Coffee Ten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Juul-Andersen
    Stamgæst
    • Apr 2014
    • 772

    #16
    Det er sjovt som kaffebranchen skal informere før vi accepterer... det ee i sig selv voldsomt imponerende at man får en branche til at fortælle hvad de giver for deres produkter, hvad mere vil man have?

    Der er som sådan ikke nogle der tjener “fair” i branchen. Det eneste sted hvor der er penge at tjene, er ved lavkvalitets produkter, hvor indtjeningsmuligheden primært lægger hos de store firmaer. Igen, baristaer i specialty branchen lægger jo også i bunden af samfundet havd angår indtjening.
    Det er jo netop mit problem med de her Ten fyre. De insisterer på at banke kaffen ned som en ligegyldig commodity vare, så er der aldrig nogle der får fair betaling i værdikæden... hverken baristaen eller kaffebønden. Anerkend nu at laves spændene kaffe der kan smage helt vildt fantastisk. At de så laver et generisk masseproduceret product er hvad det er, men stop nu med det der kvalitets bashing.

    Det er specialty branchen der driver levestandarden op hos kaffebønderne, at den så generelt er lavere end normalt i enkelte lande er måske rigtigt, det er ikke mit indtryk, tværtimod synes jeg at have det modsatte indtryk. Hvorom alt er, så er det ikke fair at tage specialty branchen som gidsel for en hel branches dårligdom, når de jo netop forsøger at trække den i den rigtoge retning, nej fokuser på dem der forsøger at kapitalisere på dårligdommen. Det kunne godt være coffee ten, ikke ar jeg ved det, for jeg aner ikke hvor de køber deres bønner fra, og jeg aner ikke hvad deres baristaer tjener.
    Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
    I’ve been told I like tea
    I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

    Plans stuff in my spare time ☕️👌

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
      Det er sjovt som kaffebranchen skal informere før vi accepterer... det ee i sig selv voldsomt imponerende at man får en branche til at fortælle hvad de giver for deres produkter, hvad mere vil man have?

      Der er som sådan ikke nogle der tjener “fair” i branchen. Det eneste sted hvor der er penge at tjene, er ved lavkvalitets produkter, hvor indtjeningsmuligheden primært lægger hos de store firmaer. Igen, baristaer i specialty branchen lægger jo også i bunden af samfundet havd angår indtjening.
      Det er jo netop mit problem med de her Ten fyre. De insisterer på at banke kaffen ned som en ligegyldig commodity vare, så er der aldrig nogle der får fair betaling i værdikæden... hverken baristaen eller kaffebønden. Anerkend nu at laves spændene kaffe der kan smage helt vildt fantastisk. At de så laver et generisk masseproduceret product er hvad det er, men stop nu med det der kvalitets bashing.

      Det er specialty branchen der driver levestandarden op hos kaffebønderne, at den så generelt er lavere end normalt i enkelte lande er måske rigtigt, det er ikke mit indtryk, tværtimod synes jeg at have det modsatte indtryk. Hvorom alt er, så er det ikke fair at tage specialty branchen som gidsel for en hel branches dårligdom, når de jo netop forsøger at trække den i den rigtoge retning, nej fokuser på dem der forsøger at kapitalisere på dårligdommen. Det kunne godt være coffee ten, ikke ar jeg ved det, for jeg aner ikke hvor de køber deres bønner fra, og jeg aner ikke hvad deres baristaer tjener.
      Uagtet hvilken vare så mener jeg gennemsigtighed er vigtig, det her er ikke kun en holdning jeg har overfor kaffe, men en jeg har i al almindelighed. Forbrugeren er dem der køre møllehjulet rundt, jeg mener derfor forbrugeren er i sin ret til at vide hvad denne pris indeholder og især når den der levere varen postulere denne som ekstra samvittighedsfuld og god for grundproducenterne, så må og burde det være et krav at man rent faktisk viser det forholder sig således og ikke blot giver en halvhjertet garanti som ingen garanti er for holder vand.

      Med al de forgående historier med løgn, bedrag, forvaskning af sandheden og tendenser til at pynte på hvor godt noget egentligt er, så kan man ikke forvente at folk tror på en. Man kan ikke bare forvente at få en carte blanche man må beviser at man er troværdig ved at være gennemsigtig.

