Hvad går der galt med min espresso? (Rancilio Silvia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • larsgydal
    Lysristet
    • Aug 2019
    • 109

    #46
    Jeg beklager den sene tilbagemelding til tråden her.

    Her er hvad, jeg har prøvet:

    Jeg har prøvet at komme lidt (meget faktisk) ekstra kaffe i kurven og trykke det helt vildt hårdt sammen. Det hjalp dog ikke synderligt.


    Jeg har prøvet at tage den malede kaffe fra kværnen og komme den i en stor morter, hvor jeg har kværnet den yderligere.
    Det hjalp faktisk en del. Nu kan jeg lave nogle rimeligt hæderlige skud igen.

    Det indikerer måske, at det ikke er maskinen den er gal med.
    Men det holder jo så stadig to muligheder åbne:

    1: Det kan være kværnen som ikke kværner fint nok. Derfor hjælper det at kværne yderligere med morteren.

    eller

    2: Det kan være, at kværnen egentlig kværner fint nok, men kaffen er for gammel/tør, hvorfor den skal kværnes ekstremt meget for at det virker ordentligt. Derfor hjælper det at kværne yderligere med morteren.



    Så for at finde ud af, om det er 1 eller 2 der er tilfældet, så skal jeg selvfølgelig (som så mange af jer har påpeget) prøve med noget friskristet kaffe.

    Jeg har tidligere købt kaffe på rigtigkaffe.dk.
    Og jeg har da også købt noget nyt kaffe på rigtigkaffe.dk for at prøve det af, men det virkede ikke bedre. Men der står ikke ristedato angivet på det kaffe jeg køber hos dem. Derfor kan jeg jo ikke vide nøjagtigt hvor gammelt det er. Så måske de sælger noget gammelt kaffe der har ligget længe?

    Men så er spørgsmålet, hvor jeg køber sådan noget?


    Det skal dog siges, at jeg stort set altid har købt bønner hos rigtigkaffe uden at have oplevet dette problem.

    Comment

    • S.hegner
      Grøn bønne
      • Jan 2012
      • 44

      #47
      Du kan købe kaffe hos f.eks risteriet.dk

      Comment

      • Anderstknudsen
        Mørkristet
        • Oct 2012
        • 376

        #48
        Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
        Jeg beklager den sene tilbagemelding til tråden her.

        Her er hvad, jeg har prøvet:

        Jeg har prøvet at komme lidt (meget faktisk) ekstra kaffe i kurven og trykke det helt vildt hårdt sammen. Det hjalp dog ikke synderligt.


        Jeg har prøvet at tage den malede kaffe fra kværnen og komme den i en stor morter, hvor jeg har kværnet den yderligere.
        Det hjalp faktisk en del. Nu kan jeg lave nogle rimeligt hæderlige skud igen.

        Det indikerer måske, at det ikke er maskinen den er gal med.
        Men det holder jo så stadig to muligheder åbne:

        1: Det kan være kværnen som ikke kværner fint nok. Derfor hjælper det at kværne yderligere med morteren.

        eller

        2: Det kan være, at kværnen egentlig kværner fint nok, men kaffen er for gammel/tør, hvorfor den skal kværnes ekstremt meget for at det virker ordentligt. Derfor hjælper det at kværne yderligere med morteren.



        Så for at finde ud af, om det er 1 eller 2 der er tilfældet, så skal jeg selvfølgelig (som så mange af jer har påpeget) prøve med noget friskristet kaffe.

        Jeg har tidligere købt kaffe på rigtigkaffe.dk.
        Og jeg har da også købt noget nyt kaffe på rigtigkaffe.dk for at prøve det af, men det virkede ikke bedre. Men der står ikke ristedato angivet på det kaffe jeg køber hos dem. Derfor kan jeg jo ikke vide nøjagtigt hvor gammelt det er. Så måske de sælger noget gammelt kaffe der har ligget længe?

        Men så er spørgsmålet, hvor jeg køber sådan noget?


        Det skal dog siges, at jeg stort set altid har købt bønner hos rigtigkaffe uden at have oplevet dette problem.



