Smagekonkurrence til kaffefestivalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Smagekonkurrence til kaffefestivalen

    Om et par dage er der jo Kaffefestival. Der er forskellige konkurrencer; barista, brewers cup og cup tasters.

    Den sidste er jeg kommet til at melde mig til. Ikke fordi jeg regner med at vinde, men fordi jeg syns smags-udfordringen er sjov.

    Cup tasters er en cupping konkurrence, hvor man får 8 sæt med 3 kopper i hver. Af de 3 kopper er to ens. Opgaven går så ud på at udpege den kop, som er er anderledes - "the odd cup".

    Det er lutter kaffefolk, som stiller op. De har alle lang erfaring i at smage på kaffe. Og alligevel har de flest masser af fejl. Det er yderst sjældent at nogen stiller op og har 8 rigtige. Også flere gange: der er indledende runde. Semi-finale og finale.

    Det ville være overskueligt med et sæt. Men 8 sæt = 24 kopper. Og så på tid: man har 8 minutter. Men man vinder over de andre, hvis man slutter hurtigere end dem med samme antal rigtige sæt.

    Jeg har prøvet det hist og pist igennem årene. Det er ikke så tit, for det lidt af et arbejde at sætte op. Man skal brygge mindst 4 forskellige kaffer. Samtidig, fordi der må ikke være forskel i temperatur. Og helst på filter/dryp, så der ikke er grums med i kopperne = nogle kopper over-ekstraherer mere end andre, og så er de ikke ens i smagen. Plus at overekstraherede kaffer smager mere ens end godt-ekstraheret.

    Hvad som er forskelligt ved kafferne kan være hvad som helst. Det kan være blends hvor der indgå etiopisk i dem alle sammen, men resten varierer. Eller det er forskellig ristning af samme bønne. Eller forskellig dosering af samme rist.

    Jeg har afprøvet det en lille smule nu her. To gange. Begge har været temmelig svære. Ikke noget med bare forskellige kaffelande. Den ene gang var det blends, hvor der var etiopisk i alle kafferne. Den anden gang var de to lysristede kaffer: Colombia og Costa Rica. Den ene i to doseringer. Den anden i forskellig kværngrad – og så brygget på stempel (i mangel af udstyr til at brygge filter), så der var grums med. Det hele smagte af grapefrugt. Nogle bare mere skarpe end andre.

    Det gik ikke så fantastisk. Første gang havde jeg 4 ud af 8 rigtige. Næste gang 3 ud af 7 rigtige. Så nu er jeg passende pillet ned :-/ Nå pyt. Det sjove er smagsudfordringen. Og at mødes og lege med andre kaffefolk.

    Link til kaffefestival https://www.facebook.com/events/3112...11229462851207
    Last edited by Kaffe T; 27. February 2019, 11:39.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Thier79dk
    Mørkristet
    • Aug 2014
    • 333

    #2
    Fedt du gør det. Pøj pøj.
    Det oplevede jeg jo på ret nær hånd til VM i Budapest :-)


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Syns bare slet ikke mine smagsløg er i hopla for tiden. Jeg kan sagtens smage noget ... det er mere det med overskuddet til at lede efter bittesmå forskelle, som ikke er der. Mine smagsløg syns bare ikke det er interessant for tiden. Sig til, hvis nogen vil overtage min plads. Koster 500 kr.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      Working...
      X