, så det ikke kommer til at fylde så meget ud fra væggen.
                          Jeg blev lige nysgerrig på hvorfor det hedder schuko:
                          > "Schuko" is a short form of the German term Schutzkontakt (literally: protective contact)
                          fra eng Wiki
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Muenster
                            Lysristet
                            • May 2019
                            • 110

                            #43
                            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                            Ja, det har jeg godt tænkt på. Pust.

                            Eller som Sigh var inde på ... skifte selve stikdåsen til schuko



                            Jeg blev lige nysgerrig på hvorfor det hedder schuko:
                            > "Schuko" is a short form of the German term Schutzkontakt (literally: protective contact)
                            fra eng Wiki
                            Jeg så lige i tv-avisen i sidste uge et indslag om, at man er nødt til at genbruge en stor mængde gammelt sygehusudstyr i det nye supersygehus i Gødstrup. De gjorde meget ud af, at teknikere var ved at skifte stikkene på det elektriske udstyr, så det passede i det nye sygehuse. En af teknikerne sagde, de skiftede stikpropperne til "Euro-stik". Jeg vil næsten tro, der er tale om et Schuko-stik, så man kan altså også kalde dem Euro-stik. Det vil så sige, at man bygger nye sygehuse med Schuko-stik. Som jeg nævnte tidligere, forventer Elgiganten, der er Schuko-stik, når de skal installere en vaskemaske o.l. Vil det sige, at vi stille og roligt er ved at gå over til Schuko-stik her i Danmark? Hvis jeg skulle bygge en nyt hus eller renovere gennemgribende, kunne jeg da godt overveje det. Efterhånden leveres alle jord-krævende apparater jo med Schukostik. Og apparater med tobenet stik kan jo sagtens bruge både Schuko-stik og almindelige danske stik.

                            Jeg blev ellers lidt nostalgisk, da jeg så indslaget om supersygehuset. Det vil så sige, at man ikke længere bruger hospitals-stik. "Hvad er et hospitals-stik?", spørger I. Det er et trebenet dansk stik, hvor det venstre ben er fladt. Før i tiden skulle alle apparater forsynes med disse stik, før de kunne godkendes på et sygehus. Jeg kan kun gætte på årsagen. Alle apparater på et sygehus skal/skulle være jordforbundne. Måske for at forhindre gnistdannelse, da der nogle steder bruge gasser og væsker, der er letantændelige. De flade ben forhindrede, at folk tog apparater med hjemmefra uden jordforbindelse, da almindelige danske stik ikke passer. Omvendt kan man heller ikke bare stjæle et apparat fra sygehuset, da stikket ikke passer derhjemme.

                            På mit sygehus kan det f.eks. være meget svært f.eks. at lade sin iPhone op. Alle stikkontakterne har enten de flade venstre ben, eller også er det computerstik, hvor de to ben er skrå. Tiden er nok ved at løbe fra den slags. Man bruger vist ikke brandfarlige gasser, når man bedøver folk mere osv. Derfor kan der være god grund til at lade være med at bruge hospitalsstik.

                            Det er også lidt synd, hvis vi ikke længere skal have danske stikkontakter. Det er simpelthen de gladeste i verden:

                            Click image for larger version

Name:	lk-opus-66-dobbelt-stikkontakt.jpg
Views:	1
Size:	6,0 KB
ID:	231417
                            Click image for larger version

Name:	edb-stikkontakt-m-jord-50x50.jpg
Views:	1
Size:	22,6 KB
ID:	231418
                            Click image for larger version

Name:	7-0.jpg
Views:	1
Size:	4,1 KB
ID:	231419
                            Last edited by Muenster; 2. November 2019, 18:09.
                            Med venlig hilsen
                            Henrik M., Esbjerg
                            Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                            Eureka Mignon Specialita

                            Comment

                            • Ullum
                              Mørkristet
                              • Sep 2013
                              • 401

                              #44
                              Ja, undskyld, men jeg er nødt til at markere, og det er meget sjældent at det sker i et offentligt forum
                              Min grunduddannelse er industrielektriker, ca. 30 år gammel og meget er sket siden.
                              Dog er der ting der går igen, en af dem er jord forbindelsen.
                              Får vi et nyt apparat ind i huset, kommer der et jord stik på, et der passer i vores installation. Sikkerhed frem for alt.
                              Så er der den bekvemme løsning med hybrid overgangsløsninger, hvor man bygger fra det ene til det andet system. Som jeg er orienteret er det kun til midlertidige installationer.
                              Til min store glæde kan jeg se at man kan købe stikkontakter til fast installation til shuko stik
                              Vi kan indføre fælles valuta
                              Vi kan flyve til månen
                              Men stikkontakter, den halter


                              Tænk sikkerhed, lav jord, du skal sandsynligvis aldrig bruge den😃

                              Nå, jord på, jord på, jord på.
                              Det er grimt at få stød, de færreste dør af det, men ubehageligt er det
                              Mvh ullum

                              Comment

                              • Kaffe T
                                Master Brewer
                                • Nov 2013
                                • 2263

                                #45
                                Jeg ville gerne købe adapter, som oversætter mellem dansk jord og schuko med de 2 dimser i kanten ... men kan ikke finde det ... kan kun finde adapter til den med en pind i modsat retning, argh, svært at beskrive.

                                Jeg kan ikke finde adaptere til
                                (A)
                                Click image for larger version

Name:	Shuko2Pins.png
Views:	1
Size:	109,2 KB
ID:	231427
                                fra https://www.bauhaus.dk/adapter-til-schuko-stik.html


                                Men kan godt finde til
                                (B)
                                Click image for larger version

Name:	erDetshuko.jpg
Views:	1
Size:	19,1 KB
ID:	231428
                                foto er fra russisk website, jeg vil undlade at linke til.


                                Kaldes denne type også schuko ?

                                Hvorfor er der 2 slags ? Er den ene USA og den anden EU ... eller noget ???

                                Jeg har brug for adapter til (A) typen begge veje ... altså både fra dansk og ind i den type Schuko - og omvendt.

                                PS: sjovt nok kan jeg let finde stikpropper med A-typen: https://www.bauhaus.dk/stikprop-schu...30-v-hvid.html
                                Last edited by Kaffe T; 11. November 2019, 07:59.
                                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                                Comment

                                Working...
                                X