Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 13 af 13

Emne: Hårde data om filtertragte

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    update som passer i tråden

Scott Rao har brugt en te rist under papir filteret et års tid og ude med en ny video

Tornqvist https://www.espressobar.dk/forums/sh...l=1#post142482 som desværre har meldt ud, de snart lukker ned pga. økonomi i disse Corona tider, sælger og har brugt en modificeret Kalita Wave 155 med støre huller længe, mon det giver et lignende resultat som Rao's te si?

https://shop.tornqvistcoffee.com/col...a-wave-dripper

Navn:  kalitafilter_180x.jpg
Visninger: 115
Størrelse:  6,7 KB

Yes, ‘modified’, for 6 years, we have been working with this ‘modified’ version of the classic Kalita Wave. It isn’t rocket science, rather pure logic. The Kalita shape provides us with the most stable and consistent brew especially among several people behind the bar. Until today, the original hole design at the bottom creates blockage and limits the grind size, meaning you cannot reach the maximum yields for each brew.
    We simply changed that and came up with larger diameter on the holes to reach the same flow rate as a v60 but without the conical design and a consistent flat bottom instead. Lower your dose, grind finer and extract the maximum — it taste much better, simple as that.
    Senest redigeret af Jack : 20. September 2020 kl. 00:03
    Pictures (or it didn't happen)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Hårde data om filtertragte

Jeg køber den ikke, det er den klassiske et større hul i bunden er = større flow/ mindre restriktion, men er i bedste fald en unuanceret hvis ikke en forfejlet konklusion.

Men ingen har gjort sig den ulejlighed rent faktisk at tjekke om fakta passer med tesen, man køber den sådan set bare.

Et typisk bryg har en gennemsnitlig flowrate på ca. 2g/sek. hvor det på det laveste kan komme ned omk. et gram til sidst i brygget og komme op på ca. 4g når/hvis vandet i tragten er fyldt helt op og/eller der hældes med en betydelig volumen uden det resultere i clogging af filteret.

En wave har 3x 2mm huller det vil i sagens natur være noget af et brud på fysikkens love hvis dette skulle levere et lavere flow end ovenfor nævnte flowrate.

Der er mange ting der spiller ind, både filteret, men også tragtens materiale, masse og udformning spillere altså en rolle, jeg har brygget kaffe på adskillige “bundløse” tragte men de har alle haft vidt forskellige flow rate. Jeg har prøvet tragte med samme filtre med både 1, 2 og 3mm huller der var hurtigere i flowet end de “bundløse” også med ens materialer. Derfor køber jeg ikke tesen.

Det er velkendt at problemet med metal wave er clogging og skabelse af et vaccum pga. den lille forhøjelse i bunden ikke løfter filteret tilstrækkeligt, hvorfor Rao og lignende længe har været brugt til at løse problemet.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

3. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (20. September 2020)

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014
    Citer Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
    Min oplevelse af V60 kontra Kalita Wave stemmer meget godt overens med deres fund
    Jeg er også med her. Synes generelt Kalita Wave hiver mere sødme og fyldighed frem, mens eks. V60 er super til de lettere noter og syrligere kaffer.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •