Grindz, kan det skade?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Muenster
    Lysristet
    • May 2019
    • 110

    Grindz, kan det skade?

    Jeg har for nylig købt en stor bøtte Grindz til at rense kaffekværnen med. Jeg har så set her på forummet, at der er lidt delte meninger om Grindz. Mange mener, det er bedre at skille kværnen ad, mens andre er glade for Grindz. Nu har jeg jo købt det, så jeg vil da egentlig gerne bruge det. Det kan jo godt være, det ikke er helt så effektivt, som firmaet selv siger, men kan det skade noget? Jeg vil jo nødig ødelægge min kaffekværn. Urnex skriver selv, at når man renser med Grindz, skal man indstille kværnen på en mellemstilling. Citat fra vejledningen: "Adjust grinder to medium setting and operate."

    "Medium setting" vil jeg umiddelbart tolke sådan, at man skal indstille kværnen til at kværne grovere, end man normalt gør til sin espressokaffe. Det gør mig lidt bekymret for, om man kan ødelægge kværnen, hvis man bare kører Grindz igennem på den normale espresso-indstilling. Jeg tror selvfølgelig ikke, kværnen bryder sammen, men det kan jo være, Grindz slider meget på knivene. Noget andet er, at det er lidt ærgerligt at skulle ændre indstillingen, hvis man har fået kørt sin kværn ind på en perfekt indstilling. Og hvor meget skal man i øvrigt løsne kværnen? Er der nogen, der har en mening om dette?
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Sikker på bønnerne (især de lyse) er en del hårdere ved kværnen, syntes Grindz er et dyrt gimmick, så hellere rengøre manuelt
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Det er præcis hvad det er et dyrt gimmick, hvis du endelig vil af med kaffeolier så skal du vaske knivene i parfume og farvefri ikke slidende opvaskemiddel. Det har tidligere vist sig at vaske knivene giver højere ekstraktioner.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Jeg købte Grindz i 2014, vistnok. Har stadig det meste tilbage. Burde nok smide det ud. Er det ikke noget med at det er lavet af levnedsmidler og skal bruges inden 2 år.

        Jeg er temmelig fodslæbende når det gælder grundrengøring af mine kværne. Jeg kan smage når espressomaskinen trænger til rens for gamle kaffeolier. Men jeg har ikke prøvet med kværne at jeg syns de trængte til rens pga smagen. Men det er jo forskelligt hvad vi bemærker i smagen, så det må man jo selv prøve sig frem med: er det bedre efter grund-rens ?

        Kaffebønnerne renser nu også kværnen, når de køres igennem. Bønnerne presses så hårdt op mod knivene at de skraber det gamle af.

        Når det er mere end et par timer siden, en kværn sidst har kørt, så starter jeg altid med at køre en håndfuld igennem. Det er den eneste rensning, jeg bruger. Ud over at banke/blæse/støvsuge kaffestøv væk fra ud- og indgang til kværnhuset.

        Man burde engang teste med cupping: en kop med det første, der er kørt igennem - og en kop med det næste.

        Det er nok mest tydeligt, hvis kværnen ikke har været brugt i 2 uger. Det lader til at være den tid, der skal til, før kaffeolier rigtig harsker ... det er min erfaring med 2nd crack kaffe, hvor strukturen i bønnerne bliver så ødelagt, så kaffeolierne trænger ud. I lysere ristet kaffe er kaffeolierne åbenbart beskyttet, så de ikke harsker ... ikke før de bliver kværnet.
        Last edited by Kaffe T; 20. May 2019, 10:11.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • scs
          Mellemristet
          • Apr 2016
          • 237

          #5
          Jeg er stoppet med at bruge Grinz, efter jeg skilte en kværn ad og så hvor meget af det der var tilbage rundt omkring i kværnen. Jeg satser på alm. rengøring, og hvis en kværn ikke har været brugt i en periode et lille flush.
          _______________________________________________
          MK Vario - Rancilio Silvia
          Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

          Comment

          • Ullum
            Mørkristet
            • Sep 2013
            • 401

            #6
            Jeg fik noget med kværnen da jeg købte den, og har ikke brugt det hele endnu.
            Jeg har svært ved at forstå hvordan noget næsten pulver agtigt kan rense, jeg køber ikke igen.
            Mvh ullum

            Comment

            • Muenster
              Lysristet
              • May 2019
              • 110

              #7
              Oprindeligt indsendt af Ullum Se indlæg
              Jeg fik noget med kværnen da jeg købte den, og har ikke brugt det hele endnu.
              Jeg har svært ved at forstå hvordan noget næsten pulver agtigt kan rense, jeg køber ikke igen.
              Nu åbnede jeg min pakke Grindz i forgårs, og det er jo nogle små, aflange "piller", der nærmest ligner noget, man spiser til morgenmad med mælk på. En stor del af indholdet er da også angivet til at være "cereals", så der er nogle korn eller kerner af en art i det. Det bliver først til pulver, når det bliver kværnet. Noget pulveragtigt kan sagtens virker rensende. Dels kan det have en vis slibende effekt, så snavset bliver mekanisk renset af. Dels kan de have en sugende effekt og opsuge væsker som f.eks. kaffeolier.
              Med venlig hilsen
              Henrik M., Esbjerg
              Nuova Simonelli Oscar II og Musica
              Eureka Mignon Specialita

              Comment

              • Ullum
                Mørkristet
                • Sep 2013
                • 401

                #8
                Tjae, måske
                Mvh ullum

                Comment

                • Henrikaa
                  Mellemristet
                  • May 2014
                  • 238

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
                  Nu åbnede jeg min pakke Grindz i forgårs, og det er jo nogle små, aflange "piller", der nærmest ligner noget, man spiser til morgenmad med mælk på. En stor del af indholdet er da også angivet til at være "cereals", så der er nogle korn eller kerner af en art i det. Det bliver først til pulver, når det bliver kværnet. Noget pulveragtigt kan sagtens virker rensende. Dels kan det have en vis slibende effekt, så snavset bliver mekanisk renset af. Dels kan de have en sugende effekt og opsuge væsker som f.eks. kaffeolier.
                  Som jeg husker det er grindz lavet på majs. Det absorberer dee overskydende kaffeolier der eventuelt måtte sidde i kværnhuset.

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Det er lavet på korn i dag, jeg kan ikke huske om det altid har været sådan. Det har bare altid være så godt som at smide penge ud af vinduet.

                    Den eneste rigtige måde er at skille ad, støvsuge, børste og rengøre knivene med en blød tandbørste eller lignende, man kan også rengøre knivene med teknisk sprit.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    Working...
                    X