      Vi er dog enig så langt hvad angår lønninger og problemstikken ved Ten.

      Jeg er også enig i at speciality kaffe er det der driver forbedringerne af levestandarden frem, levestandarden er ofte meget lave uden for denne, selv fairtrade certificerede bønder lever flere steder ned til ganske få $ om dagen. Der har været flere rapporter om dette emne og mange farmere også small plot farmers i speciality lever omk fattigdomsgrænsen. I forhold til mange andre landbrug er det dog ofte noget bedre, hvorfor der også er en hvis attraktivitet i at være kaffebonde. For bærplukkerne er de ofte uden kontrakter, de lever under horrible forhold og ofte til sultelønninger flere lever sågar under sultegrænsen i kaffe industrien.

      Jeg syntes ikke Speciality bliver taget som gidsel, men at den heller ikke skal sættes op på et pedestal hvor det ikke høre hjemme. Selv denne har langt igen. At den generelt er bedre end den alm. kaffebranche er jeg som sådan ikke uenig i, men det gør sandelig ikke vi skal rende rundt med skyklapper og ikke forvente bedre forhold og gennemsigtighed blot fordi brodparten af industrien er værre.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #18
        Jeg var inde på det for et år eller to siden i den åbne chat den 15 Juli 2019

        DR har en serie som hedder "Superrig i slummen" https://www.dr.dk/drtv/episode/super...ummen_51101#!/

        Her er et interview med en Kaffe bonde i Kenya, meget interessant i øvrigt .-)

        Hvor jeg skriver Der er dæleme ikke mange penge til kaffe bønnerne i Kenya, giver kafferisterne overpris, havner pengene måske alligevel i de forkerte lommer, se med i afsnit 1 fra 16:18 https://www.dr.dk/drtv/se/superrig-i-slummen_51101
        Man tænker mon risterierne er helt sikker på deres overbetaling på 419% går til bønnerne ;-)
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Jens_Muff
          Master Brewer
          • Sep 2011
          • 2615

          #19
          Går ud fra, at du mener 'bønderne'

          Jeg synes det er en vanskelig, men mega spændende problematik. Hvad er en 'rimelig pris'? Skal alle jobs/produktioner partout modsvares af en hyre, der kan forsørge en familie? Hvis man leger med tanken om fx en global mindstepris for et kg kaffe, så vil det jo blot i mange tilfælde betyde, at ingen vil købe bondens kaffe, fordi den ikke er mindsteprisen værd. Vil bonden mon være glad for en sådan regulering, når det så betyder, at hans kaffe er usælgelig? Og hvem bestemmer, hvad der defineres som et værdigt job/produktion? Sat lidt på spidsen: Hvis jeg fx begyndte at bruge 20 timer i døgnet på at dyrke kvalitetsmælkebøtter, vil intet fornuftigt menneske vel sige, at det er for dårligt, at jeg ikke kan forsørge min familie på mit mælkebøttesalg. Efterspørgslen er jo bare for lav. Hvis så en eller anden tilbyder mig 20 øre/kg (hvilket overhovedet ikke modsvarer mit arbejde) vil det så ikke være bedre end ingenting? Jeg kan jo bare takke nej til hans tilbud.

          Når man kigger på mange af de lande, der fx har indført mindsteløn, har det jo oftest betydet, at de jobs, der ikke skaber nok værdi for de pågældende virksomheder forsvinder. Man fjerner bare de nederste trin på den stige arbejdsmarkedet er, så det bliver sværere for folk at komme op på stigen. Jeg var fx glad for, at jeg som ungarbejder kunne arbejde for 50 kr/time i Superbest og jeg er lidt i tvivl om, om man straffer de rigtige ved at indføre mindsteløn/mindstebetaling.

