Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emne: Diskussion af håndkværne

Lysristet
    Registreringsdato
    Feb 2018
    Sted
    Aarhus

Diskussion af håndkværne

Hej,
    Jeg har solgt min gamle Gyro kværn og leder efter en håndkværn egnet særligt til pour-over (v60, Chemex, Kalita), og gerne engang imellem til et decaf-espressoskud. Udvalget af håndkværne er stort, hvorfor jeg er interesseret i en diskussion om, hvad der adskiller de forskellige brands ift. performance.

Jeg har særligt kigget på;
    - Comandante C40
    - Hiku
    - Helor 101
    - Kinu m47
    - Lido 2

Håber I vil byde ind med personlige erfaringer

MVH

Mellemristet
    Registreringsdato
    Mar 2016
    Jeg har erfaring med helor og Lido E. Helor er i min optik klart den bedre kværn. Lettere at indstille, bedre allignmemt og bedre design (imo)

Lido vinder dog klart på evnen til at kværne større mængder kaffe da der simpelthen kan være flere bønner i den.

Hvor i landet bor du?
    Hario V60, Clever dripper, Aeropress, Phin, Bialetti 3 kops, Eva solo og stempelkander.

FZ—RR Baby roaster

Coffeeholic summer's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Kbh
    De kværne du nævner har alle koniske knive i størrelse omkring 40-50mm, og jeg har ikke hørt noget om, at folk har kunnet smage nævneværdig forskel mellem de størrelser - og specielt ikke når vi taler filterkaffe.
    Hvis det var mig ville jeg benhårdt gå efter den kværn der passede mig bedst i forhold til ergonomi, kapacitet og vedligeholdelse.

Helor 101 har en særlig stjerne hos mig, men jeg har ikke prøvet Hiku og Kinu, så tag det med et gran salt.

Mellemristet T.Bidstrup's avatar
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Valby
    Jeg har haft min Lido 2 i nogle år, og den bliver bare ved med at fungere!
    Den er bundsolid, den kan kværne op mod 75 gram ad gangen, den kværner nok så præcist man kan ønske sig fra en konisk håndkværn og den ligger rigtigt godt i hånden (hænderne).
    Nogle klager over, at den er svær at indstille, men det må bero på, at de forsøger at spænde låseringen ned imod justeringsringen, fremfor at spænde justeringsringen op imod låseringen. Jeg oplever ingen problemer med at indstille den, eller med at den kan holde den ønskede indstilling.

Jeg har udelukkende brugt den til "everything but espresso", hvilket den er suveræn til - for en konisk håndkværn.
    Espresso-ydelsen er der mange andre, der har skrevet om.
    - Nu har jeg vist fået prøvet alle dimserne og er landet på et fornuftigt hverdags-setup med lidt krydderi til fridagene ...
    - Sort hjemme og espresso i byen.

Lysristet
    Registreringsdato
    Feb 2018
    Sted
    Aarhus
    Jeg takker for alle Jeres input!

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Diskussion af håndkværne

For mig set er de to vigtigste parametre brugervenlighed og størrelse/vægt.

En håndkværn bør være transportabel og her er det vigtigt at den ikke vejer 2-3kg og fylder som en tele objektiv. Det gør den også langt mindre brugervenlig hvis den er stor og tung for langt de fleste individer.

For mig set fejler Lido i de to kategorier, den er ikke synderlig transportabel pga. størrelse og vægt, dette til sammen gør også at den ikke er bruger venlig.

Det at du har et behov for at låse Lidos indstilling og at dette skal gøre på den rigtige måde viser et fejlslagen design! Det faktum at så mange har problemer understreger blot dette yderligere!

Alle de andre er væsentligt bedre designet og det gælder både for Helor, Kinu, MBK, Hiku og Comandante. Lido er måske bygget som en tank men det er også det der gør den så vanvittig tung.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Lysristet
    Registreringsdato
    Feb 2018
    Sted
    Aarhus
    Nogle der ved om OE apex kan være et solidt bud? Dog naturligvis ikke som en transportabel kværn.

Coffeeholic summer's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Kbh
    Apex - måske, højst sansynligt, men ingen ved det for den eksisterer ikke endnu, udover nogle prototyper.

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Den vil ikke fungere til lysere rist, eller meget små batches pga. grovheden på den fineste indstilling, som er relativ groft, meget grovere end jeg normalt vil overveje at bruge.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Mellemristet T.Bidstrup's avatar
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Valby
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg

Det at du har et behov for at låse Lidos indstilling og at dette skal gøre på den rigtige måde viser et fejlslagen design! Det faktum at så mange har problemer understreger blot dette yderligere!
    Jeg vil vove den påstand, at man har enormt ringe teknisk forståelse, hvis man har problemer med at indstille en Lido 2, 3, E eller hvilken man nu har! Den er designet nøjagtigt så enkelt og nøjagtigt så kompliceret, som der er behov for.
    At den er for stor og for tung "for langt de fleste individer" ... Arh! Nok er det en ordentlig fætter, men den var heller ikke tænkt som en rejsekværn!
    - Nu har jeg vist fået prøvet alle dimserne og er landet på et fornuftigt hverdags-setup med lidt krydderi til fridagene ...
    - Sort hjemme og espresso i byen.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •