Hjælp til begynder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ullum
    Mørkristet
    • Sep 2013
    • 401

    Hjælp til begynder

    Hej alle der læser med
    Jeg har egentligt ristet længe, 3 til 4 år tror jeg, men uden overhovedet at bekymre mig om hvad der blev loadet i risteren, og kun fokuseret på at lave et lyst rist, som jeg syntes passer bedst til min espresso.
    Nu har jeg imidlertid købt en Cormorant og mulighed for udlæsning på Artisan sw.
    Men nu starter mine bekymringer egentlig først. For en ting er de forskellig bønner, men lige så meget forskellige risteprofiler.
    Nu søger jeg ganske og enkel vejledning.
    Hvordan ændre de forskellige profiler på smagen.
    Eksempelvis høj eller lav load temperatur, hvor lang tid man bruger inden fc og ændrer ventilations hastigheden noget.
    Jeg beder kun om få og enkle hints jeg kan bygge på

    De forskellige bønner tror jeg jeg vil spørge om i en anden tråd.
    Pft
    Last edited by Ullum; 27. February 2019, 19:43.
    Mvh ullum
  • Birk
    Mellemristet
    • Jul 2012
    • 263

    #2
    Hej Ullum,
    Jeg tror desværre ikke der findes et enkelt svar til dit spørgsmål. Da der findes rigtig mange variabler som har betydning for udfaldet.
    Jeg har samme rister og har brugt meget tid på youtube, læst flere bøger og vekslet en masse erfaringer med andre ristere - men jeg føler mig stadig som en nybegynder.

    Men en god start er at låse flere variabler fast.
    Køb en større mængde af den samme bønne så du kan "øve dig på denne" og skyde dig ind på en smag du kan lide

    -Lås mængden af bønner fast til 500gr bønner
    -Prøv med en charge temp på 195 grader.
    -Hold defuseren åben under hele risten.
    -Start med Airflow på 5.5 volt

    Prøv at surfe ved 195 grader i et par minuter hvor du kun har 1mbar på gassen - efter tp skruer du så op på 3,2 mbar.
    Når du rammer 150grader typisk tæt ved dry end / yellow så skru ned til 3 mbar
    160 grader så skru ned til 2,5 mbar
    170 grader så skru ned til 2,25 mbar
    180 grader 2mbar
    Fc ned til 1mbar skru samtidigt op for airflow til ca. 8 volt. ind til "drop".

    Alt dette skal så justeres efter din ROR - og bønne type. Dette er blot vejledende til at du kan komme igang.
    Det vigtigste er at du husker at notere din DV = development time og bønnernes vægt tab og holder det op mod ROR
    Når du så cupper bønnerne dagen efter kan du begynde at smage om det er noget der fungere eller ej.

    Altså dette er meget overfladisk forklaret - men kan forhåbentligt hjælpe dig igang.
    Comoranten har mangle justerings muligheder - derfor er det vigtigt at du låser nogle af dem fast, ellers kommer det til at tage rigtig lang tid før du lære den at kende.
    Last edited by Birk; 27. February 2019, 20:08.
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
    masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

    Comment

    • Birk
      Mellemristet
      • Jul 2012
      • 263

      #3
      Jeg ristede i sidste uge 4 x 100gr batches for at skyde mig ind på hvordan jeg ville have bønnen til at smage.
      Det gjorde jeg således:
      Lod risteren stå og varme op i 10 min - drop temp til 150 grader.
      Charge 100 gr ved 150 grader
      konstant 2,2Mbar frem til fc derefter 1mbar
      Airflow konstant frem til fc på 5,5. derefter 7,5mbar

      Du kan ikke bruge målingerne til noget da bønnemassen er for lav til BT - men jeg brugte artisan til at tage tid på risten, samt FC, DV og drop time.
      Derefter vejede jeg bønnerne og noterede deres vægttab.
      Jeg gik efter lyse riste så end development time på:
      14, 16, 18 og 20
      Ristede Tanzania og frem til at 14 var bedst til min smag.
      ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
      masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

      Comment

      • Ullum
        Mørkristet
        • Sep 2013
        • 401

        #4
        Tak for ulejligheden med at skrive.
        Jeg frygtede dog lidt i den retning.
        Jeg hæfter mig ved at du har den samme rister, måske skulle vi mødes en dag
        Et værdifuldt input er det med at købe en slags bønner, det vil jeg bruge som startpunkt og så arbejde med de andre ting.
        Mvh ullum

        Comment

        • Ullum
          Mørkristet
          • Sep 2013
          • 401

          #5
          Og i øvrigt meget inspirerende læsning
          Mvh ullum

          Comment

          • Sinobi
            Mellemristet
            • Mar 2018
            • 188

            #6
            Hjælp til begynder

            Hurtig rist og evt lav temperatur = meget af bønnens karakteristika og evt syrlighed/bær/citrus.
            Langsom rist og evt til højere temperatur = chokolade/nød/tungere body.
            Dette er meget løslige omtrentlige tommelfinger regler.
            Nordic Barista på youtube har flere foredrag der går mere i detaljer.
            Derudover vil jeg klart anbefale dig millcityroasters roaster school på youtube. De har mange gode videoer om at riste.
            Last edited by Sinobi; 27. February 2019, 20:53.
            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
            Brewista Smart Scale v2.0
            DIY Fluidbed 300 gr. rister

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Rigtig god input, Birk & Sinobi

              @Ullum: der findes fora for de forskellige ristere. Jeg har ikk styr på Comoranten, men højst sandsynligt er der en facebook-gruppe. Jeg ved at nogle af dem i Danmark, som fik Comorant for et par år siden, havde deres egen lille mailgruppe på Messenger, hvor de diskuterede hvordan den var at arbejde med + mods.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Ullum
                Mørkristet
                • Sep 2013
                • 401

                #8
                Hej alle
                Tak for input
                Jeg er jo selvfølgelig ikke så uvidende at jeg ikke har brugt nettet og utube, mills roaster er jo virkelig nogle kapaciteter, men hold da k... det er lange indslag.
                Jeg vil følge rådet med at købe en ordentlig dyne og så være mere akkurat med indstillinger og arbejde ud fra det.
                To ting kunne jeg godt tænke mig belyst, hvis muligt. Inddirekte og direkte varme, og luftgennemstrømningen, hvilken betydning har det.

                Igen, tak til jer der er kommet med input
                Mvh ullum

                Comment

                Working...
                X