Cormorant cr600 eller andet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hedegaard
    Grøn bønne
    • Apr 2019
    • 5

    Cormorant cr600 eller andet?

    Hej allesammen.

    Jeg vil ud og investere i en rister i ca. 500-1000g klassen.

    Jeg har længe overvejet en gene cafe pga. Gode reviews og generelt glade brugere. Dog er der også rigtig mange der relativt hurtigt vokser fra den, og alligevel køber en manuel/større rister. Derfor er jeg nu stødt på cormorant CR600.

    Jeg kan forstå at den ikke er så udbredt, men at folk kun kommer med rosende ord.
    Jeg vil meget gerne høre fra de af jer der kender risteren, og som vil komme med deres vurdering, og meget gerne sammenlignet med andre ristere.
    Nogle af de spørgsmål jeg går med.
    - er den for vild/svær for en nybegynder?
    - vil jeg kunne opnå samme rist på en gene cafe?
    - er den pengene værd
    - bør man spare yderligere op og købe fx en aillio bullet, eller er der ingen forskel?

    Har man forslag til andre ristere i ca. Samme pris klasse, så høre jeg også gerne om dem også. Om det er gas eller strøm er for mig underordnet, så
    Længe den fungere godt.

    Jeg er helt ny ud i at riste selv. Jeg er selv mest til lysere rist, både når det gælder sort og espresso hvis det har noget at sige.

    Glæder mig til at høre fra jer allesammen.
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    #2
    Der er også disse på markedet eller på vej:


    Here you can learn about our 1kg coffee roaster, the Bullet R1, as well as the new automated AiO, and how to use them to roast excellent coffee.



    Plus et par stykker mere...

    Hottop har en max kapacitet på 300g. Ingen ved om eller hvornår Behmor kommer til Europa med en 230V udgave - desuden skal den jo først komme på markedet i USA.

    Jeg synes desværre ikke det helt oplagte valg i forhold til rister findes på markedet pt. Personligt er en 300g model fin til mig, og så vil jeg gerne, at det kan styres 100% via software, således at man kan på ensartet vis kan riste efter foruddefinerede profiler. Måske er det i virkeligheden en Hottop der er oplagt til mig. Har ikke læst nok om den endnu, og så er det jo også interessant at købe den nyeste og mest moderne - her er jeg usikker på om Hottop kan følge med. Hvad er mon priserne på hhv. Bullet og Hottop ? Er der noget med at Aillio også er på vej med en ny model ? Hvad er prisen og tidshorisonten mon på denne ? Gene Cafe har vist også en 1Kg model, men den koster vist krigen af en jetjager og er ikke særligt udbredt.

    Cormorant'en ser da super lækker ud, men betyder det forhold, at den drives af gas, at den er 100% manuel ? Dvs. at den skal styres ved at men selv aflæser temperaturer og skruer op eller ned for en brænder ? Desuden, kan den så kun anvendes udenfor ?

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Er du på Facebook ? Der kan man finde grupper for de forskellige ristere. Jeg ved der er et netværk af danske Comorant-ejere, men ved ikke om de direkte har en FB-gruppe, man kan søge ind i. Anyway, der burde være nogen, der ligesom dig ikke har ristet før.

      Til dit spørgsmål om den er for svær for en nybegynder ... kommer jo an på personen ... jo, der er meget at sætte sig ind i, så det skal man afsætte tid til ... og så afhænger det af hvor kræsen man er med hvordan kaffen kommer til at smage ... generelt er det sværere at ramme noget godt i lys rist end i mørk.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Sigh
        Lysristet
        • Jul 2017
        • 141

        #4
        Det er faktisk ikke så ligetil med facebook-grupperne. Cormorantgruppen er lukket med mindre du allerede ejer en Cormorant (og kan dokumentere det). Jeg fatter ikke helt hvorfor. Så er der Home Coffee Roasters Hub. Absurd besværligt at overhovedet at få adgang og ikke alle tråde, billeder og vedhæftelser kan ses, med mindre du har sendt et passende antal relevante bemærkninger. Det er en lukket klub hvor selv det at blive antaget er en større og ret besværlig proces. Dét forum er faktisk skrækeksemplet på hvordan det ikke skal gøres.

        Dér hvor jeg vil hen er, at det faktisk ikke er sådan lige til at blive klog på hvis man som jeg (og mange andre sikkert) gerne vil i gang med at riste selv men ikke har erfaring eller en rister i forvejen, og der er de mere eller mindre lukkede forums ikke særligt brugbare.

