Wilfa Svart Uniform - første indtryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    Wilfa Svart Uniform - første indtryk

    Jeg har haft lejlighed til at lege med en Uniform, og jeg må sige, at jeg er meget imponeret! Den er overordentligt tung og solidt bygget, og finish er helt i top.

    Bedømt rent visuelt kværner den meget jævnt og med ganske få fines, og nærmest uden at blive statisk elektrisk (i hvertfald i det køkken og under de vejrforhold jeg testede den i). På groveste indstilling 40 kværner den til, hvad jeg ville have smidt i en stempelkande for fem år siden. I dag vil jeg nok kværne et sted mellem 30 og 35 på den. Det virker meget mere fornuftigt end hvad man ser på alt for mange kværne; at de på det groveste nærmest spytter kvarte bønner ud. Der fornemmer man, at Wendelboe har været inde over.
    Vægten, som fungerer som låg, er solid, hurtig og præcis. Jeg prøvede ikke Wilfas app til bluetoothforbindelsen.

    Jeg nåede kun at brygge en enkelt stor Chemex på den og fik kværnet for fint, men på trods af en gennemløbstid på 10 minutter var der ikke noget bitterhed eller tørhed at spore i kaffen. Der var ikke skyggen af "mudder" i filteret efter bryg.

    Alt i alt stemmer mit indtryk godt overens med anmeldelserne fra The Coffee Chronicler, Hipsterkaffe og James Hofmann. Til filter- og stempelkaffe er det virkeligt en no-brainer, da man får sindsigt meget kværn for de 2600, som synes at være standardprisen. Kontra sælger den til 2300, hvilket er et reelt røverkøb!
    Vario og Forté BG er slet ikke værd at overveje længere (jeg har haft en Forté) og eksempelvis en brugt Guatemala giver, for mig at se, ikke noget, som Uniform ikke gør i en mindre, pænere og mere praktisk pakke.

    Hvis min EK43 blev ramt af et lynnedslag, vil jeg ikke være særligt ked af at erstatte den med en Uniform
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
  • SweetBrikka
    Espresso
    • Dec 2012
    • 591

    #2
    Tillykke med kværnen. Det var godt nok en voldsomt positiv anmeldelse baseret på et enkelt bryg

    Jeg havde selv lejlighed til at bruge den til et par bryg over en dags tid, og syntes at den gjorde det godt. Jeg havde dog ikke mulighed for at smage op mod andre kværne.
    Hvis den fås til 2300 er det absolut en fair pris. Dog har Wilfa med tidligere kværne haft lidt udfordringer med holdbarhed og ensartethed fra kværn til kværn, men det må tiden jo vise.

    Comment

    • BigBen
      Mellemristet
      • Apr 2013
      • 160

      #3
      Fås til under 2k: https://www.whiteaway.com/koekkenuds...YaApUuEALw_wcB
      Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
      Baratza Forte Brew Grinder
      Hario v60
      Bodum 8 kops stempel

      Comment

      • Lav
        Coffeeholic
        • Dec 2014
        • 1213

        #4
        Jeg slog til på en sort hos Nullermand i Århus til knap 2K
        Jeg har længe gerne villet have et godt alternativ til håndkværnene på ture el sommerhus hvor der lige skal kværnes til 5-6 mand [emoji4]


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Venligste hilsner, Steffen

        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

        Comment

        • ChristianS
          Coffeeholic
          • Apr 2015
          • 1012

          #5
          Jeg stemmer også i koret med positive vurderinger.

          Jeg stødte på den på dba (ubrugt gave) og fik sælger godt ned i pris. Jeg har ikke haft den så længe, men umiddelbart gør den det lige så godt som min Santos 01. Den bruger til gengæld meeeget længere tid på det, så når der skal kværnes til en hel kande kaffe på maskine foretrækker jeg stadig Santos’en.