        Hvad med at prøve at købe et sted hvor du kan se ristedato? En maaaaasse besvær du går igennem som kan være løst blot ved at købe noget frisk kaffe?
        Rancilio Silvia V3 PID
        Mahlkönig Vario + Wilfa CGR-1
        Gene Café
        Aeropress + Hario V60

        Comment

        • larsgydal
          Lysristet
          • Aug 2019
          • 109

          #49
          Oprindeligt indsendt af Anderstknudsen Se indlæg
          Hvad med at prøve at købe et sted hvor du kan se ristedato? En maaaaasse besvær du går igennem som kan være løst blot ved at købe noget frisk kaffe?
          Tjah det vil jeg da også gerne. Men nu har jeg så lige købt kaffe hos rigtigkaffe.dk inden jeg skrev herinde. Og jeg har indtil nu været rimeligt godt tilfreds med deres Arcaffe bønner. Nu kan jeg så forstå, at det ikke er godt nok (selvom det har været det tidligere....) og at bønner nu skal bruges inden for få dage efter ristedatoen.
          Jeg tjekkede lige risteriet.dk. Kan det virkelig passe, at vi skal op i en pris på mindst 250-300 kr/kg (+fragt) for at man kan lave en kop hæderlig espresso? Og jeg kan vel så heller ikke købe mere end 1 kg ad gangen, fordi det skal jo bruges rigtigt hurtigt.

          Hvor lang tid fra ristedatoen skal det anvendes inden?

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #50
            Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
            Tjah det vil jeg da også gerne. Men nu har jeg så lige købt kaffe hos rigtigkaffe.dk inden jeg skrev herinde. Og jeg har indtil nu været rimeligt godt tilfreds med deres Arcaffe bønner. Nu kan jeg så forstå, at det ikke er godt nok (selvom det har været det tidligere....) og at bønner nu skal bruges inden for få dage efter ristedatoen.
            Jeg tjekkede lige risteriet.dk. Kan det virkelig passe, at vi skal op i en pris på mindst 250-300 kr/kg (+fragt) for at man kan lave en kop hæderlig espresso? Og jeg kan vel så heller ikke købe mere end 1 kg ad gangen, fordi det skal jo bruges rigtigt hurtigt.

            Hvor lang tid fra ristedatoen skal det anvendes inden?
            Ja det kan godt passe med 2xx til 3xx kr pr kg for ordenlig kaffe, normalt kan man købe 250g pose til omkring 89 dkr.
            hvis du fortalte hvor som du bor i landet kunne vi måske hjælpe til et lokalt risteri

            når du så køber din kaffe, er det værd at ta med jo lysere riste som er moderne her oppe i Skandinaven, jo mere kræver de af din kværn.. så gå efter en alm espresso rist.
            kan anbefale "Espresso Brasilien Saquarema ØKO" fra holybean som begynder at være god 7 dage efter rist https://holybean.dk/butik/espressoka...aquarema-oeko/
            køber du hos holybean, kan det være en god ide at skrive du gerne vil ha helt frisk ristede, normalt når jeg bestiller hos Holybean får jeg frisk rist, men sidste blev jeg spurgt om jeg ville ha nogen som var klar til at drikke (4 uger efter rist)
            deres kaffe er udsøgt god, jeg mener den er bedst efter 7 dagen fra rist, måske nogen andre mener noget andet, sådan er vi jo så forskellige, en kaffe overlever sjældent 5 uger efter rist hos mig
            Last edited by Jack; 12. September 2019, 14:54.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Sigh
              Lysristet
              • Jul 2017
              • 141

              #51
              Holybean er også min nye favorit. Deres Etiopien og El Salvador er udsøgte!
              Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

              Comment

              • Ullum
                Mørkristet
                • Sep 2013
                • 401

                #52
                Prøv at riste selv
                Start med en ovn eller gryde og tag det i små step
                Mvh ullum

                Comment

                • pingel
                  Coffeeholic
                  • Jan 2012
                  • 1007

                  #53
                  Og prøv nu en anden kværn for Søren...

                  Comment

                  • larsgydal
                    Lysristet
                    • Aug 2019
                    • 109

                    #54
                    Lige en opdatering:


                    Jeg har noteret, at jeg skal have købt nogle nyristerede bønner og har også fundet et sted jeg kan købe dem (Just Coffee). Jeg håber på at få mulighed for det snarligt.

                    I mellemtiden har jeg så gjort det, at jeg har kværnet mine Arcaffe bønner som normalt i Gaggia MDFen, hvorefter de har fået en tur i morteren for så at blive endnu mere finkværnet.

