Kaffe i varmen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Kaffe i varmen

    Vil I ikke fortælle om hvad I gør med kaffe i denne hede sommer ?

    Har I fået perfektioneret koldbryg ?

    Har I konkluderet hvilken kaffe der er bedst til icelatte ?

    Er der gang i shakerato fra cocktailshakeren ?

    Inde i Bønneklubben lavede jeg lige en afstemning om hvad folk's favoritkaffe er i varmen. Indtil nu er der 15 på koldbryg ... 15 på ice-latte ... 3 på affogato ... og 52 på samme varme kaffe som resten af året ;-)

    Jeg er på ice-latte. Og er kommet frem til naturalbønner fungerer rigtig godt. Jeg er ellers mest til washed-kaffer (og lidt honeyprocessed) ... men jeg syns karakteren i de washed forsvinder i ice-latte. Der er bare en generisk kaffesmag tilbage. Mens karakteren fra natural er mindre heftig, men tilgengæld giver noget lækker karakter i den kolde kaffe med mælk og sukker.

    Jeg bruger normal ikke sukker i kaffen, men har ofte brug for det i kold espresso med mælk til at runde af.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    #2
    Jeg drikker, primært, den samme varme kaffe som resten af året

    Men derudover er jeg blevet uventet glad for espresso tonic - en perversitet jeg tillagde mig i Lima, hvor det er en ret almindelig måde at indtage kold kaffe.
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

    Comment

    • ChristianS
      Coffeeholic
      • Apr 2015
      • 1012

      #3
      Nok også primært varm kaffe. Men ellers er jeg også til islatte med en anelse sirup til at balancere smagen.

      Ligesom dig synes jeg også, at en natural fungerer bedst. [emoji1303]
      Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

      Kværne: Niche Zero, Santos 01
      Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
      Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Varm kaffe til morgenmad og kold bryg om eftermiddagen. I går lavede jeg en cocktail på opskrift fra Sigfreds med koldbryg, kaffelikør (har købt The barns) vodka og lidt sukker. Sidstnævnte kunne måske undværes....
        Click image for larger version

Name:	IMG_20180727_175820_544.jpg
Views:	1
Size:	43,5 KB
ID:	231006
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • LM17
          Mellemristet
          • Aug 2014
          • 151

          #5
          Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
          Men derudover er jeg blevet uventet glad for espresso tonic - en perversitet jeg tillagde mig i Lima, hvor det er en ret almindelig måde at indtage kold kaffe.
          +1 for espresso tonic! Jeg prøvede den første gang i sidste uge, og har nærmest ikke drukket andet siden...
          I mine øjne er det en helt fantastisk sommerdrink (omend jeg er sikker på, at jeg kommer til at drikke den hele året). Foruden en dejlig smag, er det også en utrolig flot drink.
          Er der en tonic du kan anbefale?
          ECM Synchronika og Niche Zero.

          Indehaver af Instagramprofilen peoplebrewcoffee.

          Comment

          • kidcaffeine
            Espresso
            • Sep 2016
            • 585

            #6
            Njaeh, i Lima drak jeg den kun med mærker, som jeg ikke kendte. Så det er først nu her, at jeg er igang med at smage mig igennem de forskellige mærker jeg kender hjemmefra. I gin tonic foretrækker jeg dog de tørre af slagsen, og det synes jeg også umiddelbart går igen her. Eksempelvis San Pellegrinos tonic synes jeg er god

            Så jeg hører også meget gerne erfaringer fra andre
            Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
            Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
            Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Drikker som hovedregel altid varmt dvs. filter når det er varmt, noget jeg har lært af erfaring fungere bedre end koldt for mig (der er også forskning der har vist det øger svedproduktionen), det er også det de gør i Indien og Asien, eller rettere gjorde indtil de vestlige og vestlige inspirerede kaffekæder gjorde deres indtog.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Lav
                Coffeeholic
                • Dec 2014
                • 1213

