Havremælk fra Lidl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • scs
    Mellemristet
    • Apr 2016
    • 237

    Havremælk fra Lidl

    Vil bare lige nævne, at jeg har faldt over en havremælk i Lidl forleden.

    Den steames let nok, men bliver mere luftig end komælk - svært at lave microskum.

    Smagen er desværre ikke god til kaffe. Meget tydelig smag af havre og voldsom sød. Som dessertdrik til folk der holder af havregryn er den sikkert fin.

    Det bliver ikke i denne omgang jeg skifter komælken ud.
    _______________________________________________
    MK Vario - Rancilio Silvia
    Appia II 1-gruppe, MK K30 ES
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Forstår jeg godt, du skal prøve en barista edition,

    Den lyder lige så umulig som den alm fra oatly https://mad.coop.dk/mejeri/maelk-og-...BoCTqMQAvD_BwE

    Hvor barista edition hedder "iKaffe" i Danmark, den er meget bedre og egnet til capu https://mad.coop.dk/mejeri/maelk-og-...hoCagsQAvD_BwE

    Click image for larger version

Name:	havredrik.png
Views:	2
Size:	133,4 KB
ID:	231307 Click image for larger version

Name:	ikaffe.png
Views:	2
Size:	118,2 KB
ID:	231308 Click image for larger version

Name:	847886.jpg
Views:	1
Size:	32,8 KB
ID:	231309

    Det er kæmpe forskel, men den er svær at opdrive i det nordjyske, jeg har nogen stykker som lige har over skredet bedst før dato 16 juni 2019,
    men mon ikke de stadig er gode, da det er bedst før, hvis du vil prøve, må du afhente et par stykker gratis her i 9000
    Last edited by Jack; 23. July 2019, 13:44.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • KristianK
      Administrator
      • Aug 2009
      • 4365

      #3
      De sælger i kassevis i Kjøwenhawn (INCO) hvor jeg handler... det er så farlig populært at troede naivt at Dagrofa i Ooooense ville have dem, som en selvfølge, sidste gang jeg skulle på messe i Congress Centeret.

      Det er så ret meget i Københavner-fænomen kunne jeg forstå [emoji23]

      Jeg er som regel altid lagerførende i Kvistgård og kan også købe ind på bestilling, hvis nogen vil forbi og hente lidt.

      Det er umanerligt godt at steame må jeg sige!
      KristianK
      En del af EspressoBar


      Følg mig meget gerne på
      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

      Hjemmeside
      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

      Comment

      • Sigh
        Lysristet
        • Jul 2017
        • 141

        #4
        Ikaffe er den eneste det smager ordentligt og kan steames. Desværre lagerfører coop den kun i Irma og har i SuperBrugsen tre andre ligegyldige smagsvarianter fra Oatley og brugserne kan ikke engang bestille dem hjem. Da jeg opfordrede Coop til at sælge det i SB fik jeg svaret at det er et Irmaprodukt. Det er utroligt!!! Ikaffe sælges i alle små supermarkeder i Sverige, jeg har fundet det i Holland og Skotland i helt tilfældige købmænd og stadig er jeg nødt til at bestille for 500,- af det af gangen på Coop.dk. Kunne vi ikke lægge pres på Coop for at få det til SuperBrugsen i stedet for Oatley mangohavremælk og det andet ubrugelige stads så man i det mindste kan købe det i Jylland!!! Det er også godt til madlavning og morgenmad.
        Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af Sigh Se indlæg
          Ikaffe er den eneste det smager ordentligt og kan steames. Desværre lagerfører coop den kun i Irma og har i SuperBrugsen tre andre ligegyldige smagsvarianter fra Oatley og brugserne kan ikke engang bestille dem hjem. Da jeg opfordrede Coop til at sælge det i SB fik jeg svaret at det er et Irmaprodukt. Det er utroligt!!! Ikaffe sælges i alle små supermarkeder i Sverige, jeg har fundet det i Holland og Skotland i helt tilfældige købmænd og stadig er jeg nødt til at bestille for 500,- af det af gangen på Coop.dk. Kunne vi ikke lægge pres på Coop for at få det til SuperBrugsen i stedet for Oatley mangohavremælk og det andet ubrugelige stads så man i det mindste kan købe det i Jylland!!! Det er også godt til madlavning og morgenmad.
          Jeg har samme oplevelse med coop, de forstår heller ikke Oatly ikke skal på køl bestilte også for 500,- (minimus bestilling online og grunden til jeg har nogen som er "bedst før" 16 juni 2019) de blev leveret i fine køle kasser med masser af is , det er altså først når de bliver åbnet de skal på køl, det er ellers en nem vare for dem at lagerfører da den har en holdbarhed på et helt år og ikke skal stå på køl (vågn op Coop)
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
            Det er så ret meget i Københavner-fænomen kunne jeg forstå [emoji23]
            Faktisk ikke, mange cafe'er bruger det, det er bare umuligt at købe i Dagrofa og i alm. handel i Jylland
            Utroligt, det er faktisk nemmere at købe i Hong Kong
            Last edited by Jack; 26. July 2019, 10:32.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Sigh
              Lysristet
              • Jul 2017
              • 141

