Kollektivet og verdens dyreste kaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • scs
    Mellemristet
    • Apr 2016
    • 237

    Kollektivet og verdens dyreste kaffe

    Inden for 24 timer kunne man læse følgende historier i medierne:

    Klaus Thomsen fra CC er i Politiken ambivalent ift. de kaffebarer der sælger kaffe for 10-15 kroner, og udtaler at : "Hos os har vi altid haft den tanke, at det at drikke kaffe ikke er en menneskeret".

    Andre steder kan men læse nyheden om at København har verden højeste kaffepriser. Deutsche Bank har været ud og købe cappuccino rundt omkring i verden (og en masse andre varer og ydelser), og KBH bonner ud som det dyreste sted med en pris på 6,3 USD for en cappuccino, skarpt forfulgt af Dubai, Hong Kong og Oslo.

    Thomsen fra CC forsvarer de høje kaffepriser med, at hans personale både får en ordenlig løn og pension (hvilket unægteligt fylder meget i koppens samlede pris), og at de betaler kaffebønderne en anstændig pris for råvarerne (men det er stadig kun få % af den samlede pris).

    Jeg synes det er vildt, at KBH overgår både Hong Kong og ikke mindst Oslo. Hvornår har noget været billigere i Oslo end i Danmark i mands minde? Og nej, Thomsen har også ret i, at alle ikke har ret til et fedt køkken og kaffe fra kollektivet. Men ved at holde så høje priser, gør man også kaffen unaturlig ekskluderende.
    Personligt er jeg ikke fan af CCs alt for syrlige kaffer, og vil derfor heller ikke betale de absurde beløb de forlanger. På den anden side er jeg enig i, at en cappuccino til 10,- i dansk sammenhæng ikke er bæredygtigt hvis der skal betales ordenlig løn, pension etc.
    _______________________________________________
    MK Vario - Rancilio Silvia
    Appia II 1-gruppe, MK K30 ES
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Jeg studsede over, da han talte om deres Gesha til 160 kr. for 125 g. Han forsvarer prisen med, at det jo kun koster 4 kr. per kop.

    Det vil sige, at han vil brygge 40 kopper på 125 g - dvs. altså hælde ... 15-20 kopper fra en alm. stempelkande på en liter?

    Summa summarum er jo, at kaffe koster det, som folk vil betale for det. Også Gesha.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Nu er det efterhånden nogle år siden, jeg har været på Coffee Collective, men så vidt jeg husker er deres priser faktisk ikke specielt høje. Jeg tror en dobbelt cappuccino koster under 40 kr (måske nogen kan af- eller bekræfte), hvilket jeg ikke finder specielt dyrt, når vi samtidig tænker kvaliteten ind i det.

      Jeg tjekkede lige menukortet for Café Europa. De tager 49 kr for en enkelt cappuccino og 57 kr for en dobbelt. Og 39 kr for en dobbelt espresso. DET ER DYRT!! Og kvaliteten af bønnerne er helt sikkert ikke lige så høj og personalet ikke lige så dedikeret til baristafaget, da de også skal mikse drinks, servere mad mv. På Café Victor er priserne nogenlunde de samme (et par kroner mindre)
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • scs
        Mellemristet
        • Apr 2016
        • 237

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
        Jeg studsede over, da han talte om deres Gesha til 160 kr. for 125 g. Han forsvarer prisen med, at det jo kun koster 4 kr. per kop.

        Det vil sige, at han vil brygge 40 kopper på 125 g - dvs. altså hælde ... 15-20 kopper fra en alm. stempelkande på en liter?

        Summa summarum er jo, at kaffe koster det, som folk vil betale for det. Også Gesha.

        Den studsede jeg også lidt over - hvis man bruger 7 gr. på en kop - så er kop-prisen 10 kroner.
        Det er forøvrig smart at nævne beløbet 160,- som ikke lyder helt forfærdelig, men det er 1280,- for et kg.
        _______________________________________________
        MK Vario - Rancilio Silvia
        Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

        Comment

        • Jens_Muff
          Master Brewer
          • Sep 2011
          • 2615

          #5
          Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
          Nu er det efterhånden nogle år siden, jeg har været på Coffee Collective, men så vidt jeg husker er deres priser faktisk ikke specielt høje. Jeg tror en dobbelt cappuccino koster under 40 kr (måske nogen kan af- eller bekræfte), hvilket jeg ikke finder specielt dyrt, når vi samtidig tænker kvaliteten ind i det.
          Mener en cap er en anelse dyrere på TCC, men det er helt almindelige priser, og ja. Starbucks er vel ikke engang billigere og de har fuldautomatiske maskiner.
          - La Pavoni
          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
          - Aillio Bullet R1
          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

          Comment

          • Henrikaa
            Mellemristet
            • May 2014
            • 238

            #6
            TCCs kaffe er ikke dyrere end så mange andre steder i København. Kvaliteten skiller dem ad...

