Problemer med latte art

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Riis
    Lysristet
    • Dec 2008
    • 74

    Problemer med latte art

    Jeg er forholdsvis ny i faget men synes jeg er gået i stå med mit latte art. problemet er at det kommer til at ligne et vissent juletræ eller noget i den stil, jeg kan ikke rigtig få bladene til at flyde ud hvis man kan sige det.Jeg har selv fornemmelsen af at det er fordi mælken måske bliver for tyk og så vil det ikke flyde. Jeg har prøvet at lukke lidt mindre luft i mælken men så synes jeg det bliver for tyndt, ved godt det kræver træning men man vil jo gerne videre, jeg bruger Arla ekspress sødmælk og synes somregel det bliver fint mikroskum.Hvordan gør i fysisk når i skal have det til at flyde. Det er lidt svært at forklare men det kunne være i havde et par fif
    Izzo Alex Duetto 2
    Mazzer Mini Electronic B
    Eureka Mignon
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Problemer med latte art

    Riis wrote:
    Jeg har selv fornemmelsen af at det er fordi mælken måske bliver for tyk og så vil det ikke flyde. Jeg har prøvet at lukke lidt mindre luft i mælken men så synes jeg det bliver for tyndt
    Jeg har samme problem. Det er en balance mellem at få mælken skummet nok til at udgøre en rigtig cappuccino eller tynd nok til at den er nem at hælde.

    Jeg tror en rigtig vigtig parameter er at bruge mælken OMGÅENDE efter den er steamet. Så snart den begynder at skille er det meget svært at undgå en tyk klat skum i cappaen.

    Men hvis du har mulighed for at lægge en video op, hvor du hælder din latte art, er det nemmere for folk at komme med gode råd.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • Kasper
      Lysristet
      • Jul 2007
      • 104

      #3
      Re:Problemer med latte art

      Uha det er svært at fornemme problemet fra skrift. Et foto ville også hjælpe meget. Men balancen er vigtig som MoBak er inde på. Hvis mælken er blevet for tyk er man normalt ikke i tvivl når man hælder op. Efterhånden kan man også se det på mælken mens den er i kanden. Hvis jeg ved et uheld har lavet den for tyk hælder jeg som regel et skvat i vasken. Prøv evt det

      Laver du nogensinde 2 singels og hælder mælk i fra samme kande? Hvis ja har du så størst succes med første eller anden kop?

      Comment

      Working...
      X