        Jeg er også i Cormorant, Bullet segmentet og forsøger at gøre mig klog på om de 25k for Bullet vs ca 13-14k for Cormorant er værd at betale for en mere automatisk og digital proces. Den nye Behmor vil lande et sted midt imellem prismæssigt, hvis den overhovedet kan skaffes til Danmark og når den bliver produceret en gang i fremtiden.
        Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

        Comment

        • Jakobankerhansen
          Lysristet
          • Mar 2012
          • 115

          #5
          Er der nogen der kender til commercielt tilgængelige fluid ristere ? Dvs. ristere der fungerer ved at lade varm luft blæse over bønnerne i et lodret oprejst cylinderformet ristekammer. Umiddelbart ville jeg tro at denne metode kunne være andre metoder overlegen, med effektiv mulighed for at styre og distribuere temperatur og den bedste metode til at fjerne chaffs, da disse jo bogstaveligt bliver blæst væk.

          Der findes mange fascinerende hjemmebyggede køkkenbordsløsninger, og enkelte ting til salg som crowd-fundede opstartsforsøg, men jeg er ikke stødt på noget af fornuftig kvalitet. Kender nogen til en interessant maskine ?

          Comment

          • Jakobankerhansen
            Lysristet
            • Mar 2012
            • 115

            #6
            GeneCafe er måske grundlæggende en fluid-baseret luftrister. Desuden findes Ikawa. Er disse roastere tromlebaserede ristere overlegne ? Hvad er fordele og ulemper, og findes der ristere der følger dette princip, men som har en højere kapacitet...?

            Comment

            • Sinobi
              Mellemristet
              • Mar 2018
              • 188

              #7
              Cormorant cr600 eller andet?

              Artisan 3-e og dens søskende er populære small batch commercial fluid bed roastere. Small batch er i denne sammenhæng 1000 gram (og mere på de større). De er som udgangspunkt manuelle, men nemme at bruge da du kun har varmelegemet at styre. Men de kan modificeres med temperatur probe og aflæses af en pc som også kan styre varmen (som er elektrisk) vha en modifikation. Artisan Roaster Scope (ikke virksomheds relateret til risterens producent) eller tilsvarende, kan sættes op til styringen efter prædefinerede eller optagede risteprofiler. Fluid Bed Coffee Roasters Forum på FB har et par medlemmer der har kastet sig over modifikationerne, som ikke er et færdigt køb-og-sæt-i kit. Men de flere ejere rister kun på manuelt niveau.
              Om fluid bed ristere er bedre end tromle ristere... Den diskussion har mange haft. Flere der har prøvet begge dele i produktion, mener det et dødt løb. Få af dem mener fluid bed er bedre. Alle er enige om at fluid bed er nemmere.
              Last edited by Sinobi; 20. August 2019, 16:38.
              Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
              Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
              Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
              Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
              KitchenAid Cold Brew koldbrygger
              Brewista Smart Scale v2.0
              DIY Fluidbed 300 gr. rister

              Comment

              • Jakobankerhansen
                Lysristet
                • Mar 2012
                • 115

                #8
                Wow, sådan en Artisan 3-e virker da godt nok lækker... Men både pris-mæssigt og størrelsesmæssigt, ligger den nok lii lidt over hvad jeg kan forsvare. Har du kendskab til andre fluid-bed maskiner der ligger imellem denne Artisan 3-e maskine og en opgraderet popcorn-maskine ?

                Har set en Fresh Roast SR700 maskine som dels er lii i underkanten størrelsesmæssigt (100g bønner) og desuden er den udgået fra markedet. Men angiveligt vil de omkring December komme med en ny model - jeg skal nok følge med og poste her...

                Comment

                • Thier79dk
                  Mørkristet
                  • Aug 2014
                  • 333

                  #9
                  Jeg har en Cormorant. Var en af de første i DK. Spørg endelig og jeg vil gerne svare. Ved ikke hvor du bor. Men du er velkommen til noget prøverist.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  • Ullum
                    Mørkristet
                    • Sep 2013
                    • 401

                    #10
                    Jeg er også ejer af en Cormorant rister.
                    Jeg nyder dagligt det lækre udseende og den håndværksmæssige udførsel.
                    Jeg føler ikke den er vanskelig at bruge, der er mange indstillings muligheder, men lad dem stå ens fra rist til rist, og begynd så lidt ændringer her og der, du bliver hurtigt dus med den.
                    Den leverer hvergang det du laver, der er ingen overraskelser.
                    Computer overvågning kan nemt implementeres, og selv fruen er blevet begejstret over den.
                    Gas er ikke noget problem indendørs.

