Lagom P64 Flat Burr Grinder (Single Dose)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    #76
    Jeg er ikke helt begejstret for det låg (popcorn deflector) der følger med Lagom. Det fungerer efter hensigten og dæmper lyden godt, men det gør det en kende omstændigt at hælde bønner i. Har man været vandt til blot at kunne kaste bønnerne i nogenlunde retning af sin kværn, er det lidt anstrengende at skulle bruge flere SEKUNDER på at hælde dem stille og roligt i. Jeg tog låget af, men så er kværnen absolut mindre stille.
    I noget tid klarede jeg opgaven med en kork-bold i tragten, men det var sgu ikke elegant, så jeg støvede Fusion360 af og tegnede et låg, som jeg sendte til Weerg, som efter 56€ og et par uger sendte mig dette retur:

    Click image for larger version

Name:	IMG_1443.jpg
Views:	1
Size:	44,0 KB
ID:	231981Click image for larger version

Name:	IMG_1442.jpg
Views:	1
Size:	63,5 KB
ID:	231980

    Printet i Nylon og malet sølv. Det er svært at gengive på billeder, men toppen er konkav, hvilket får det til at se ret elegant ud, hvis jeg selv skal sige det. Det er printet massivt, så det er overraskende solidt at håndtere. Man kan også få lavet det i aluminium, men så er prisen en anden

    Tallene er i øvrigt klistermærker til dørskilte/postkasser. Jeg kunne godt tænke mig nogle, som er mindre end 13mm og måske i grå, så hvis nogen kender til sådan nogle, hører jeg gerne om det!
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

    Comment

    • act_dk
      Stamgæst
      • Jun 2013
      • 761

      #77
      Er i alle stadig glade for jeres P64? Og nogen holdning til om i idag ville vælge HU eller Unimodal knivene (eller måske har lavet skiftet)?


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • kidcaffeine
        Espresso
        • Sep 2016
        • 585

        #78
        Jeg er stadig rigtig godt tilfreds, alt i alt. Synes det er en super kværn.

        Oprindeligt var det min tanke, at jeg skulle sælge min MK Vario Air, og så bare køre ren single dosing med Lagom. Men efter at have brugt den en masse og testet alle mulige kombinationer af settings, bønner og brygmetoder, er det min klare oplevelse at SSP knivene er markant bedre til filter end espresso. Så meget bedre, at jeg faktisk ikke bruger den til espresso længere overhovedet (min personligt holdning er også med tiden blevet, at jeg ikke har lyst til at bruge tid på singledosing - men det er en smagssag, og jeg ved der er andre herinde, der ikke kunne forestille sig andet )

        Så min er nu en ren filter-kværn, og min MK forbliver i samlingen som espressokværn. Det setup fungerer rigtig godt for mig, og jeg ville vælge det samme igen, hvis jeg skulle gøre det om.
        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

        Comment

        • Solipsism
          Lysristet
          • Jul 2011
          • 109

          #79
          Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
          Jeg er stadig rigtig godt tilfreds, alt i alt. Synes det er en super kværn.

          Oprindeligt var det min tanke, at jeg skulle sælge min MK Vario Air, og så bare køre ren single dosing med Lagom. Men efter at have brugt den en masse og testet alle mulige kombinationer af settings, bønner og brygmetoder, er det min klare oplevelse at SSP knivene er markant bedre til filter end espresso. Så meget bedre, at jeg faktisk ikke bruger den til espresso længere overhovedet (min personligt holdning er også med tiden blevet, at jeg ikke har lyst til at bruge tid på singledosing - men det er en smagssag, og jeg ved der er andre herinde, der ikke kunne forestille sig andet )

          Så min er nu en ren filter-kværn, og min MK forbliver i samlingen som espressokværn. Det setup fungerer rigtig godt for mig, og jeg ville vælge det samme igen, hvis jeg skulle gøre det om.
          Er der SSP unimodal du har i, som du ikke synes egner sig til espresso?

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #80
            Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
            Jeg er stadig rigtig godt tilfreds, alt i alt. Synes det er en super kværn.