          Jeg har selvfølgelig stor sympati for dem, der forsøger at løfte levestandarden på kaffefarmene og sikre bønnerne gode vilkår, og jeg ville ønske, at efterspørgslen på bedre produkter var højere. Jeg er også godt klar over, at bønderne ikke har samme muligheder for at omlægge produktionen eller få et andet job. Men jeg har det også lidt ambivalent med den udskamning, der finder sted imod de virksomheder, der opkøber billig kaffe billigt. Mit største problem er umiddelbart med dem, der pynter sig med lånte fjer og bruger det i sin markedsføring, at de er åh så socialt ansvarlige, når det så viser sig, at der er slavelignende vilkår på farme, de selv ejer og kontrollerer.
          - La Pavoni
          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
          - Aillio Bullet R1
          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #20
            Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
            Går ud fra, at du mener 'bønderne'
            Jo jo du er skarp Jens ;-) min pointe var som skrevet "Man tænker mon risterierne er helt sikker på deres overbetaling går til bønderne" (og ikke kartellerne)
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #21
              Tja der er mange aspekter. Men jeg tror også det spiller ind på mit syn at jeg har kendt, arbejdet i slumområder og arbejdet med nogle af verdens mindst priviligerede og nogle af verdens fattigeste. Det sætter bare tingene i et andet perspektiv når man har haft det tættere inde på kroppen, lav løn og dårlige økonomiske og sociale forhold gør intet godt for noget menneske. Vi er blevet så distanceret fra det i “vesten” pga. vores stigende velstand siden anden verdenskrig at jeg grundlæggende ikke tror folk forstår hvad det vil sige at leve under sådanne vilkår i dag i vores del af verdenen, selv folk på overførsler er regulært priviligeret og velstående i forhold til. Realiteten er at mange i de her lande ikke engang kan garantere dem selv eller deres børn tilstrækkelig og ordentlig ernæring og hvor børnene til tider må gå sultne i seng og nogle perioder hvor de får et måltid helt ned til en gange om ugen. Personligt syntes jeg ikke det er noget vi kan byde andre mennesker, men det er desværre præcis hvad vi byder dem med sulte priser som vi i vesten insistere på at betale fordi vi har magten hertil. Vi tager grundlæggende ikke skade af at betale mere for en vare, vi tager ikke skade af at gå ned i rådighedsbeløb for at andre også kan få et bedre og mere tåleligt liv. Verdens ressourcer er så ulige fordelt, omk. 15% sidder på +80% af klodens ressourcer. den rigeste 1% æder i perioder 80% af al vækst. Nogle lignende samme tal ser man på klimaaftrykket. Vi skal væk fra at betale regulære dumppriser for det eneste det gør er at fastholde status quo og fastholde mennesker i noget der bedst kan betegnes som slavelignende og tvangsarbejdes lignende forhold.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Jens_Muff
                Master Brewer
                • Sep 2011
                • 2615

                #22
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Tja der er mange aspekter. Men jeg tror også det spiller ind på mit syn at jeg har kendt, arbejdet i slumområder og arbejdet med nogle af verdens mindst priviligerede og nogle af verdens fattigeste. Det sætter bare tingene i et andet perspektiv når man har haft det tættere inde på kroppen, lav løn og dårlige økonomiske og sociale forhold gør intet godt for noget menneske. Vi er blevet så distanceret fra det i “vesten” pga. vores stigende velstand siden anden verdenskrig at jeg grundlæggende ikke tror folk forstår hvad det vil sige at leve under sådanne vilkår i dag i vores del af verdenen, selv folk på overførsler er regulært priviligeret og velstående i forhold til. Realiteten er at mange i de her lande ikke engang kan garantere dem selv eller deres børn tilstrækkelig og ordentlig ernæring og hvor børnene til tider må gå sultne i seng og nogle perioder hvor de får et måltid helt ned til en gange om ugen. Personligt syntes jeg ikke det er noget vi kan byde andre mennesker, men det er desværre præcis hvad vi byder dem med sulte priser som vi i vesten insistere på at betale fordi vi har magten hertil. Vi tager grundlæggende ikke skade af at betale mere for en vare, vi tager ikke skade af at gå ned i rådighedsbeløb for at andre også kan få et bedre og mere tåleligt liv. Verdens ressourcer er så ulige fordelt, omk. 15% sidder på +80% af klodens ressourcer. den rigeste 1% æder i perioder 80% af al vækst. Nogle lignende samme tal ser man på klimaaftrykket. Vi skal væk fra at betale regulære dumppriser for det eneste det gør er at fastholde status quo og fastholde mennesker i noget der bedst kan betegnes som slavelignende og tvangsarbejdes lignende forhold.
                Det er svært at være uenig i ret meget af det, du skriver. Min pointe er blot, at nogle af de håndtag man nogle gange tager fat i for at ændre på situationen ofte gør mere skade end gavn for dem, man egentlig gerne vil hjælpe.

