Ristens betydning for crema kvalitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Andreas Christensen
    Lysristet
    • Nov 2016
    • 55

    Ristens betydning for crema kvalitet

    Hej folkens.
    Nu har jeg efterhånden ristet seriøst i et års tid og jeg har ved de to sidste riste observeret et "fænomen" jeg gerne vil have forklaret.

    Jeg har ristet samme bønne to gange med to meget forskellige resultater for hvad angår cremaen. Har ikke observeret nogen forskel i smag (muligvis jeg bare ikke har så sarte smagsløg).

    Forsøget med ristene var at undersøge resultatet af en statisk ristning - altså hvor jeg indstiller temperaturen, varmer alt op til set. temp., loader bønner, lader riste indtil 230 grader C og efterfulgt af "hurtig" nedkøling. Eneste forskel er at første rist blev foretaget ved 230 grader og anden rist ved 240 grader.

    Den første rist gav en rigtig fin crema, hvor jeg kunne lave latte art. Den anden rist gav en umiddelbart lige så fin crema, men som jeg ikke kan lykkes med at lave latte art i.

    Nogen bud på hvad forskellen kan være og som har oplevet noget lignende og som mon kan hjælpe mig med en forklaring? Bønnerne er fra Columbia.
  • tb205gti
    Grøn bønne
    • Jun 2018
    • 38

    #2
    Jeg lytter lige med.

    Jeg har lidt det omvendte problem - jeg får nærmest for meget crema. Sumatra bønner, der er så meget crema med de bønner at det nærmest er luftigt skum min maskine laver. Sker kun med disse bønner på den ristning jeg har lavet nu.

    Comment

    Working...
    X