          Jeg har overvejet, om man kunne få endnu bedre resultater ved at sætte SSP’s 58mm brew knive i...
          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

          Kværne: Niche Zero, Santos 01
          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
            Det var godt nok en voldsomt positiv anmeldelse baseret på et enkelt bryg
            Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
            Jeg har haft lejlighed til at lege med en Uniform, og jeg må sige, at jeg er meget imponeret!
            Er det et firma, som har udlånt den til dig, for at du ku skrive om det på nettet ? Ville være rart at vide.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Ku være interessant hvis nogen har sammenlignet den op imod en Vario home. De er lidt i samme størrelse og prisklasse, hhv 54 mm knive på Vario og 58 mm på den her.

              Smart at låget er en vægt.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                Ku være interessant hvis nogen har sammenlignet den op imod en Vario home. De er lidt i samme størrelse og prisklasse, hhv 54 mm knive på Vario og 58 mm på den her.

                Smart at låget er en vægt.
                Enig, eller en Niche Zero, mange bruger Niche til V60, selv om jeg godt ved den aldrig bliver en super filter kværn, men Wilfa er jo heller ikke perfekt?
                Jeg var tæt på at smide en i kurven, men har allerede 4 kværne...
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • T.Bidstrup
                  Mellemristet
                  • May 2014
                  • 296

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  Er det et firma, som har udlånt den til dig, for at du ku skrive om det på nettet ? Ville være rart at vide.
                  Nej, det er en, min mor har købt, fordi min svoger og jeg sad og talte om den sidste weekend Så det er hendes kværn, som nok primært kommer til at blive brugt, når jeg er på besøg.
                  Hvis det var reklame, havde jeg skrevet det.

                  Jeg synes bare, at det er en virkeligt fed kværn for pengene!
                  Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                  Comment

                  • T.Bidstrup
                    Mellemristet
                    • May 2014
                    • 296

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
                    Det var godt nok en voldsomt positiv anmeldelse baseret på et enkelt bryg
                    Nå ... Fed kommentar!

                    Jeg har efterhånden brygget seriøs kaffe i mange år og har haft mange forskellige kværne i mange forskellige kvaliteter og prisklasser i hænderne. Jeg vil mene, at mit indtryk er baseret på lidt mere end et enkelt bryg.
                    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                    Comment

                    • Alexpid
                      Coffeeholic
                      • Jan 2016
                      • 1496

                      #11
                      Og man kan tilkøbe SSP knive til kværnen

                      Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                      Selvstændig hos Alex Kaffe.
                      Udelukkende på eBar som privatperson

                      Comment

                      • Freund
                        Lysristet
                        • Dec 2018
                        • 125

                        #12
                        Sikke et behov jeg pludselig fik for en elektrisk kværn til drip [emoji1787]
                        Den er lige bestilt [emoji106]

                        Jeg kan ikke måle Uniform op mod andet end den Feldgrind der kom i sidste uge, men jeg låner gerne ud til sammenligning (selvhenter selvfølgelig).

                        Hilsen
                        Freund

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
                          Og man kan tilkøbe SSP knive til kværnen

                          Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                          Er man sikker på den passer knive med Mazzer Mini, det er over hoved testet? det ser også ud til SSP kun har lavet knive til espresso i 58mm
                          Last edited by Jack; 30. July 2019, 20:53.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • Alexpid
                            Coffeeholic
                            • Jan 2016
                            • 1496

                            #14
                            Fra SSP instagram

                            Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                            Selvstændig hos Alex Kaffe.
                            Udelukkende på eBar som privatperson

                            Comment

                            • Birk
                              Mellemristet
                              • Jul 2012
                              • 263

                              #15
                              Jeg hygge jobber lidt på en cafe i NV i weekenderne - (får ik noget for det - drikker bare en masse kaf og så elsker jeg at stå og servere kaffe )
                              De har for nyligt købt Uniform'en for at teste af om de vil gøre mere i pour over (Om der er stor nok efterspørgsel).
                              Jeg synes den er fed! Men kun som kværn til hjemmet - den kværner aaalt for langsom til kommercielt brug. Jeg kan rigtig godt lide vægten, synes hastigheden er fin og fungerer super godt med app'en.
                              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                              Comment

                              Working...
                              X