Test af vandfilterkander

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • scs
    Mellemristet
    • Apr 2016
    • 237

    Test af vandfilterkander

    Jeg bruger Brita filterkander med deres maxtra+ filtre, og har nogle positive "oplevelser" og erfaringer, men jeg har aldrig rigtig målt på sagen.

    Da jeg kom forbi et noname brita kompatibelt filter fra amazon var tiden inde til en amatør-test i privaten. Resultaterne er ret så bemærkelsesværdige, men er naturligvis ikke præcise pga. udstyr og metode. Jeg har dog forsøgt at være så præcis som muligt.

    Begge testede filtre er nye og er monteret efter forskrifterne (gennemvandet og derefter skyllet igennem med 4-5 liter vand).
    Testudstyret er et hæderligt TDS meter og et brita test-kit til hårdhed.

    Min forbløffelse skyldes resultatet for maxtra, da reduktionen i karbonathårdhed er meget markant ift. reduktionen i TDS målingen. Jeg ved godt at karbonaterne kun udgør en del af mineralerne, men det er alligevel interessant. Jeg lavede karbonattesten 2 gange på maxtra.

    Vandværket oplyser, at den totale hårdhed er 12 dH, så også der er der noget upræcished ved målingen. Byd gerne ind med informationer der kan bidrage til min forståelse af mineraler, karbonat og TDS målinger.


    Postevand (baseline)
    TDS: 622
    Karbonathårdhed: 14


    Noname
    TDS: 595
    Karbonathårdhed: 12


    Brita Maxtra+
    TDS: 450
    Karbonathårdhed: 5
    Last edited by scs; 24. January 2019, 22:23.
    _______________________________________________
    MK Vario - Rancilio Silvia
    Appia II 1-gruppe, MK K30 ES
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    ER no name filteret et anti kalk filter ?
    eller er det bare et anti et eller andet ?
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Jeg er også ret glad for de nye Brita Maxtra+ så glad alt mit drikke vand også ryger igennem kanden, syntes at kunne smage vandet smagte bedre da de nye filtre kom på marked for et års tid siden

      Jeg har målt med BTW test strips for at se efter om Brita Maxtra+ nu også kunne reducerer kalken nok, og det kunne de som jeg husker er jeg også nede på omkring de 5dh i Aalborg
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • scs
        Mellemristet
        • Apr 2016
        • 237

        #4
        CMTWG: Du har fat i noget der. Der er ikke et ord om limescale på pakken, men en hel del om reduktion af tungmetaller og klor, så det er nok hovedsageligt et kulfilter jeg har fået fat på.
        _______________________________________________
        MK Vario - Rancilio Silvia
        Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #5
          Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
          CMTWG: Du har fat i noget der. Der er ikke et ord om limescale på pakken, men en hel del om reduktion af tungmetaller og klor, så det er nok hovedsageligt et kulfilter jeg har fået fat på.
          Hvad hedder filteret?

          Comment

          • Mads_Fransen
            Grøn bønne
            • Mar 2016
            • 35

            #6
            Det er faktisk ganske interessant læsning, for jeg har foretaget samme måling med de "gamle" Brita Maxtra-filtre - og der synes jeg ikke at kunne måle nogen markant ændring i Karbonathårdheden. Så dejligt at de nye tilsyneladende er bedre.

            Comment

            • Birk
              Mellemristet
              • Jul 2012
              • 263

              #7
              Står og skal til at købe nye filtre til min kande-
              Har kørt med BWT indtil nu- men gad godt prøve Brita Maxtra- det lader til at de virker i samme kande.

              Er der nogen som har testet de to filtre op mod hinanden - smag og evnen til at reducere kalk? Evt fra hovestanden?
              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

              Comment

              • slavic1983
                Grøn bønne
                • Apr 2019
                • 13

                #8
                good results with BWT jug and Magnesium filters

                Hello,

                In Bucharest, the tap water is crap so,by default, you need to use a multi-purpose filtration system or buy the bottled low residue water, I choose the second.

                When I moved to CPH (last week), I was expecting to taste the renown Danish tap water quality. Instead I found limescale everywhere (see photos).



                Taste wise the water seems good, but I purchased immediately a filtering jug with BWT magnesium filters.
                Until my Bianca and Honne setup arrives, I am using the Aeropress + Prolex Mini.

                The first 2 days I could not understand why the same coffee (Rightside Heleana's Secret), brewed in exact same parameters, tasted over-extracted.
                I increased the grind size and lowered the temp to 80 C to get some acidity.

                I had a hardness test with me so I tested the water. Some measurements where a bit extreme, if I read the results correctly: alkalinity and the total hardness (too high) and acidity too low.
                See the pics I took with the before and the after measurements and if you know how to interpret these results, feel free to let me know



                The water tastes now a little like mineralised water, there is a definitely a taste to it.
                Lelit PL162T Bianca + Hedone Honne Home. AeroPress + Kinu M47 / Porlex Mini.
                Previous: Lelit PL41TEM + Ascaso i1 Steel, Gaggia Prestige.

                Comment

                • slavic1983
                  Grøn bønne
                  • Apr 2019
                  • 13

                  #9
                  So I've continued the measurements of the BWA filter jug with Mg+ cartridge.

                  This is the update after 7 days of using 1 cartridge, for Bianca and for drinking.

                  Unfortunately, the acidity dropped and the total hardness (GH) increased to 14 (from 7).

                  Now I am considering installing the BWT Bestmax Premium filtration system ...

                  Summarizing in a table like format:


                  Before: NO3 - 10 NO2 - 0 GH - 21 PH - 20 PH - 6,4 CL2 - 0

                  After: NO3 - 10 NO2 - 0 GH - 7 PH - 10 PH - 7,6 CL2 - 0

                  + 1 week: NO3 - 10 NO2 - 0 GH - 14 PH - 15 PH - 6,8 CL2 - 0


                  Click image for larger version

Name:	Hardness Test - before and after.jpg
Views:	1
Size:	51,2 KB
ID:	231226
                  Last edited by slavic1983; 26. April 2019, 11:07. Årsag: scramblem numbers in table
                  Lelit PL162T Bianca + Hedone Honne Home. AeroPress + Kinu M47 / Porlex Mini.
                  Previous: Lelit PL41TEM + Ascaso i1 Steel, Gaggia Prestige.

                  Comment

                  Working...
                  X