                #8
                ..... men derfor er der nu ikke noget som en perlende fadbamse skænket i et glaskrus opbevaret ved frysepunktet..... det er der ikke noget der slår når man er i Asien i 35C varme.... sorry for afsporingen [emoji6]


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Venligste hilsner, Steffen

                Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                Sort:
                Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                Rister: 2x
                Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                Comment

                • ChristianS
                  Coffeeholic
                  • Apr 2015
                  • 1012

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  Drikker som hovedregel altid varmt dvs. filter når det er varmt, noget jeg har lært af erfaring fungere bedre end koldt for mig (der er også forskning der har vist det øger svedproduktionen), det er også det de gør i Indien og Asien, eller rettere gjorde indtil de vestlige og vestlige inspirerede kaffekæder gjorde deres indtog.
                  Hvis forskningen viser det, så er det jo stadig den funktionelle del.

                  Præcis som Lav skriver, så er der nu ikke noget så skønt i varmen som et glas iskoldt øl/iste/iskaffe/vand/sodavand/G&T... etc. Det handler for mig også om den sensoriske glæde. [emoji4]
                  Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                  Kværne: Niche Zero, Santos 01
                  Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                  Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                    Drikker som hovedregel altid varmt dvs. filter når det er varmt, noget jeg har lært af erfaring fungere bedre end koldt for mig (der er også forskning der har vist det øger svedproduktionen), det er også det de gør i Indien og Asien, eller rettere gjorde indtil de vestlige og vestlige inspirerede kaffekæder gjorde deres indtog.
                    Der er noget om snakken, kineserne drikker også varm vand (som te vand uden te)
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Juul-Andersen
                      Stamgæst
                      • Apr 2014
                      • 772

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                      Der er noget om snakken, kineserne drikker også varm vand (som te vand uden te)
                      Det er vidst både en blanding af at de er bange for bakterier, og at de mener det er sundere
                      Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                      I’ve been told I like tea
                      I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                      Plans stuff in my spare time ☕️👌

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                        Det er vidst både en blanding af at de er bange for bakterier, og at de mener det er sundere
                        Det er det så ikke, de mener bare ikke det er godt for en varm krop at drikke koldt når der er varmt ;-)
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Juul-Andersen
                          Stamgæst
                          • Apr 2014
                          • 772

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Det er det så ikke, de mener bare ikke det er godt for en varm krop at drikke koldt når der er varmt ;-)
                          Det er derfor de også drikker det i 5 minus grader i Danmark
                          Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                          I’ve been told I like tea
                          I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                          Plans stuff in my spare time ☕️👌

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                            Det er derfor de også drikker det i 5 minus grader i Danmark
                            Måske du selv skulle prøve at spørge en hel kineser istedet for en halv ;-)

                            Eller du kan bruge første hit på Google http://blog.tutorming.com/expats/why...rink-hot-water
                            det har intet med de er bange for bakterier at gøre

                            Jeg har været flere gange i Kina end du har plads i dit pas
                            Last edited by Jack; 28. July 2018, 23:05.
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Kaffe i varmen

                              Det har intet med bakterier at gøre (oprindeligt, det er en nyre overbygning) men har rødder i deres kultur og dermed tro, filosofi og skikke.

                              I indien har de også lang tradition for at drikke varme drikke især når det er aller varmest, det er på mange ashrams bandlyst at drikke noget eller spise noget der er koldt da det går imod deres tro og den filosofi der ligger bag, så der drikker du stuetemperet vand, dvs. 30 grader plus og varmt urte te. Men det er en længere udredning.

                              De fleste steder i Asien har for i øvrigt adgang til vand der er renset for mineraler og bakterier, enten gennem standere placeret i by billedet eller hvor man køber 5-10l dunke som man så får transporteret hjem som så benyttes til al drikke og madlavning.
                              Last edited by malling; 29. July 2018, 00:10.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X