            Oprindeligt var det min tanke, at jeg skulle sælge min MK Vario Air, og så bare køre ren single dosing med Lagom. Men efter at have brugt den en masse og testet alle mulige kombinationer af settings, bønner og brygmetoder, er det min klare oplevelse at SSP knivene er markant bedre til filter end espresso. Så meget bedre, at jeg faktisk ikke bruger den til espresso længere overhovedet (min personligt holdning er også med tiden blevet, at jeg ikke har lyst til at bruge tid på singledosing - men det er en smagssag, og jeg ved der er andre herinde, der ikke kunne forestille sig andet )

            Så min er nu en ren filter-kværn, og min MK forbliver i samlingen som espressokværn. Det setup fungerer rigtig godt for mig, og jeg ville vælge det samme igen, hvis jeg skulle gøre det om.
            Syntes det er lidt synd du ikke har fået gælde af den som single doser, en hvad med High-Uniformity knivende som først kom som en mulighed senere, var det ikke en mulighed at prøve?
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • act_dk
              Stamgæst
              • Jun 2013
              • 761

              #81
              Tak for svar kidcaffeine - SD eller ej er jo en smagssag, så er en fin erkendelse! Som de andre også er inde på kunne det være interessant om du har prøvet begge SSP knive ifht din Vario Air?

              Comment

              • kidcaffeine
                Espresso
                • Sep 2016
                • 585

                #82
                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                Syntes det er lidt synd du ikke har fået gælde af den som single doser, en hvad med High-Uniformity knivende som først kom som en mulighed senere, var det ikke en mulighed at prøve?
                Det er ikke så meget pga knivene, men mere workflowet ved SD som jeg bare ikke kunne forene mig med.

                Hvis ret skal være ret gør knivene det fint nok til de helt lyse riste, men det drikker jeg ikke så meget af

                EDIT: Ift. det andet spørgsmål har jeg kun prøvet ét sæt knive. Men det kunne være meget sjovt også at prøve de andre
                Last edited by kidcaffeine; 27. May 2021, 11:34. Årsag: Tilføjelse
                Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                Comment

                • Solipsism
                  Lysristet
                  • Jul 2011
                  • 109

                  #83
                  Er der nogle der har prøver at bestille for nylig?
                  På deres hjemmeside skriver de
                  “New: To streamline our ordering process, we are no longer collecting downpayment/deposit and will be collecting the full amount upfront.”

                  Men når man klikker Paynow og kommer videre til PayPal betaling er de depositummet på 600 EUR den vil trække.

                  Hvad har I gjort så told mv er betalt så den ikke hænger i tolden.

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #84


                    Du skal ligge denne i kurven også
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Solipsism
                      Lysristet
                      • Jul 2011
                      • 109

                      #85
                      Ah, snedigt. Tak.

                      Comment

                      • act_dk
                        Stamgæst
                        • Jun 2013
                        • 761

                        #86
                        Jep prepay told skal bare i kurven og så Overvej at bestille i USD - afhængigt af hvordan du betaler bør kursen være væsentlig mere fordelagtig end deres pris i EUR


                        Sent from my iPhone using Tapatalk

                        Comment

                        • Espresso_Ras
                          Grøn bønne
                          • Apr 2016
                          • 10

                          #87
                          Hjælp til bestilling

                          Oprindeligt indsendt af act_dk Se indlæg
                          Jep prepay told skal bare i kurven og så Overvej at bestille i USD - afhængigt af hvordan du betaler bør kursen være væsentlig mere fordelagtig end deres pris i EUR

                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          Hej. Måske jeg også kan få lidt guidance her… Hvilke af de mulige knive, vil du anbefale til espresso?

                          Vh

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #88
                            Oprindeligt indsendt af Espresso_Ras Se indlæg
                            Hej. Måske jeg også kan få lidt guidance her… Hvilke af de mulige knive, vil du anbefale til espresso?

                            Vh
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • act_dk
                              Stamgæst
                              • Jun 2013
                              • 761

                              #89
                              Fik min P64 i dag efter nogle måneders venten!

                              Uden overhovedet at have skudt den ordentligt ind eller kørt knivene til, kan jeg allerede konstatere et markant hop i sweetness fra min Major med ZM SSP (ok måske heller ikke en fair sammenligning) - så lover jo godt!

                              Flip side er at filter holder ikke passer til mine DC portafilter, og dosing cup er også en mm for stor til at være helt stabil med pf, så skal jeg lige finde et workaround på..


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Comment

                              • Solipsism
                                Lysristet
                                • Jul 2011
                                • 109

                                #90
                                Har også fået min i dag.
                                Jeg kan slet ikke få den til at kværne fint nok(!)
                                Knivene går på hinanden på 1,8 og selv lige deromkring hedder ratio 19/36 15 sek.
                                Har brugt de samme bønner, fra samme pose på en Super jolly uden probs.
                                Nogle idéer?

                                Comment

                                Working...
                                X