Santor no 4 (modificeret)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Morten Müller
    Administrator
    • Apr 2017
    • 208

    Santor no 4 (modificeret)

    Hej ebar!

    Jeg har længe gået med en tanke om at ombygge en santos posekværn til filter. Så da jeg blev tilbudt en nyre nærmest ubrugt model for et par måneder siden kunne jeg ikke længer holde mig tilbage.

    Her er så hvad den er blevet til.

    Lidt korter udgave med short hopper fra eureka. Matsort/alu. Ekstra grøn led-trykknapafbryder for nemmer betjening samt motorstyring og 65mm filter knive (Kenia) fra mahlkönig.

    Nu skal den bare køres ind, de første test er fine.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Last edited by Morten Müller; 8. June 2018, 00:20.
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Kunne du uden videre putte de større knive i, eller krævede det en form for mod?

    Sejt projekt! Har selv haft fornøjelsen af at have en Santos 04.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • Morten Müller
      Administrator
      • Apr 2017
      • 208

      #3
      Hej Jens

      Jeg har haft kniv-roteren og den del af huset som man justeret, opsat i en drejebænk for at få plads til kenia.

      Ikke så svært som det måske kan lyde.


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Wow et fedt project (Thumbs up)

        fortæl endelig om dine erfaringer
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Morten Müller
          Administrator
          • Apr 2017
          • 208

          #5
          Tak, det vil jeg gøre [emoji106]


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Comment

          • Lav
            Coffeeholic
            • Dec 2014
            • 1213

            #6
            Fedt Morten! Super flot arbejde - hvis du fortryder vil jeg kvit og frit tilbyde at bytte den tilbage til originalen; som jeg har stående....
            Venligste hilsner, Steffen

            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
            Sort:
            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
            Rister: 2x
            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

            Comment

            • Lav
              Coffeeholic
              • Dec 2014
              • 1213

              #7
              Hvilken motorstyrring har du lavet?
              Venligste hilsner, Steffen

              Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

              Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
              Sort:
              Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
              Rister: 2x
              Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
              Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

              Comment

              • Morten Müller
                Administrator
                • Apr 2017
                • 208

                #8
                Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                Hvilken motorstyrring har du lavet?
                Hej Lav

                Tak for det (-:

                Først og fremmest må jeg lige tilføje at jeg på ingen måde kan prale med at være elektromekaniker. Så set i lyset af min manglende erfaring inden for dette område vil jeg på ingen måde anbefale andre bruge til at se denne post som guidline til deres projekter.

                Jeg har brugt en simpel spændings regulator/potintiometer, se link. https://www.dkvolt.dk/produkt/motors...4000w-230v-ac/

                Der løber to faser ud fra første orange trykafbryder op til motoren. Den ene fase løber igenemmen kondensatorer og start-relæ. Den anden fase løber igenemmen thermo-sikringen og vider op til moteren. Jeg har afprøvet selve styringen på begge faser sider og fandt frem til at moteren køre mest stabilt imellem thermo-sikring og motor.

                Det er ikke en 100 % optimal løsning med den denne styring, den er begrænset i den lave ende af skalaen, det vil på dansk sige at når man belaster moteren ved at kværne bønner ved helt lave omdrejninger (svarende til håndkværne) stopper motoren. Så den køre helt klart bedst og mest stabilt ved kvart, halv og fuld omdrejning. Jeg overvejer at isætte en kondensator på laver spændingen, måske det kunne gøre en forskæld i den lave ende. Jeg har også overvejet en løsning med et stop på drejeknappen så moteren ikke kan gå ud ved lav regulering.

                En frekvens styring ville nok ha være den bedste løsning her, men jeg tror ikke at den vil kunne sættes op til denne santos motor, og prisen ville ha set helt anderledes ud.

                Tros at fint at kunne juster til 80,- kr!



                Mvh Müller
                Last edited by Morten Müller; 9. June 2018, 11:01.

                Comment

                • Luwak
                  Mørkristet
                  • Apr 2008
                  • 390

                  #9
                  Det er ret fedt. Måske skulle jeg overveje at lave det på min Guatemala.

                  Comment

                  • Morten Müller
                    Administrator
                    • Apr 2017
                    • 208

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Luwak Se indlæg
                    Det er ret fedt. Måske skulle jeg overveje at lave det på min Guatemala.
                    Ja måske, det er jo ret nemt at afprøve inden man bore hul for at montere drejeknappen osv.

                    Vh Müller


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Comment

                    • aspedersen
                      Master Brewer
                      • Jan 2014
                      • 1555

                      #11
                      Rigtig fedt mod!

                      Det pynter på det når de lige bliver kortet lidt af.
                      /Anders

                      La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                      https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                      https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                      Comment

                      • Morten Müller
                        Administrator
                        • Apr 2017
                        • 208

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af aspedersen Se indlæg
                        Rigtig fedt mod!

                        Det pynter på det når de lige bliver kortet lidt af.
                        Tak, det er altid rart med et skulderklap.

                        Har haft lidt udfordringer med at få de Mahlkönig (kenia) knive til at køre 100%. De er minder tolerante end de originale Santos knive i forholdt til slør osv. Det viste sig at kværnen oprindeligt er bygge med en helt del slør i akslen, og at kværnerhuset ikke er helt plant med motoren. Så jeg har igen haft rotor og hus i en drejebænk for at få den rette helt nøjagtigt op. Det var efterfølgende en sand fornøjelse at få den kaliberet, sød musik i mine øre og en fryd for smag og øje, helt sikket et rentabelt projekt at komme i hus med. Hvis jeg skulle være så heldig og finder Santos mere en anden god gang skal den helt sikkert ha det samme mod/udtryk.

                        Kværne er pt i handel med de originale knive, en kollega har bud sig ind, passer mig okay da jeg ønsker at få afprøvet et par andre kværne jeg sideløbende har gået og lavet i værkstedet, og samtidig har lidt brug for at komme ned i størelse på vores filterkværn da vores behov ikke er det største til den side. jeg overvejer lidt om jeg skal købe mig en japansk Kalite Nice cut, og naturligvis en omformer fra 230v til 110v da den desværre ikke bliver bygges til europæisk standard (230v).
                        Last edited by Morten Müller; 23. September 2018, 20:49.

                        Comment

                        Working...
                        X