Min bedste kaffeoplevelse på det seneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Min bedste kaffeoplevelse på det seneste

    Jeg vil gerne høre jeres bedste kaffeoplevelse på det seneste. Uanset om det er hjemme eller ude :-)

    Var det noget på espressomaskinen ?
    Var det en hjemmerist, som blev helt himmelsk ?
    Var det en kaffedessert ?

    Noget som overraskede - eller bare en god gammel kending, som bliver ved med at være godt :-D
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Sinobi
    Mellemristet
    • Mar 2018
    • 188

    #2
    Jeg havde en lille rest Etiopien Yirgacheffed Økologisk-Fairtrade KaffeMekka grønne bønner fra en ven liggende, ikke meget, men 220 gram bønner er lige tilpas til min hjemmebyggede rister (se link i signatur).
    Jeg besluttede mig for en lys hurtig rist med afslutning 60 sekunder efter første knæk.
    Den stak så af for mig lige før første knæk, og stallede næsten under, så jeg frygtede en underudviklet smag.
    Se risteprofil længere nede.
    Lys og hurtig... hmm, måske 3 ugers afgasning / hvile tid...

    "Min bedste kaffeoplevelse på det seneste" lod så vente lidt på sig, da den havde fundet et sted at lægge sig; Glemmebogen
    6 uger senere kommer jeg i tanke om den og skyder den ind på kværn / espresso maskine.
    Smagen er "varm", krydderet, sød, entydig, fyldig uden at være overvældende, god krop, og for os hvis smagsløgs sammensætning kan lide smagen af (god) crema; en lækker crema.
    V60 brygningen viste sig at afspejle de samme kvaliteter.
    Fantastisk smagsoplevelse!

    Nu har KaffeMekka naturligvis ikke flere af den bønne
    Så jeg fandt 5kg Etiopien Yirgacheffe Kochere grade 1 som blev ristet i fem forskellige profiler i går
    Nøj, hvor jeg glæder mig.

    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Kender i det, man godt kan gå lidt død i bønnemarked og længes efter noget som rammer smagsløgene

      Efter blackfriday var jeg heldig at få en tasters pakke fra clevercoffee. (jeg skulle rejse, så det var lige i sidste øjeblik)

      der var en ny pose "La Catarata – Costa Rica" den smagte mig bare ikke rigtig til espresso på min manuelle maskine som jeg bruger i mit andet hjem, men jeg tror bare ikke jeg gav den nok opmærksomhed (der var jo 3 andre poser+ et par lækre poser fra Sigfreds kaffefabrik)

      Click image for larger version

Name:	kantina-2.jpg
Views:	3
Size:	43,0 KB
ID:	231497

      En måned efter ca- 35 dage efter rist fik jeg den prøvet på min dualboiler rotary maskine, bevares kværnen var en anden med 80mm flade knive i stedet for Niche Zero's koniske..
      men hold da op, den kom til sin ret her.. (også 35 dage efter rist, det er jeg slet ikke vant til) det er vel nok den bedste bønne jeg har haft igennem i 2019, så jeg fik straks bestilt en 1 kg pose som jeg fik i Fredags, 4 dage efter rist.. jeg kunne slet ikke vente og til min overraskelse var den total lækker på 4 dagen, prøvede den som filter kalita 155 også super super god, jeg er imponeret og kære Clever drenge hvis i læser med her.. lad ikke denne kaffe udgå, men det sker jo desværre nok ;-)

      Det er også sjældent jeg har set Clevercoffee har haft en Black Honey processed bønne som er lidt hen af natural Process

      De varmeste anbefalinger, men vær opmærksom på den kræver mere af kværnen end andre bønner til espresso, clevers bønner er nogen af de bønner som kræver en finere kværnings grad til espresso end andre bønner som jeg køber, Niche Zero klare dem nu fint



      Specifications:
      Country: Costa Rica
      Region: Chirripó
      Washing station: Café Rivense del Chirripó
      Varieties: Red Catuaí
      Processing: Black Honey
      MASL: 1600 m
      Harvest: January-March 2019
      Taste: Sweet and balanced with notes of sweet figs and tropical fruits





      Click image for larger version

Name:	1a.jpg
Views:	1
Size:	99,9 KB
ID:	231495

      Ved godt det ikke er nemt at se på billeder, men syntes heller ikke "La Catarata" er ristet helt så lys som deres andre bønner, syntes bare den ser lækker ud, men det skal nok ses live ;-)

      Click image for larger version

Name:	2a.jpg
Views:	1
Size:	67,5 KB
ID:	231496



      Nu har jeg sikkert mindsket min chance for at holde denne bønne længst muligt på marked, men deler selvfølgelig en så god kaffe oplevelse med ebar

      Er der nogen af i andre som har prøvet "La Catarata" fra Blackfriday's dealen ? eller oplevet nogen særligt gode bønner?
      Last edited by Jack; 20. January 2020, 01:45.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • JonasFalslev

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg

        Er der nogen af i andre som har prøvet "La Catarata" fra Blackfriday's dealen ? eller oplevet nogen særligt gode bønner?
        Yes, jeg var så heldig at få en ordre fra Gardelli med fri fragt og 50%. Det er uden sammenligning den bedste bønne (Mzungu Project) jeg har smagt i mit liv, trods den ellers beskedne cupping score på 89,75. Smagtnoter af kirsebær, chokolade og tørret frugt trådte tydeligt igennem. April har bønner af nogenlunde samme kvalitet. De to risterier er i en klasse for sig.

        Comment

        Working...
        X