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Kollektivet og verdens dyreste kaffe

              Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
              Inden for 24 timer kunne man læse følgende historier i medierne:

              Klaus Thomsen fra CC er i Politiken ambivalent ift. de kaffebarer der sælger kaffe for 10-15 kroner, og udtaler at : "Hos os har vi altid haft den tanke, at det at drikke kaffe ikke er en menneskeret".

              Andre steder kan men læse nyheden om at København har verden højeste kaffepriser. Deutsche Bank har været ud og købe cappuccino rundt omkring i verden (og en masse andre varer og ydelser), og KBH bonner ud som det dyreste sted med en pris på 6,3 USD for en cappuccino, skarpt forfulgt af Dubai, Hong Kong og Oslo.

              Thomsen fra CC forsvarer de høje kaffepriser med, at hans personale både får en ordenlig løn og pension (hvilket unægteligt fylder meget i koppens samlede pris), og at de betaler kaffebønderne en anstændig pris for råvarerne (men det er stadig kun få % af den samlede pris).

              Jeg synes det er vildt, at KBH overgår både Hong Kong og ikke mindst Oslo. Hvornår har noget været billigere i Oslo end i Danmark i mands minde? Og nej, Thomsen har også ret i, at alle ikke har ret til et fedt køkken og kaffe fra kollektivet. Men ved at holde så høje priser, gør man også kaffen unaturlig ekskluderende.
              Personligt er jeg ikke fan af CCs alt for syrlige kaffer, og vil derfor heller ikke betale de absurde beløb de forlanger. På den anden side er jeg enig i, at en cappuccino til 10,- i dansk sammenhæng ikke er bæredygtigt hvis der skal betales ordenlig løn, pension etc.
              Ja selvfølgelig er københavn blandt de dyereste, ikke mange steder i verden skal man betale så høje lønninger og samtidigt skulle betale så høje lejeudgifter mm. (det er ekseptionel dyrt at leje lokaler i kbh og det er bare dyrere at drive virksomhed på en lang række parametre i danmark) oveni er hverken el, vand eller mælk for den sags skyld synderligt billigt her til lands.

              Som han også siger så insistere TCC også på at betale farmerne en bedre pris, når man ligger de ting sammen så vil kaffen blive dyrere.

              Deres kaffe på hylden koster så godt det samme som mange andre steder rundt omkring i europa, så nej de de ikke specielt dyre hvad lige det angår. Det er sådan det er, kan man ikke lide det må man leve med lavere kvalitet eller riste selv.

              Ja det kan da godt være en cappu er lidt dyrere men helt ærligt du kan jo ikke en gang få et ordentlig glas vin for de penge, så meget billigere er det så heller ikke, mange steder koster det 35kr, jeg har selv fået kaffe i lande hvor man nærmede sig de 40kr og hvor lønninger er en brøkdel af det danske... så ro på!

              For i øvrigt er TCC kaffe ikke synderligt syrligt ej heller synderligt lyst, hverfald ikke længere!
              Last edited by malling; 23. May 2019, 10:36.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Ja selvfølgelig er københavn blandt de dyereste, ikke mange steder i verden skal man betale så høje lønninger og samtidigt skulle betale så høje lejeudgifter mm. (det er ekseptionel dyrt at leje lokaler i kbh og det er bare dyrere at drive virksomhed på en lang række parametre i danmark) oveni er hverken el, vand eller mælk for den sags skyld synderligt billigt her til lands.
                Jeg er nød til at sige Kbh er et smørhul, billig mælk, billige fødevare og ca. samme huslejer som i Aalborg, og Aarhus

                Ta lige et kik på Km2 priserne, syntes faktisk det er nemmere at finde lokaler i Kbh end i de to andre byer







                Ps. kaffepriserne og også ca de samme ;-)
                Last edited by Jack; 23. May 2019, 11:40.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Kollektivet og verdens dyreste kaffe

                  I hvilken verden er danmark billig hvad angår mælk og fødevarer, det kræver da vist man frekventere asien hvor man ikke har en kulturel tradition for mælk eller kaffe for den sags skyld, men sammenlignet med lande hvori det giver mening, det gør asiatiske lande ikke, så er danmark ingenlunde billig.

                  Tcc betaler dyre domme for deres placering i Torvehallerne og deres nye sted i indre.

                  Du kan sagtens finde centrale lokaler under 1000kr/kvm i Ålborg, Århus og Odense. Meget svært i kbh at finde nogle under 1500kr/kvm og det centrale skal du for et lille hummer betale gerne 100.000 mdr. der er voldsomt når man skal sælge vare til 40kr
                  Last edited by malling; 23. May 2019, 12:06.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Du har vist aldrig rigtig afsøgt leje marked (når vi snakker ehverv) :-)

                    Leje af .Ryesgade 86, 2100 København Ø , 57m2 61.798,- = 1088 kr pr m2


                    Køb af Jagtvej 135, 2200 København N, 78 m2 til 990.000


                    Det var de 2 føste på min lynsøgning, det bliver svært at finde bedre i Aalborg & Aarhus