                Der er meget, den enkelte virksomhed og forbruger kan gøre - men på det mere generelle plan: Kan/bør man så gøre meget andet end at lade markedet diktere priserne? Du skriver, at gennemsigtighed er vejen frem - men synes du, det skal være obligatorisk for virksomheder at offentliggøre deres indkøbspriser eller lign? Eller hvad mener du med 'gennemsigtighed'? Jeg synes det er meget fedt, når virksomheder gør sådan noget, men man kan vel dårligt kræve det?
                - La Pavoni
                - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                - Aillio Bullet R1
                - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                Comment

                • Juul-Andersen
                  Stamgæst
                  • Apr 2014
                  • 772

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                  Jeg var inde på det for et år eller to siden i den åbne chat den 15 Juli 2019

                  DR har en serie som hedder "Superrig i slummen" https://www.dr.dk/drtv/episode/super...ummen_51101#!/

                  Her er et interview med en Kaffe bonde i Kenya, meget interessant i øvrigt .-)

                  Hvor jeg skriver Der er dæleme ikke mange penge til kaffe bønnerne i Kenya, giver kafferisterne overpris, havner pengene måske alligevel i de forkerte lommer, se med i afsnit 1 fra 16:18 https://www.dr.dk/drtv/se/superrig-i-slummen_51101
                  Man tænker mon risterierne er helt sikker på deres overbetaling på 419% går til bønnerne ;-)
                  Jeg mener også jeg anfægtede det den gang. Det har intet med de 419% at gøre, så det er fjollet at drage tvivl om deres merbetaling, fordi en kaffebønde ikke får alle moneterne der bliver betalt for kaffen. I specialty branchen er der et enormt fokus på problemet, problemet eksisterer i høj grad, men er i høj grad eksisterende uden for specialty branchen.

                  Oftest vil dem der angiver en pris betalt for bønnerne handle med “ordentlige” mellemhandlere eller direkte med bønderne. Tit er det endda farm gate prisen der bliver angivet, altså de penge bønden får i hånden. Mellemhandlerne har i øvrigt fint sin berettigelse, og er ofte en væsentlig faktor i at bønderne overhoved kan sælge deres bønner. Det er ikke alle forundt at kunne smutte en tur til Colombia i et par måneder for at smage kaffe.

                  Det er en ærgelig formudring af emmet, og jeg synes det er synd at drage tvivl om merbetaling, ud fra et klip med en bønde, hvor vi reelt ingen ide har om hvem der køber hans bønner. Det kunne jo være alt fra The Barn til Nestlé, eller en fyr der hedder Johnny der bruger det til kaffe scrub.
                  Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                  I’ve been told I like tea
                  I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                  Plans stuff in my spare time ☕️👌

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                    Jeg mener også jeg anfægtede det den gang. Det har intet med de 419% at gøre, så det er fjollet at drage tvivl om deres merbetaling, fordi en kaffebønde ikke får alle moneterne der bliver betalt for kaffen. I specialty branchen er der et enormt fokus på problemet, problemet eksisterer i høj grad, men er i høj grad eksisterende uden for specialty branchen.

                    Oftest vil dem der angiver en pris betalt for bønnerne handle med “ordentlige” mellemhandlere eller direkte med bønderne. Tit er det endda farm gate prisen der bliver angivet, altså de penge bønden får i hånden. Mellemhandlerne har i øvrigt fint sin berettigelse, og er ofte en væsentlig faktor i at bønderne overhoved kan sælge deres bønner. Det er ikke alle forundt at kunne smutte en tur til Colombia i et par måneder for at smage kaffe.

