Bilt Oscar filter og kildevand - dumt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Igår købte jeg den alm/lille Brita kane m/ 1 filter til 75 kr. I den lokale Lidl, måske har de også andre steder
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • thomas.mathiasen
      Grøn bønne
      • May 2019
      • 22

      #17
      Hvor langt skal man "ned" i hårdhed før vandet hældes i en Oscar II maskine?

      Jeg bor i Ry, og tænker om jeg kan nøjes med f.eks. en Britta og postevand? Hårdheden på det lokale vandværk er 10.


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • scs
        Mellemristet
        • Apr 2016
        • 237

        #18
        Hvis du kører dit lokale postevand med dH på ca. 10 igennem Brita filteret, vil du lande på ca. 5 dH, og det kan du udmærket bruge i espresso-maskinen.
        _______________________________________________
        MK Vario - Rancilio Silvia
        Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #19
          Oprindeligt indsendt af thomas.mathiasen Se indlæg
          Hvor langt skal man "ned" i hårdhed før vandet hældes i en Oscar II maskine?

          Jeg bor i Ry, og tænker om jeg kan nøjes med f.eks. en Britta og postevand? Hårdheden på det lokale vandværk er 10.
          I manualen til Oscar II skriver Nuova Simonelli:

          Monitoring of water recipe to keep it within required levels and maintenance of filtration system is the user's responsibility. Failing to meet and maintain water at the following levels will void the entire warranty:
          • Total hardness 50-60 ppm (parts per million) (5-6 french degrees (°F));
          • Water line pressure between 2 - 4 bar and water to be cold;
          • Min flow rate: 200 l/hr
          • Filtration level below 1.0 micron
          • TDS (Total Dissolved Solids) level between 50 - 250 ppm
          • Alkalinity level between 10 - 150 ppm
          • Chlorine level less than 0.50 mg/l
          • Ph level between 6.5 and 8.5.


          Vandhårdhed er åbenbart en meget kompliceret sag, og jeg er bestemt ikke ekspert. Her i Danmark bruger vi normalt dH, Deutsche Härde eller tyske hårdhedsgrader. I Wikipedia er der en tabel, hvor man kan omregne. Mellem franske og tyske hårdhedsgrader er faktoren 1,785, så 50-60 ppm eller 5-6 fH svarer til 2,8-3,4 dH. Det er altså temmeligt blødt vand, Nuova Simonelli foreskriver. Samtidig anbefaler de ikke afkalkning, men siger, at man skal bruge vand, der opfylder deres krav.

          Jeg er så heldig, at jeg bor i Esbjerg. Vores vand er ret blødt på omkring 8 dH. Min Nuova Simonelli Oscar II står i vores sommerhus i Henne, hvor vandets hårdhed er opgivet til 6,2 dH. Ingen af stederne kommer der kalk i vores elkogekedler, så problemet med kalk må være begrænset. Jeg har brugt vand fra en Brita filterkande i sommerhuset uden dog at være hysterisk med det. Har det hastet, har jeg blot brugt postevand. For nylig har jeg købt en BWT filterpude til at lægge i tanken. Jeg har ikke afkalket maskinen i de to år, jeg har haft den, men måske vil jeg prøve nu.
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • thomas.mathiasen
            Grøn bønne
            • May 2019
            • 22

            #20
            Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
            Hvis du kører dit lokale postevand med dH på ca. 10 igennem Brita filteret, vil du lande på ca. 5 dH, og det kan du udmærket bruge i espresso-maskinen.
            Kan jeg bruge vandet på 5dH i espressomaskinen uden at bruge filter"pose" i espressomaskinen?


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Comment

            • scs
              Mellemristet
              • Apr 2016
              • 237

              #21
              Oprindeligt indsendt af thomas.mathiasen Se indlæg
              Kan jeg bruge vandet på 5dH i espressomaskinen uden at bruge filter"pose" i espressomaskinen?
              Der er mange meninger om vand til espresso, men min oplevelse er, at dH mellem 4 og 6 fungerer bedst. Man undgår dog ikke helt afkalkning en sjælden gang.
              _______________________________________________
              MK Vario - Rancilio Silvia
              Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

              Comment

              • Muenster
                Lysristet
                • May 2019
                • 110

                #22
                Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
                Der er mange meninger om vand til espresso, men min oplevelse er, at dH mellem 4 og 6 fungerer bedst. Man undgår dog ikke helt afkalkning en sjælden gang.
                Som tidligere nævnt, bor jeg i Esbjerg. Vores vand ligger omkring 8 dH i hårdhed. Vi har da lidt kalk på fliser og armaturer i badeværelset, men vores elkogekeddel bliver aldrig afkalket og ser fin ud efter et par år. Min kaffemaskine har været en Gaggia Accademia, og her har jeg troligt kørt et afkalkningsprogram igennem, når maskinen bad om det, men uden at kunne mærke nogen forskel. Vi har sommerhus i Henne. Der kommer vandet fra Klinting Vandværk. Det skulle engang have vundet andenpræmien om det bedste vand i Danmark, siger en af vores venner. Den officielle hårdhed er 6,4 dH. Det virker altså meget blødt, vandet her. Nu bruger jeg en Brita kande til min Oscar II, og for nylig har jeg købt et BWT-filter til at lægge i vandtanken, men jeg har ikke været hysterisk med det. Jeg har ofte brugt postevand, hvis jeg havde lidt travlt. Jeg har lige afkalket maskinen i dag efter at have haft den i to år, og jeg kunne ikke se, der kom noget kalk ud. Så hvis du kan komme ned på 5 dH, så tror jeg ikke, du, altså Thomas, skal være bekymret.
                Med venlig hilsen
                Henrik M., Esbjerg
                Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                Eureka Mignon Specialita

                Comment

                • thomas.mathiasen
                  Grøn bønne
                  • May 2019
                  • 22

                  #23
                  Jeg købte noget Denice vand i SuperBrugsen, men etiketten er blå, og ikke grøn, som jeg ellers husker den.

                  Det er fra en kilde i Brande.

                  Er det stadig ok til espresso?

                  Hvad skal jeg kigge efter på deklarationen for at tjekke?

                  Pft.,
                  Thomas


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  • summer
                    Coffeeholic
                    • Jun 2011
                    • 1407

                    #24
                    Her er etiketten på en flaske Denice fra Irma.
                    Vedhæftede filer

                    Comment

                    • thomas.mathiasen
                      Grøn bønne
                      • May 2019
                      • 22

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
                      Her er etiketten på en flaske Denice fra Irma.
                      Perfekt! Jeg tror, at det er den samme i SuperBrugsen.

                      Takker


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Comment

                      Working...
                      X