Den lyse rist

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aero
    Mørkristet
    • Nov 2014
    • 466

    Den lyse rist

    Syntes de fleste af mine riste ender i "mellem" segmentet. Ikke rigtig lys, men heller ikke rigtig mørk. Som regel et sted med 20-25 % udvikling efter FC.
    Jeg gør mere eller mindre det samme hver gang, så trænger til inspiration til "noget andet".
    Normalvis kører jeg 240 grader indtil FC, skurer ned til omkring de 215-225 i 20% ekstra tid.
    Hvordan vil I gribe det an hvis i ville lave en lys rist? Mere varme fra start, lavere varme fra start, noget helt andet?

    Inspirer mig
    /Claus

    Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

    Sort
    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60
  • Luwak
    Mørkristet
    • Apr 2008
    • 390

    #2
    Prøv kortere end 20-25% efter knæk. Det kunne også have noget med langsom nedkøling at gøre. Min tidligere Behmor var også svært at riste lyst på da den kølede langsomt.

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      Jeg starter alt efter grohøjde mellem 180 og 200 grader, i mange tilfælde skruer jeg ned for varmen allerede når bønnerne er gennem tørring (farveskift mod gul begynder at indtræde), for derefter ved 1c mellem 8 og 9:30 få første knæk og derefter mellem 0:30 og o sjældne tilfælde 1:30 i development. Samlet svind omkring 11-13 %.
      Om det er lyst ved jeg ikke, men det passer min smag.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Start temp påvirkes selvfølgelig af batchstørrelse, jeg rister 200 g grønne bønner af gangen.
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • aero
          Mørkristet
          • Nov 2014
          • 466

          #5
          Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
          Jeg starter alt efter grohøjde mellem 180 og 200 grader, i mange tilfælde skruer jeg ned for varmen allerede når bønnerne er gennem tørring (farveskift mod gul begynder at indtræde), for derefter ved 1c mellem 8 og 9:30 få første knæk og derefter mellem 0:30 og o sjældne tilfælde 1:30 i development. Samlet svind omkring 11-13 %.
          Om det er lyst ved jeg ikke, men det passer min smag.
          Jeg når fc på ca. 9-10 min ved 240, umiddelbart syntes jeg 180 lyder lavt, og stadig nå fc ved 9:30, men det er da et forsøg værd. Hvor langt skruer du ned?
          /Claus

          Espresso
          Oscar, Obel Mito M64

          Sort
          Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

          Comment

          • aero
            Mørkristet
            • Nov 2014
            • 466

            #6
            Oprindeligt indsendt af Luwak Se indlæg
            Prøv kortere end 20-25% efter knæk. Det kunne også have noget med langsom nedkøling at gøre. Min tidligere Behmor var også svært at riste lyst på da den kølede langsomt.
            På min Gene hælder jeg altid fra og kølede på en plade ved siden af, dog ikke nogen aktiv køling, blot bredt ud. Nogen ide om hvor langt den skal ned før den 'stopper' med at udvikle sig? Umiddelbart kunne et dump mindre end 20% også hjælpe og indregne noget af køletiden som udviklingstid. Blot dumpe lige op af fc.
            /Claus

            Espresso
            Oscar, Obel Mito M64

            Sort
            Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

            Comment

            • Luwak
              Mørkristet
              • Apr 2008
              • 390

              #7
              Jeg ville lave en aktiv køling. En spand, damp indsats fra Ikea og en støvsuger, så er det klaret effektivt. Der gjorde en forskel for mig.

              Comment

              • pingel
                Coffeeholic
                • Jan 2012
                • 1007

                #8
                Umiddelbart vil jeg sige, at dit trick med at fordele bønnerne ud på bordet er fint nok - jeg gør det selv ;-) Det går hurtigt for bønnerne at smide varmen når de ikke ligger ovenpå hinanden...

                Og med hensyn til længde efter 1. knæk: hvis du kører efter procentandel, så får du altså forskelligt resultat alt efter hvornår du rammer knækket... Og hvis det er Scott Rao´s terori vedr. de 20% du sigter efter, så er der lige to forhold du skal have i mente: han sigter efter at ramme knækket på 8 minutter, og han rister på en stor tromlerister.

                Rao siger nu, at har du en mindre rister (det har du ;-)), så er 20 % måske lidt lang tid - personligt ligger jeg på en 1.30/40 efter et knæk i omegnen af 8 minutter, og det er ikke superlyst. Men det er ikke en Gene, og jeg kan ikke helt huske hvad mine preferencer var dengang jeg havde en, men det var ikke vidst nogen lunde i samme boldgade.

