Luftig/fluffy espresso med masser af crema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    Luftig/fluffy espresso med masser af crema

    Jeg har nogle gange været heldig at købe eller selv lykkedes med at brygge en espresso som var meget mere luftig og cremet end dem man oftest får... Dvs espresso, hvor jeg gætter på, at vægten pr. volumen er halvt så stor som den oftest er.

    Jeg synes generelt at de espresso'er jeg selv laver er lækre og har en god, rund og blid smag og med crema på toppen, men det er desværre for sjældent at de er meget luftige og cremede og generelt kunne jeg tænke mig meget mere crema på toppen. Dvs, hvor cremaen udgør en større del af espressoen. Jeg tænker at mere crema er det samme som mere luftig espresso ???

    Hvad er teknikken, og i hvilken retning skal man fokusere for mere regelmæssigt/konsekvent at producere et sådan produkt ?

    Jeg lister lige her de ting jeg forestiller mig kan påvirke resultatet: Bønnens type, ristningsgrad, liggetid efter ristning, formalingsgrad (type/kvalitet af kværn), kaffemængde, tampnings-tryk, espressomaskine-parametre/-kvalitet: Tryk, temperatur, ekstraktionstid.

    Det klart at alle ovennævnte parametre spiller en rolle, men hvilke er mere vigtige end andre ? Flere parametre skal vel helst være mere eller mindre konstante efter at man har fået kalibreret/tunet indstillingerne, men er der nogen parametre man dynamisk kan ændre på for at forfølge en speciel type eller konsistens af den resulterende espresso...?

    Jeg rister selv bønner på en Boca Boca. Min kværn er en ældre Compak K3 og min espressomaskine er en ny Izzo Alex Duetto IV maskine. Kværnen er jeg på vej til at skifte til en Eureka Atom Specialty 75, men vil den alene gøre hele forskellen og konsekvent sikre at jeg laver lækre og fluffy espressoer ?
    Last edited by Jakobankerhansen; 17. August 2018, 12:46.
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Hunt for the sweet spot ;-) det er ikke creama'en som gør det alene, mere creama kan man få ved at tilsætte mere rubusta til sit blend.
    Men forstår hvad som du mener, alt har betydning og en fornøjelse at kunne replikerer når man finder det, nogen bruger refractometer (proffer) for at måle udbyttet af sin espresso

    How we make Espresso by Tim Wendelboe
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Meget friskristet kaffe giver mere skum/crema. Har du prøvet 1-2 dage efter ristning ?

      Ja, bønnerne gør også en forskel. Jeg har hørt at Monsooned Malabar bønner fra Indien giver meget skum. Jeg husker at Risteriet engang havde dem, men en hurtig googling vist at KaffeMekka har dem pt (som grønne bønner).

      Er der ikke også noget om at mørkere rist giver mere skum. Altså laaangt ind i 2-knæk. Men meget skum interesserer ikke mig, så jeg har ikke så meget praktisk erfaring med det. Jeg er til espresso på lysere ristet kaffe, som typisk bliver bedre efter nogle ugers lagring. Og jeg tager altid cremaen fra med en ske, fordi smagen er så tør og bitter.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Jakobankerhansen
        Lysristet
        • Mar 2012
        • 115

        #4
        Mange tak Therese og Jack.

        Monsooned Malabar lyder spændende som den er beskrevet hos KaffeMekka: "... en lang rund eftersmag og en meget ringe syrlighed..." passer ok ind i hvad jeg ofte eftersøger. Jeg ved godt at mange sætter pris på syrlighed, men jeg er mere til en opbygning omkring chokolade :-) Så må jeg se hvad det betyder når KaffeMekka også skriver "med krydrede noter". Jeg plejer også at riste bønnnerne mørkt. Bliver spændende at prøve, og jeg skal nok skrive om min oplevelse...

        Ved nærmere eftertanke er det måske ikke specifikt en stor mængde crema som jeg kan lide. Kender godt, når man får en espresso som er meget tyndtflydende (almindelig kaffeagtig) i bunden og selvom der så er crema på toppen bliver det aldrig en god oplevelse - mere lidt opvaskevandsagtig - specielt hvis den som det kan være tilfældet samtidig er sur og bitter...

        Så tror jeg mere at målet er en tyktflydende bund og så med lidt crema på toppen. Det er lækkert og værd at stræbe efter :-) Har nogle gange oplevet når jeg tuner kværnen med helt nyristede bønner (1-2 dage efter rist), at der kun kommer en meget lille mængde espresso i koppen efter 25-30 sekunder, hvis kværnen er indstillet til at male for fint. Denne lille mængde kan til gengæld næsten være helt "pasta"-agtig og kan faktisk også være lidt spændende at smage på.

        Som Jack skriver, er det "hunt for the sweet spot"... :-) Jeg fortsætter jagten, men det vil være spændende at høre om andres erfaringer og teknikker også!
        Last edited by Jakobankerhansen; 18. August 2018, 14:15.

        Comment

        • Sinobi
          Mellemristet
          • Mar 2018
          • 188

          #5
          Vil klart anbefale at læse,høre og forstå hvad bl.a. Matt Perger siger og skriver om at balancere kværningsgrad op mod brygtid og bryg volumen for at balancere mellem sur og bitter samt få balanceret espresso ud af det...
          Og så glemme alt om crema.
          Du vil ende med at få gudeshots ud af din kaffe (siges det), og jeg er lidt tilbøjelig til at give dem ret, omend jeg har større held med at nå dertil med min Handpresso end med min Duetto.
          Crema er bl.a. resultatet af CO2 der frigøres under kaffe estraheringen, og den har generelt ingen positive egenskaber.
          Det er derfor Theresa foreslår dig at vente et par dage ekstra efter ristning, før du prøver bønnerne.
          Så det du oplever som fluffy/luftig, kommer sandsynligvis af noget andet end cremaen. Måske olierne i kaffen som kan være med til at give body/krop til smagsoplevelsen.

          /Henrik
          Last edited by Sinobi; 30. August 2018, 23:53.
          Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
          Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
          Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
          Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
          KitchenAid Cold Brew koldbrygger
          Brewista Smart Scale v2.0
          DIY Fluidbed 300 gr. rister

          Comment

          Working...
          X