              #7
              @Jack
              Ja, de der flamingokasser og isposer er vældig irriterende at skulle skaffe af vejen, særligt når de nok ville komme i en alm papakasse som resten af deres tørvarer. Jeg tror jeg prøver at hive fat i dem igen og faktisk komme i forbindelse med en indkøber der kan se fidusen i et superprodukt, det ikke kun drikkes af sjællændere (selvom jeg er eksilkøbenhavner i Jylland)
              Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

              Comment

              • scs
                Mellemristet
                • Apr 2016
                • 237

                #8
                Det må åbenbart kun være i Tjøwenhavn at der findes laktose intolerans siden Coop eller andre ikke skubber de her produkter ud i provinsen. Jeg ved godt at der utrolige mængder af hhv. gluten og laktose intolerans i specielt postnummer 2100. Nå men det må være veganerbølgen der skubber her, da intet planteprodukt efter min mening fuldt ud kan erstatte ordenlig komælk i kaffe. Jeg har smagt mig igennem lidt af hvert på cafeer og heller ikke oatly barista er en fuldgod erstatning.
                BTW: Jeg synes det er fint der findes alternative produkter - så længe de markedsføres som hvad de er: Plantedrik.
                _______________________________________________
                MK Vario - Rancilio Silvia
                Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                Comment

                • NielsN
                  Lysristet
                  • Dec 2013
                  • 78

                  #9
                  Jeg foretrækker at bruge Naturli' havredrik i Forloren Espresso. Den er efter min mening lettere at opskumme end Oatly iKaffe, og i modsætning til Oatly iKaffe er den økologisk og fremstillet i danmark så man ikke behøver ikke fragte vand fra sverige.
                  Oatly har desuden tilsat dikaliumfosfat i iKaffe hvilket har en syredæmpende funktion - fordi kaffes syrlighed træder tydeligere igennem havredrik end komælk.
                  Jeg er ikke tilhænger af at modificere råvarerne kemisk på denne måde og har den holdning at kunder som ønsker et mælkealternativ må finde sig i at alternativet har sin egen smag.
                  ______________
                  Niels

                  Forloren Espresso

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Jeg bliver aldrig fan af havremælk, hverken naturlig eller det mere kemiske iKaffe, det smager tydeligt af at det er havre, selv i mikroskopiske mængder. Selvom jeg ikke tåler mælk synderligt godt, vælger jeg derfor altid komælk i min kaffe, jeg ved godt at folk der vitterligt har mælkeallergi ikke kan det, men det er heldigvis forsvindende få der reelt har det. De fleste er jo reelt dem der ikke har genet der gør de kan nedbryde laktose i voksenalderen og her kan man i dag få økologisk laktosefri mælk, hvertfald i københavn, det smager absolut ikke nær så godt og kan være i den søde ende men smager i det mindste ikke af havre!

