Nuova Simonelli Oscar II - anden lignende begyndermaskine?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    Jeg skal bestemt ikke gøre mig til ekspert. Jeg er ret ny i det her. Det har jeg heller ikke forsøgt at lægge skjul på. Jeg har bare praktisk erfaring med det udstyr, der har været nævnt her i tråden, så jeg mente, jeg godt kunne bidrage med noget. Jeg fornemmer, du er meget mere erfaren og dermed også meget mere krævende, end jeg er. Du må have forståelse for, at vi begyndere har lidt svært ved at smage forskel på, om kværneknivene er belagte med titanium eller ej. I princippet har du måske nok ret kht. malet kaffe. Jeg synes da heller ikke, det er en perfekt løsning. Jeg var bare ude for engang, at en i familien kom til at købe en pose malet kaffe. Jeg tror, det var Lavazza. Da vi ikke bare ville smide det ud, brugte vi det, og jeg var faktisk overrasket over, hvor godt det gik. Jeg husker ikke, der var noget galt med bryggetiden, hvis man blot stampede kaffen godt. Jeg går ud fra, du mener, kaffen er malet for groft, så vandet løber for hurtigt igennem.

    Jeg forsøger blot at hjælpe trådstarteren, der gerne vil holde sig indenfor et begrænset budget. Hvis han giver kr. 5.000,- for en Oscar II, er der kr. 1.000,- tilbage til kværnen og andet udstyr. Det er trods alt begrænset. Jeg kan se, man godt kan finde en kværn i Den Blå Avis til kr. 800,-. Du mener altså, han skal købe sådan en? Hvis den fungerer godt og holder i lang tid, så er det da en fin løsning. Omvendt er der jo en risiko for, at den er slidt eller hurtigt går i stykker, når man køber en kværn der er så billig og dermed formentlig gammel og slidt. Men OK, jeg ville nok også selv gøre det, og så spare sammen til en god kaffekværn i løbet af et par år.
    Du har nu kommet med nogen ret gode indput, og godt skrevet "er også sikker på det hjælper trådstarter meget"
    Du må ikke ta det som personlig kritik, jeg har også klikket "tak" knappen som i min verden betyder "syntes godt om" :-)
    hvorfor man kan bruge formalet kaffe i de billige maskiner som sælges til omkring 1000 kr eller mindre, er fordi de bruger Pressurized Portafilter, nespresso bruger lidt ala samme teknik, så formalingen ikke betyder så meget.
    Man ja du har en pointe alligevel, man skal bare tage sine forbehold og bruge de rigtige værktøjer, men helt godt bliver det aldrig, men det gør en alt for dårlig kværn jo heller ikke, selv nogen restauranter bruger endda pods i deres maskiner, bla. smørrebrødskongen i Københavns lufthavn som vi har snakket lidt om tidligere her :-)

    En lille video om Standard vs Pressurized Filter Baskets



    Køber man kurven som her https://www.bluestarcoffee.eu/gaggia...8mm-4510-p.asp er det vigtigt man har den lille "2way pin" med https://www.bluestarcoffee.eu/gaggia...pin-4898-p.asp , da den forhindre det sprøjder ud de forkerte steder

    De har også en fra Asko unde 2 way pin https://www.bluestarcoffee.eu/ascaso...8mm-2526-p.asp
    Last edited by Jack; 26. May 2019, 22:45.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Maka
      Grøn bønne
      • May 2019
      • 9

      #17
      Kære begge,
      Jeg havde ikke set, at tråden gik videre på næste side (dog undret mig en smule over, ikke at have hørt mere, selvom det jo på ingen måde er en selvfølge, at der kommer svar ☺️). Tak for tips, svar, videoer og overvejelser - det hjælper bestemt videre. Jeg var i går forbi Kontra Coffee (kaffenørdbutik lidt magen til Kaffemekka, tror jeg) for at kigge på maskinerne og kværne og hvor meget de fylder. Er blevet lidt begejstret for Bezzera BZ10 og Profitec Pro300 maskinerne, som jo dog er noget over mit budget og nok heller ikke til at få fat i brugt, desværre.

      Ift. kværn-snakken, så er der jo næsten ingen vej uden om en fornuftig kværn. Dog må jeg sige, at jeg havde tænkt i de samme baner, som Muenster, dvs. gå på kompromis med den del til at starte med. Måske jeg for alvor skulle overveje en håndkværn, som der jo også bliver skrævet ret positiv om herinde.. Overvejelsen går lidt på, at jeg jo i bund og grund ikke ved, om jeg bliver helt vildt bidt af mit kommende nye hobby og om jeg har mod på at bevæge mig helt ned i nørderiet eller måske knap så langt ☺️. Dvs jeg overvejer, om jeg skal starte med at prøve det af og så om nogen tid vurdere, hvilken elektrisk kværn det skal være (+ spare lidt op til den).