                    Når det så er sagt, så syntes jeg faktisk ikke TCC kaffe er særlig dyr, forige Fredag samlede jeg frisk ristede kaffe op i Shenzhen (Kina)
                    Fra Yunnan Puer i Kina, en lækker Natual bønne ristet på dagen, da jeg bestilte fik jeg hvis spøgelses prisen på 580,- Rmb/ dkr. for 1 KG.
                    jeg sagde til ham, han var helt væk (jeg havde købt til under 300 før) min gode ven, som arbejder hos han fik prisen handlet ned, vi brugte faktisk TCC priser,
                    jeg fortalte en Champingon som TCC sælger til 300 pr kg, der faldt han ned på jorden og Susan spurgte om hun skulle presse ham længere ned, men jeg sagde 300 var okay, så jeg betalte de 300 ;-)
                    Last edited by Jack; 23. May 2019, 12:35.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Kollektivet og verdens dyreste kaffe

                      Nu er hverken Ryesgade eller Jagtvej specielt centralt, du skal grundlæggende vide ting ligger der før du vil komme der, det er ikke bare steder du tilfældigt går forbi. De er måske begge blevet hippe men det gør dem ikke til centrale placeringer. For det meste koster det også over 1000kr/kvm de gader, hvorfor mange må dreje nøglerne om indenfor 1-2år fordi de opbruger deres egenkapital.
                      Last edited by malling; 23. May 2019, 12:40.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Nu er hverken Ryesgade eller Jagtvej specielt centralt, du skal grundlæggende vide ting ligger der før du vil komme der, det er ikke bare steder du tilfældigt går forbi. De er måske begge blevet hippe men det gør dem ikke til centrale placeringer. For det meste koster det også over 1000kr/kvm de gader, hvorfor mange må dreje nøglerne om indenfor 1-2år fordi de opbruger deres egenkapital.
                        Det helt samme gør sig gældende i Aalborg og Aarhus, mere centralt er også dyre, prøv bare at finde lokaler som er dårlig placeret i byerne

                        Jeg tror faktisk begge overstående lokaler i Kbh kan trække flere kunder end lokalerne i Aal som koster mindst det samme eller mere

                        Ps. selv en Jyde ved hvor de to gader ligger ;-)

                        Mht Mælke priserne iflg https://www.numbeo.com/cost-of-livin...ayCurrency=DKK
                        Ligge Danmark på en 28 plads og der med billigere end Italien
                        Last edited by Jack; 23. May 2019, 12:50.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • scs
                          Mellemristet
                          • Apr 2016
                          • 237

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Mht Mælke priserne iflg https://www.numbeo.com/cost-of-livin...ayCurrency=DKK
                          Ligge Danmark på en 28 plads og der med billigere end Italien
                          Min personlige erfaring er, at frisk mælk i Danmark er billigt sammenlignet med det meste af Europa. UHT mælk er jo meget udbredt i sydeuropa, og det kender vi heldigvis næsten ikke på vores breddegrader.
                          _______________________________________________
                          MK Vario - Rancilio Silvia
                          Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
                            Min personlige erfaring er, at frisk mælk i Danmark er billigt sammenlignet med det meste af Europa. UHT mælk er jo meget udbredt i sydeuropa, og det kender vi heldigvis næsten ikke på vores breddegrader.
                            Også min :-) og værd glad for i ikke skal købe mælk i Kina (som malling også var inde på er det dyrt) og så er der kun 946 ml i en katon ;-)
                            Kineser penge er næsten samme kurs som Danske

                            Click image for larger version

Name:	IMG_5447 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	54,9 KB
ID:	231240Click image for larger version

Name:	IMG_5449 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	85,4 KB
ID:	231241
                            Billederne fra et lokalt supermarked i Shenzhen, mælken til venstre er importeret fra Australien
                            Last edited by Jack; 23. May 2019, 13:24.
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                              Det helt samme gør sig gældende i Aalborg og Aarhus, mere centralt er også dyre, prøv bare at finde lokaler som er dårlig placeret i byerne

                              Jeg tror faktisk begge overstående lokaler i Kbh kan trække flere kunder end lokalerne i Aal som koster mindst det samme eller mere

                              Ps. selv en Jyde ved hvor de to gader ligger ;-)

                              Mht Mælke priserne iflg https://www.numbeo.com/cost-of-livin...ayCurrency=DKK
                              Ligge Danmark på en 28 plads og der med billigere end Italien
                              Stort set samtlige lande der ligger over er ikke hvad man vil definere som mælkeproducerende lande, Italien er først og fremmest til deres osteproduktion, så det er ikke lige landet man lige normalt vil sammenligne sig med.

                              Når vi snakker frisk, så er både, Sverige, England, Holland, Tyskland mfl. billigere, jeg har også fundet det billigere i paris. Igen Danmark er ikke billigt når man ser på at vi er et mælkeproducerende land, set i det lys er Danmark faktisk relativ dyrt. Du kan finde en L frisk mælk i England til 4-5kr, DK ligger typisk på 8kr.

                              Det udligner sig først ved økologisk og biodynamisk hvor du kan finde det til samme pris i DK som f.eks. England.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X