                    Jeg ser frem til bedre løsninger i plante verdenen, jeg elsker det på morgenmad men når det kommer til is, syrnet produkter og til kaffe lader det meget tilbage at ønske.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Muenster
                      Lysristet
                      • May 2019
                      • 110

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
                      Jeg foretrækker at bruge Naturli' havredrik i Forloren Espresso. Den er efter min mening lettere at opskumme end Oatly iKaffe, og i modsætning til Oatly iKaffe er den økologisk og fremstillet i danmark så man ikke behøver ikke fragte vand fra sverige.
                      Oatly har desuden tilsat dikaliumfosfat i iKaffe hvilket har en syredæmpende funktion - fordi kaffes syrlighed træder tydeligere igennem havredrik end komælk.
                      Jeg er ikke tilhænger af at modificere råvarerne kemisk på denne måde og har den holdning at kunder som ønsker et mælkealternativ må finde sig i at alternativet har sin egen smag.
                      Jeg prøvede lige at slå den op. Mener du den almindelige havredrik fra Naturli'? Jeg kan se, de også har lavet en specielt til kaffe og baristaer, som de meget fantasifuldt kalder "Skumbar". Sjovt nok ser det ud til, at Naturli' har to forskellige "Naturli' Økologisk Havredrik". Den ene er i papkarton og har tilnavnet Original, mens den anden kommer i en plastflaske med pant. Mærkeligt nok er de ikke helt ens, men der er ikke rigtig nogen forklaring på, hvorfor og hvordan de er forskellige:

                      Den originale har denne ingrediensliste:
                      100% Økologisk og laktosefri.
                      Vand, havre (12%), solsikkeolie, kostfibre (inulin), havsalt. (indeholder gluten)
                      Kan opbevares ved almindelig stuetemperatur frem til åbning. Herefter opbevaring i køleskab og holdbarhed ca. 4-5 dage.
                      Kan indeholde spor af gluten.

                      Den i plastflaske har denne:
                      Vand, havre* (8%), solsikkeolie*, alger lithothamnium calcareum, havsalt, stabilisatorer (gellan- og guargum). (*økologisk).
                      Kan indeholde spor af gluten. Uden tilsat sukker – sødmen kommer fra havren selv.
                      Kan opbevares på køl i 45 dage frem til åbning. Efter åbning er holdbarhed 4-5 dage.

                      Lad os bare tage Skumbar med:
                      Vand, havre* (12%), solsikkeolie*, agavefiber*, havsalt (*økologisk).
                      Kan indeholde spor af gluten.

                      Jeg har sådan et lidt ambivalent forhold til disse mælkealternativer, der er markedsført som åh så sunde, miljøvenlige og gode. Samtidig er de fyldt med alt muligt mærkeligt. Ser man på ingredienserne i mælk, så indeholder det: mælk. Ligesom smør indeholder smør og lidt salt.

                      Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve det. Min yngste søn er sådan lidt vegansk for tiden. Ikke fanatisk, men han synes, det hjælper på hans astma og urene hud. Han vil derfor ikke have mælkeprodukter og kan ikke dele vores glæde ved en lækker caffelatte.
                      Med venlig hilsen
                      Henrik M., Esbjerg
                      Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                      Eureka Mignon Specialita

                      Comment

                      • NielsN
                        Lysristet
                        • Dec 2013
                        • 78

                        #12
                        Lad mig først understrege at jeg ikke er specielt fortaler for havremælk generelt, eller Naturli' specifikt, men jeg vil heller ikke konkludere at komælk er det eneste rigtige at hælde i kaffen.
                        Hvis man absolut skal være purist, må konklusionen være, at drikke kaffen sort, så man kan nyde den på dens egne premisser.