                    Det er en ærgelig formudring af emmet, og jeg synes det er synd at drage tvivl om merbetaling, ud fra et klip med en bønde, hvor vi reelt ingen ide har om hvem der køber hans bønner. Det kunne jo være alt fra The Barn til Nestlé, eller en fyr der hedder Johnny der bruger det til kaffe scrub.
                    Juul, har du set reportagen? det er jo ikke bare et ud fra et klip med en bonde, men en konstatering om det er galt i et helt land (med mindre de er fulde af løgn) Jeg var chorkeret over forholdene var så dårlige, jeg ved godt importørende har de bedste intentioner, men reportagen belyser også det nogen steder kan være umuligt uanset hvor gode intensionerne er, ellers er vi bestemt ikke uenige
                    Last edited by Jack; 25. September 2020, 22:37.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • dkduck
                      Grøn bønne
                      • Dec 2011
                      • 47

                      #25
                      Malling, kan stort set kun være enig med dig.

                      Og ikke for at være sortseer, så vender jeg lige tilbage til Coffee Ten [emoji4]

                      Jeg har lavet en særdeles grundig rundspørge ved ihvertfald 15 personer, ok ikke særdeles brugbar [emoji6] , men giver aligevel et indblik.

                      Jeg spurgte dem om hvad der vigtigst hvis de skulle have en kop kaffe i byen, svaret var 1. Prisen - 2. Lokationen - 3. Selskabet
                      Da jeg spurgte dem om kvaliteten af kaffe, var der 4 der dog måske også gerne ville betale lidt ekstra, ang. bøndernes arbejds vilkår og løn, dem var der ikke nogen der tænkte på. Som en af dem sagde, det tænker jeg jo heller ikke over når jeg køber min pakke med 3 pakker BKI iSuperbrugsen.

                      Ikke nogen videnskabelig undersøgelse, men viser folk tænker på prisen og måske ikke så meget andet.

                      Brand ærgelig synes jeg


                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af dkduck Se indlæg
                        Malling, kan stort set kun være enig med dig.

                        Og ikke for at være sortseer, så vender jeg lige tilbage til Coffee Ten [emoji4]

                        Jeg har lavet en særdeles grundig rundspørge ved ihvertfald 15 personer, ok ikke særdeles brugbar [emoji6] , men giver aligevel et indblik.

                        Jeg spurgte dem om hvad der vigtigst hvis de skulle have en kop kaffe i byen, svaret var 1. Prisen - 2. Lokationen - 3. Selskabet
                        Da jeg spurgte dem om kvaliteten af kaffe, var der 4 der dog måske også gerne ville betale lidt ekstra, ang. bøndernes arbejds vilkår og løn, dem var der ikke nogen der tænkte på. Som en af dem sagde, det tænker jeg jo heller ikke over når jeg køber min pakke med 3 pakker BKI iSuperbrugsen.

                        Ikke nogen videnskabelig undersøgelse, men viser folk tænker på prisen og måske ikke så meget andet.

                        Brand ærgelig synes jeg


                        Sent from my iPad using Tapatalk
                        Hvad med smagen og kvaliteten? er de helt tabt, jeg kan for eks slet ikke li den billige kaffe fra hverken supermarked eller Coffee Ten (udrikkeligt i min verden)
                        her tror jeg de fleste på ebar normalt betaler mere med glæde for sin egen skyld, og ikke bøndernes
                        Kvalitet hænger måske ikke altid sammen med pris, men god kvalitet kan aldrig købes til billig supermarkeds pris
                        Last edited by Jack; 25. September 2020, 23:06.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • dkduck
                          Grøn bønne
                          • Dec 2011
                          • 47

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Hvad med smagen og kvaliteten? er de helt tabt, jeg kan for eks slet ikke li den billige kaffe fra hverken supermarked eller Coffee Ten (udrikkeligt i min verden)
                          her tror jeg de fleste på ebar normalt betaler mere med glæde for sin egen skyld, og ikke bøndernes
                          Kvalitet hænger måske ikke altid sammen med pris, men god kvalitet kan aldrig købes til billig supermarkeds pris
                          Kan ikke være mere enig, som skrevet heller ikke videnskabelig undersøgelse, tænkte bare det kunne være sjovt at spørge.