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #18
        I din situation men det budget tror jeg det ville være bedre at starte med den grinta kværn end formalet kaffe (var der ikke tilsalg her til små penge) formalet kaffe er noget være noget, du går glip af den gode oplevelse, med rigtig kaffe som i min verden er frisk ristet bedst på syvende dagen og færdig ca. 5 uger efter riste dato (når vi snakker espresso) men måske kan du være heldig af finde en habil kværn til ok penge hvis du ikke er kræsen, den grimmeste men gode kværn "Casadio instanteneo" er tilsalg her til 1500,- http://www.espressobar.dk/forums/sho...ghlight=musica den ville jeg nappe hvis jeg stod hvor du er, her får du en kværn som flere har fået gode resultater med, så kan udseende jo motiverer dig til at spare op og købe en pænere og måske bedre :-)

        Men snakken om formalet kaffe og Pressurized Portafilter og kurve, så jeg en Sage Barista Touch idag (vil ikke anbefale maskinen) men i menuen var der en valg om frisk kaffe eller dato kaffe som den skriver ;-)
        Click image for larger version

Name:	saga espresso.jpg
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	231247





        Her har før været BZ10 til salg, nogen er glade for dem. tænker da de er fine, helt som oscar II og Musica, men den er stadig en HX helt som Oscar, tror ikke den er bedre, oscar er i hvert fald en fin maskine, den steamer mælk super godt, der er i hvert fald power på. der imod er Profitec Pro 300 en Dual boiler, det betyder den har 2 kedler en til bryg og en til steam, fordelen er temperaturen til bryg er mere stabil og du ikke behøver flushe (lukke alt for varmt vand ud før du brygger)
        Men er helt sikker på Oscar II eller Musica vil være gode maskiner til dig, jeg har haft Oscar II (nu på dual boiler) jeg ville ikke være bleg for at købe Oscar II igen (den skal være med OPV) , hvis jeg får brug for en ekstra maskine på kontoret.
        Last edited by Jack; 28. May 2019, 22:22.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Maka
          Grøn bønne
          • May 2019
          • 9

          #19
          Det er modtaget ☺️. Og tak for info vedr. BZ10 og Profitec’en. Jeg har stadig ikke helt afskrevet dem, fordi jeg synes, at de er noget pænere at have stående i hjemmet, men det er så også det eneste gode argument. Alt andet taler vidst for en ny Oscar II.

          Comment

          • Luwak
            Mørkristet
            • Apr 2008
            • 390

            #20
            Bz10 har den fordel at den varmer ret hurtigt op, hvilket er en fin feature. Ca 15 min modsat de sædvanlige 30 min.

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Så er der også lige "Expobar Brewtus 4 med Pid. Dual boiler" for at gøre forviringen komplet, vel nok markeds billigste Dual Boiler (hvis prisen stadig er den samme)



              Men syntes stadig Oscar II er et ret godt valg, held og lykke til
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Maka
                Grøn bønne
                • May 2019
                • 9

                #22
                Brewtus’en og BZ10’eren falder klart bedre i min smag. ! Har desværre virkeligt svært ved at forsvare, at jeg skal have en maskine i den prisklasse som nybegynder. Det bliver nok Oscar’en.

                Tak for input og hjælp!

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Maka Se indlæg
                  Brewtus’en og BZ10’eren falder klart bedre i min smag. ! Har desværre virkeligt svært ved at forsvare, at jeg skal have en maskine i den prisklasse som nybegynder. Det bliver nok Oscar’en.

                  Tak for input og hjælp!
                  Men der er ikke langt op til Brewtus hvis man køber her fra https://espresso-maschines.de/expobar-brewtus-4
                  mener vi har nogen brugere som har købt her fra, syntes også Brewtus vil være et bedre valg end BZ10 da det er en dual boiler, hvis valget var imellem de to

                  Man skal holde et sted, espresso er en farlig hobby ;-) Oscar II er helt igennem en fantastisk super maskine, som du helt sikkert vil blive rigtig glad for
                  Last edited by Jack; 29. May 2019, 23:02.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #24
                    en af brugeren var Ztyx ;-) http://www.espressobar.dk/forums/sho...525#post127525
                    Last edited by Jack; 29. May 2019, 23:15.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Henrikaa
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 238

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                      Gode kværne er desværre ikke særlig små, så skulle det lige være den nye Niche Zero, den er billig, men vi snakker ca 5k fra ny, tror det være meget længe før der kommer nogen på brugt marked og tror også det vil være meget begrænset, da det er en super kværn til pengende, der er før fundet ældre Obel miti kværne her inde fra 2k og op, den er også fin , men fylder lidt og igen sjældent tilsalg
                      Aaaah Jack... For det første er hvad der opfattes som en god kværn, subjektivt. Du foreslår en single dose kværn (med koniske Mazzer knive hvis jeg husker rigtigt). Den fungerer sikkert fint, hvis det er hvad man lyster. Men det er ikke sikkert det er ambitionsniveauet her?

                      @ OP: find ud af hvad du vil med kværnen. Skal det bare være nemt for både dig og konen? Eller vil du hoppe lige ombord i at veje alt ind og ud for at styr dine skud?