                        @Henrik M: Mht. Naturli', så er jeg er ikke bekendt med den i plastflaske.
                        Jeg startede med at bruge deres "almindelige" igennem flere karton designs - dette er den seneste:

                        Click image for larger version

Name:	Havredrik Naturli 1 liter økologisk-1-p.jpg
Views:	1
Size:	17,7 KB
ID:	231310
                        Jeg blev først for nyligt opmærksom på Skumbar:

                        Click image for larger version

Name:	skumbar_pack_fri.jpg
Views:	1
Size:	16,6 KB
ID:	231311
                        Jeg mærker ikke den store forskel, om nogen overhovedet. På ingredienslisten er den eneste forskel at Chikorie fibre i den originale er udskiftet med Agave fibre i den Skumbar - ellers er de identiske og jeg ville bare købe den som er tilgængelig.
                        Last edited by NielsN; 28. July 2019, 08:09.
                        ______________
                        Niels

                        Forloren Espresso

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Havremælk fra Lidl

                          Muenster

                          Mærkeligt og mærkeligt, der er tale om vand, havre, solsikkeolie, alger og et biprodukt fra bakterier, det er altså ligeså naturligt ingredienser, selvom det givet ser små mystisk ud. Men ja du kan finde produkter der har mere suspekte herkomst, men det gælder alt mad hvis man ikke laver fra bunden.

                          Koen og i det her tilfælde mælken er ikke mere rent, hvis man altså ved lidt om det kunstige affalds bras danske køer og malkekøer bliver propfodret med, oveni får de så meget antibiotika at det halve burde være løgn.
                          Last edited by malling; 28. July 2019, 10:52.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Muenster
                            Lysristet
                            • May 2019
                            • 110

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                            Muenster

                            Mærkeligt og mærkeligt, der er tale om vand, havre, solsikkeolie, alger og et biprodukt fra bakterier, det er altså ligeså naturligt ingredienser, selvom det givet ser små mystisk ud. Men ja du kan finde produkter der har mere suspekte herkomst, men det gælder alt mad hvis man ikke laver fra bunden.

                            Koen og i det her tilfælde mælken er ikke mere rent, hvis man altså ved lidt om det kunstige affalds bras danske køer og malkekøer bliver propfodret med, oveni får de så meget antibiotika at det halve burde være løgn.
                            Det har du selvfølgelig ret i. Mælk, smør, honning og den slags kan også brydes ned i bestanddele og komme til at se helt syntetisk ud. Det er sikkert bare mig. Vi har ofte prøvet nogle af de alternative mælkedrikke, men ikke til kaffe. Nu er jeg på sommerferie, men jeg har da tænkt mig at prøve at købe noget havremælk engang bare for at prøve det. Måske vil min lettere veganske søn så gerne have en caffelatte.
                            Med venlig hilsen
                            Henrik M., Esbjerg
                            Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                            Eureka Mignon Specialita

                            Comment

                            • Muenster
                              Lysristet
                              • May 2019
                              • 110

                              #15
                              Det blev tidligere nævnt i tråden, at det er svært at få havremælk osv. udenfor København. Man kan i hvert fald sagtens få alle mulige mælkeerstatninger her i Esbjerg. Jeg har endda set Naturli' Skumbar havremælk til baristaer i to SuperBrugsen her i Esbjerg. Man skal bare lede lidt. De kan ikke rigtig finde ud af, om det skal på køl eller ikke. Så hvis de har havremælk, rismælk, soyamælk og hvad der ellers er fra flere forskellige mærker, så kan det godt være anbragt forskellige steder i butikken. Noget kan være i en økologisk afdeling, noget i en "sund" afdeling med glutenfri produkter og den slags, noget på en hylde til produkter fra et bestemt mærke og andet i mælkeafdelingen. Et sted har de endda en speciel køledisk til disse alternativer til mælk og yoghurt anbragt langt fra den almindelige køledisk til mælkeprodukter.
                              Med venlig hilsen
                              Henrik M., Esbjerg
                              Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                              Eureka Mignon Specialita

                              Comment

                              Working...
                              X