                          Coffe Ten kan jeg ikke svare på, har ikke smagt den, drikker gerne dem fra supermarkedet når jeg er ved venner og famile og glæder mig så bare til jeg kommer hjem til min egen kaffe


                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Comment

                          • scs
                            Mellemristet
                            • Apr 2016
                            • 237

                            #28
                            Ift. cafe kaffe, så udgør råvare prisen meget lidt - og vil udgøre "mindre meget lidt" hvis C-prisen stiger til niveauer som giver acceptable udbytter for den enkelte farmer. De forskellige forsøg på at overbetale bønderne er sympatiske, men rykker ikke alverden - og bliver så brugt som undskyldning for at tage +300 kroner pr. kg. for specialty kaffer på fancy hipster risterier i Europas hovedstæder.
                            Hvis man følger med i nogle af de amerikanske kaffemagasiner har der de senere år været en diskussion om netop prisdannelsen og C-prisen, og konklusionen er at den er "i stykker" og er mere baseret på spekulation end udbud/efterspørgsel. Desværre er det C-prisen millioner af bønder, som reference, afregnes efter, og når den når under ca. 1,1 USD pr. LB, så er vi under break-even. Er den over, så har bønderne et udkomme - er den meget over, så er det virkelig godt.
                            Men kaffe-industrien er jo meget andet end småbønder. Det er også store farme med landarbejdere, der på mange måder er endnu mere sårbare end småbønderne. Og det er i stigende grad kæmpefarme med automatisering, hvilket så giver kronisk dårligere kvalitet ift. plukning og efterbearbejdning.
                            I sidste ende må det være udbud og efterspørgsel der afgør priserne. Hvis/når kineserne for alvor begynder at drikke kaffe, og klimaforandringer sparker igennem i troperne, så de løber tør for bjergtoppe - så må prisen på arabica alt andet lige stige dramatisk. Det efterlader så de bønder på de lavtliggende farme med et nyt problem.

                            Tilbage til Coffee ten. Jeg læser at de bruger økologisk kaffe fra BKI. Et slag på tasken, så er cafens pris på kg. max 100,- her. altså 1,4 kr. for et dobbeltskud. Hvis de skal betale 50% mere, så er deres pris på et dobbeltskud 2,1 kr. - så det vil ikke vælte prisdannelsen på cafemarkedet hvis de prisstigninger på f.eks. 20% i producentleddet sætter sig til 50% i detailleddet.
                            _______________________________________________
                            MK Vario - Rancilio Silvia
                            Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #29
                              Coffee Ten

                              Udbud og efterspørgsel er et forfejlet tankegods/ide der faktisk ikke eksistere i sin reneste form ret mange steder på denne klode, hvis overhovedet. Havde vi rent ført den ud til sit fulde ville vi for i øvrigt stå i en langt, langt værre situation rent miljømæssigt, klimamæssigt og biodiversitetsmæssigt end vi gør i dag, så lidt fornuft har man i det mindste haft med al den statslige, mellemstatslige og internationale regulering. Oveni sikre udbud og efterspørgsel aldrig en fair fordeling, men vil næsten altid falde ud til den part der står mest fordelagtigt og stærkest, hvilket jo historisk især har været efterkommere i de tidligere kolonilande der har haft pengene og magten.

                              Hvorfor det giver fint mening at betale en højere pris. For i øvrigt er der en hvis sammenhæng mellem den kvalitet du kan få bønderne til at levere og den pris du betaler dem. Der er en ret naturlig sammenhæng mellem kvalitet/effektivitet og de lønninger/priser du ynder at betale. Så man betaler dem jo ikke disse priser af kun et godt hjerte, man gør det også for at få et bedre slutprodukt.

                              Problemet med udbud efterspørgsel er at udbuddet er enormt, du har mange lande og producenter der kan levere den samme vare og kvalitet, oveni kan især asiatiske lande med enkelte lande stadig kun give beskedne priser pr. Lb/kg kaffe, der går min. et årti inden vi når et niveau hvor lande i asien for alvor kommer til at rykke på prisniveauet på andet end bunden. Når det sker bliver behovet måske mindre at betale høje prise end markedet diktere.
                              Last edited by malling; 2. October 2020, 15:29.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X