                    Det har egentlig fungeret OK - hvilket nok også er forklaringen på, at jeg ikke har haft supertravlt med at få købt nye bønner. Jeg vil jo gerne bruge disse bønner op først.

                    Men nu er der så sket det, at maskinen er begyndt at "lyde mærkeligt", når jeg laver espresso. Det er som om pumpen kører op og ned i tempo. Jeg har vedhæftet en video med lyd som illustrerer dette tydeligt.

                    Det virker for mig som om den ikke rigtigt har kræfter nok til at presse vandet igennem kaffebønnerne.

                    Video: https://ufile.io/3ora020g

                    Comment

                    • Jens_Muff
                      Master Brewer
                      • Sep 2011
                      • 2615

                      #55
                      Lige en servicemeddelelse, så har en del risterier tilbud på den internationale kaffedag, som er 1. oktober. Risteriet plejer at køre med 50 % på ristede bønner. Så det er et udmærket tidspunkt at hamstre Hvis du har en vakuumeringsmaskine, kan jeg anbefale at købe nogle kg og vakuumere mindre portioner og fryse. Det holder sig ret godt på den måde.
                      - La Pavoni
                      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                      - Aillio Bullet R1
                      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                      Comment

                      • larsgydal
                        Lysristet
                        • Aug 2019
                        • 109

                        #56
                        Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                        Lige en servicemeddelelse, så har en del risterier tilbud på den internationale kaffedag, som er 1. oktober. Risteriet plejer at køre med 50 % på ristede bønner. Så det er et udmærket tidspunkt at hamstre Hvis du har en vakuumeringsmaskine, kan jeg anbefale at købe nogle kg og vakuumere mindre portioner og fryse. Det holder sig ret godt på den måde.
                        Tak for tippet.
                        Jeg har netop en vakum maskine. Hvor længe kan det holde sig? Og hvor længe kan det holde sig, hvis det IKKE bliver frosset?

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #57
                          Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
                          Tak for tippet.
                          Jeg har netop en vakum maskine. Hvor længe kan det holde sig? Og hvor længe kan det holde sig, hvis det IKKE bliver frosset?
                          4 til 5 uger efter rist alt efter det beder du selv om problemer med dit setup ;-)

                          Jeg forstår dæleme ikke hvorfor du ikke prøver at smide små 89 kr efter 250g friske bønner, for at se om det virker sammen med din kværn. inden du fortsætter med alle mulige aspekter
                          Last edited by Jack; 25. September 2019, 15:23.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • larsgydal
                            Lysristet
                            • Aug 2019
                            • 109

                            #58
                            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                            4 til 5 uger efter rist alt efter det beder du selv om problemer med dit setup ;-)

                            Jeg forstår dæleme ikke hvorfor du ikke prøver at smide små 89 kr efter 250g friske bønner, for at se om det virker sammen med din kværn. inden du fortsætter med alle mulige aspekter
                            Jamen det gør jeg skam også. Har bare ikke lige haft mulighed for at lægge vejen forbi et risteri. Har lidt mange jern i ilden for tiden.

                            Comment

                            • Sinobi
                              Mellemristet
                              • Mar 2018
                              • 188

                              #59
                              Vacuum pakket i fryseren kan det holde sig i ret mange måneder.
                              Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                              Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                              Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                              Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                              KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                              Brewista Smart Scale v2.0
                              DIY Fluidbed 300 gr. rister

                              Comment

                              • larsgydal
                                Lysristet
                                • Aug 2019
                                • 109

                                #60
                                Hej igen

                                Så er der lidt nyt i sagen.

                                I sidste uge købte jeg noget friskristet kaffe.

                                Kaffen er ristet 24. sept. Og jeg købte kaffen og udførte testen her d. 26. sept.

                                Resultatet var ikke så godt som forventet: Kaffen sprøjter stadig ud. Muligvis ikke helt lige så meget som før på videoen, men jeg har nu lavet 10-12 kopper siden, og det virker som om det sprøjter lige så meget som med den anden kaffe.

                                Video her:
                                Upload files, for free, securely, anonymously, without limits. @UploadFilesFree





                                Billeder:
                                Click image for larger version

Name:	kaf1 - Copy.jpg
Views:	1
Size:	78,3 KB
ID:	231370

                                Click image for larger version

Name:	kaf2 - Copy.jpg
Views:	1
Size:	71,6 KB
ID:	231371

                                Comment

                                Working...
                                X