                Comment

                • -E*
                  Master Brewer
                  • Apr 2013
                  • 1949

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af aero Se indlæg
                  Jeg når fc på ca. 9-10 min ved 240, umiddelbart syntes jeg 180 lyder lavt, og stadig nå fc ved 9:30, men det er da et forsøg værd. Hvor langt skruer du ned?
                  Der er altid forskel på rister, så temp er svær at sammenligne. Som sagt, mit batch på 200 gr grønne bønner knækker deromkring ved den temp. Det betyder ikke at din gør. Men du kan jo prøve.
                  Jeg skruer ikke som sådan ned for temperaturen, men dæmper effekten af varmelegemer så ror flader ud men ikke bliver negativ. Alle efter bønne og grohøjde kører jeg legemet med på 60-80 % af fuld styrke.
                  -Sune

                  Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                  Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                  Computerstyret Hottop
                  Instagram

                  Comment

                  • aero
                    Mørkristet
                    • Nov 2014
                    • 466

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                    Umiddelbart vil jeg sige, at dit trick med at fordele bønnerne ud på bordet er fint nok - jeg gør det selv ;-) Det går hurtigt for bønnerne at smide varmen når de ikke ligger ovenpå hinanden...

                    Og med hensyn til længde efter 1. knæk: hvis du kører efter procentandel, så får du altså forskelligt resultat alt efter hvornår du rammer knækket... Og hvis det er Scott Rao´s terori vedr. de 20% du sigter efter, så er der lige to forhold du skal have i mente: han sigter efter at ramme knækket på 8 minutter, og han rister på en stor tromlerister.

                    Rao siger nu, at har du en mindre rister (det har du ;-)), så er 20 % måske lidt lang tid - personligt ligger jeg på en 1.30/40 efter et knæk i omegnen af 8 minutter, og det er ikke superlyst. Men det er ikke en Gene, og jeg kan ikke helt huske hvad mine preferencer var dengang jeg havde en, men det var ikke vidst nogen lunde i samme boldgade.
                    Må indrømme jeg ikke kan huske hvor jeg har den med 20% fra, den har bare hængt fast som tommelfingerregel i lang tid. Det er sandsynligt det er fra Rao forklaret af en her på sitet
                    1.30 ift 8 min er ca 16%, så måske endda mindre kan gøre det.
                    /Claus

                    Espresso
                    Oscar, Obel Mito M64

                    Sort
                    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                    Comment

                    • aero
                      Mørkristet
                      • Nov 2014
                      • 466

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                      Der er altid forskel på rister, så temp er svær at sammenligne. Som sagt, mit batch på 200 gr grønne bønner knækker deromkring ved den temp. Det betyder ikke at din gør. Men du kan jo prøve.
                      Jeg skruer ikke som sådan ned for temperaturen, men dæmper effekten af varmelegemer så ror flader ud men ikke bliver negativ. Alle efter bønne og grohøjde kører jeg legemet med på 60-80 % af fuld styrke.
                      Snakker vi forøvrigt temperatur målt i bønne eller miljøet? Jeg tænker miljø, da det er den eneste jeg kan måle på mit udstyr.
                      Tak for forklaring, det giver god mening med blot at undgå temperaturen hæves yderligere.
                      /Claus

                      Espresso
                      Oscar, Obel Mito M64

                      Sort
                      Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                      Comment

                      • Sørenp
                        Grøn bønne
                        • Dec 2018
                        • 1

                        #12
                        Jeg er rimelig nybegynder til dette, men har endelig fundet ud af at de lyse bønner give mest smag (efter min mening). Jeg har altid haft de mørke bønner, da det er hvad mine gæster kan associere med "normal" kaffe. Der er mange der mener at de lyse bønner nemlig er lidt for bitre og sure i smagen, men dette skyldes at de er vant til de mørke bønner. Jeg synes at man skal lære at drikke de lyse, men derefter er de også helt FANTASTISKE.

                        Fandt et kaffe abonnement på (Reklame-link fjernet) og det giver mig mulighed for at afprøve nye bønner hver anden måned. Det kan bestemt anbefales.

                        Kan bestemt anbefale de lyse bønner fra risterierne Clevercoffee eller La Cabra.

                        (redigeret og reklame-link fjernet)

                        Comment

                        Working...
                        X