                    Johan, der fremstiller den, er hurtig på mail, jeg har fået et par upgrades fra ham.
                    Køb den, den er suveræn.
                    Naturligvis er du også velkommen her til en demo.
                    Mvh ullum

                    Comment

                    • summer
                      Coffeeholic
                      • Jun 2011
                      • 1407

                      #11
                      Jeg har haft en Huky500, og selvom den var topgod virker Comorant en smule mere gennemtænkt. Obs: Jeg har aldrig haft en Comorant, blot set den hos en ven.
                      Jeg har også haft en Bullet ganske kort, og jeg ville nok vælge Comoranten hvis jeg skulle starte forfra - men jeg er nok bare mere tiltalt af mekaniske løsninger, frem for elektroniske
                      Ristekvalitetsmæssigt er der i min optik ingen forskel mellem disse fine maskiner - hvis man tager sig tid til at lære dem at kende, så kan Bullet/Comorant/Huky/Gene/Hottop/osv riste super lækker kaffe.
                      Holdbarhedsmæssigt er en anden sag ... Comorant ser dog ud til at kunne holde MANGE år...
                      Måske er nogle ristere lettere at lære at styre end andre i nybegynderfasen, men det er også et spørgsmål om hvor nørdet man går til opgaven.

                      Comment

                      • Birk
                        Mellemristet
                        • Jul 2012
                        • 263

                        #12
                        Hej Hedegaard,
                        Jeg har også en Cormorant - og er rigtig godt tilfreds. Monitorerer og logger alle mine riste via Artisan Roaster Scope (Simpelt, lækkert software)
                        Rister normalt 500 gr på den, da jeg oplever, at det er der jeg har bedst føling - men den kan rumme helt op til 700gr (alt efter hvilken bønne man rister)

                        Jeg har ristet inden for, men synes generelt det lugter for meget selvom, at den er rigtig god til at trække røg ud gennem udsugningen.

                        Det er en manual rister, men det er netop charmen ved den. Overvejede at automatisere gas og airflow, men droppede det helt, da jeg nyder roen ved at følge alle ristene. Jeg rister typisk 2-3kg pr. gang.

                        Reglen for en begynder er at starte simpelt og kun ændre på 1-2 variabler af gangen. (fx. mængde, luft gennemtræk, droptemp, gas osv)

                        Der er en facebookgruppe - desværre er den som før nævnt lukket og kun muligt at få adgang når man har modtaget en rister.
                        Der er desværre også meget lang venteliste - da Johan selv bygger alle maskinerne.
                        Du er selvfølgelig også meget velkommen til at komme forbi og se den i aktion bor i København.
                        Last edited by Birk; 21. August 2019, 22:35.
                        ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                        masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                        Comment

                        • Sinobi
                          Mellemristet
                          • Mar 2018
                          • 188

                          #13
                          Jeg har lagt en beskrivelse op på, hvordan jeg har bygget en fluid bed kaffe rister.
                          Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                          Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                          Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                          Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                          KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                          Brewista Smart Scale v2.0
                          DIY Fluidbed 300 gr. rister

                          Comment

                          • BrianDavis
                            Grøn bønne
                            • Jun 2020
                            • 5

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
                            Der er også disse på markedet eller på vej:


                            Here you can learn about our 1kg coffee roaster, the Bullet R1, as well as the new automated AiO, and how to use them to roast excellent coffee.



                            Plus et par stykker mere...

                            Hottop har en max kapacitet på 300g. Ingen ved om eller hvornår Behmor kommer til Europa med en 230V udgave - desuden skal den jo først komme på markedet i USA.

                            Jeg synes desværre ikke det helt oplagte valg i forhold til rister findes på markedet pt. Personligt er en 300g model fin til mig, og så vil jeg gerne, at det kan styres 100% via software, således at man kan på ensartet vis kan riste efter foruddefinerede profiler. Måske er det i virkeligheden en Hottop der er oplagt til mig. Har ikke læst nok om den endnu, og så er det jo også interessant at købe den nyeste og mest moderne - text to speech her er jeg usikker på om Hottop kan følge med. Hvad er mon priserne på hhv. Bullet og Hottop ? Er der noget med at Aillio også er på mortgage calculator vej med en ny model ? Hvad er prisen og tidshorisonten mon på denne ? Gene Cafe har vist også en 1Kg model, men den koster vist krigen af en jetjager og er ikke særligt udbredt.

                            Cormorant'en ser da super lækker ud, men betyder det forhold, at den drives af gas, at den er 100% manuel ? Dvs. at den skal styres ved at men selv aflæser temperaturer og skruer op eller ned for en brænder ? Desuden, kan den så kun anvendes udenfor ?
                            dette er nyttigt, tak så meget!

                            Comment

                            Working...
                            X