                      Jeg vil foreslå en MK Vario. Der er flere Mahlkönig Vario til salg på DBA til fornuftige penge. En kværn, der har fået megen ros herinde fra nærmest alle der har brugt den til en start. Den ligger lidt over budgettet, men kan på en god dag findes til 1500 kr. Alternativt, tjek Blocket.se eller tyske Ebay.

                      Alternativt, hvis du kan finde en, vil jeg foreslå en Eureka Mignon. Det er indtil videre nok den kværn jeg har været mest glad for. Den er meget nem at arbejde med, og smagen den producerer er fantastisk.

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
                        Aaaah Jack... For det første er hvad der opfattes som en god kværn, subjektivt. Du foreslår en single dose kværn (med koniske Mazzer knive hvis jeg husker rigtigt). Den fungerer sikkert fint, hvis det er hvad man lyster. Men det er ikke sikkert det er ambitionsniveauet her?

                        @ OP: find ud af hvad du vil med kværnen. Skal det bare være nemt for både dig og konen? Eller vil du hoppe lige ombord i at veje alt ind og ud for at styr dine skud?

                        Jeg vil foreslå en MK Vario. Der er flere Mahlkönig Vario til salg på DBA til fornuftige penge. En kværn, der har fået megen ros herinde fra nærmest alle der har brugt den til en start. Den ligger lidt over budgettet, men kan på en god dag findes til 1500 kr. Alternativt, tjek Blocket.se eller tyske Ebay.

                        Alternativt, hvis du kan finde en, vil jeg foreslå en Eureka Mignon. Det er indtil videre nok den kværn jeg har været mest glad for. Den er meget nem at arbejde med, og smagen den producerer er fantastisk.
                        Eureka er altid fine, men Mahlkönig Vario går den ikke nemt i stykker?
                        Jeg foreslog faktisk den grimmeste men gode kværn som har været elsket og hadet "Casadio instanteneo" i #18 for at ramme ambitionsniveauet her og stadig få gode resultater ;-)
                        men link til hvor den kunne købes billigt (eller en fair pris) her i forumet, men er sikker på trådstater er meget interesseret i alternativer, hvis der er noget til salg

                        Casadio instanteneo er nu heller ikke særlig ny, her er en tråd om den fra 2007
                        Last edited by Jack; 30. May 2019, 13:23.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Henrikaa
                          Mellemristet
                          • May 2014
                          • 238

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Eureka er altid fine, men Mahlkönig Vario går den ikke nemt i stykker?
                          Jeg foreslog faktisk den grimmeste men gode kværn som har været elsket og hadet "Casadio instanteneo" i #18 for at ramme ambitionsniveauet her og stadig få gode resultater ;-)
                          men link til hvor den kunne købes billigt (eller en fair pris) her i forumet, men er sikker på trådstater er meget interesseret i alternativer, hvis der er noget til salg

                          Casadio instanteneo er nu heller ikke særlig ny, her er en tråd om den fra 2007
                          http://www.espressobar.dk/forums/sho...io-Instantaneo
                          Jeg ved ikke om Varioen går oftere i stykker end andre kværne i samme produktsegment. Jeg vil antage at så længe man behandler og vedligeholder ordentligt, så er det en udemærket kværn.

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
                            Aaaah Jack... For det første er hvad der opfattes som en god kværn, subjektivt. Du foreslår en single dose kværn (med koniske Mazzer knive hvis jeg husker rigtigt). Den fungerer sikkert fint, hvis det er hvad man lyster. Men det er ikke sikkert det er ambitionsniveauet her?
                            Giver dig ret, og fedt du også kommer med indput men vi kommer ikke uden om Niche er en Joker (I know den er over buget, men der er en ny Vario jo også) der findes simpelhen bare ikke nogen fra ny som kan matche den til under 5k, jeg skrev vist også der nok går længe før den lander på brugt marked :-)

                            jeg har heller ikke særlig stor erfaring med helt billige kværne (ud over Niche, som jeg har i reserve) prøvede en Mazzer mini som hurtigt kom videre, den ville nu sikkert også passe til trådstarter hvis den ikke var så pokkers dyr, køber man brugt til ca 3k er der bare ikke langt op til en ny Niche
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
                              Jeg ved ikke om Varioen går oftere i stykker end andre kværne i samme produktsegment. Jeg vil antage at så længe man behandler og vedligeholder ordentligt, så er det en udemærket kværn.
                              Syntes bare jeg har hørt, men ved den ikke er så holdbar med lyse riste, den er vel også opbygget i næsten ren plastik?
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              • Maka
                                Grøn bønne
                                • May 2019
                                • 9

                                #30
                                Takker for inputs! Jeg har heller ikke været særlig skarp på behov og ønsker ift. kværnen. Jeg tror faktisk, at jeg ville blive glad for en en Eureka Mignon og den passer godt til mit behov :-). Jeg er jo ny i det, en nem kværn, der letter arbejdsgangene (og tilmed er lille)) er en god løsning!

                                Comment

                                Working...
                                X