Ja, det måtte jo ske....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • dkduck
    Grøn bønne
    • Dec 2011
    • 47

    Ja, det måtte jo ske....

    Fruen som er vild med at dyrke sine egne planter fra grunden fra frø hun selv frembringer af alt muligt, hun har været i kaffe skabet!!!



    Må så godt nok se frem til om hun kan frembringe nogle planter og vil glæde mig til evt. at se nogle fine grønne blade :-)
    Der ligger også 3 små poser med vådt vat og nogle bønner i et lunt skab, så hun prøver 2 metoder til frembringelsen.


    Sent from my iPad using Tapatalk
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    [emoji23] haha jeg håber i har plads til en meget stor plante.... tror ikke lige DK er det mest oplagte sted ikke mindst quo vores afstand fra havoverfladen.

    Men meget friskt [emoji28]
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • scs
      Mellemristet
      • Apr 2016
      • 237

      #3
      Kan de grønne bønner egentlig spire? Efter alt behandling, vask, fermentering og tørring?
      _______________________________________________
      MK Vario - Rancilio Silvia
      Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
        Kan de grønne bønner egentlig spire? Efter alt behandling, vask, fermentering og tørring?
        Syntes også jeg har hørt et sted det er et problem
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • aero
          Mørkristet
          • Nov 2014
          • 466

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Syntes også jeg har hørt et sted det er et problem
          Det skulle være muligt, men svært. Jeg har forsøgt gennem snart 1 år med forskellige muligheder, senest har jeg haft dem til at ligge i vådt sand i snart 6 måneder uden resultat, og det var sågar bønner der skulle kunne spire...
          Hvis det lykkedes for hende er jeg meget nysgerrig ift hvordan det lykkedes.
          /Claus

          Espresso
          Oscar, Obel Mito M64

          Sort
          Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            In this episode we will be showing you how to grow coffee from seed, in containers, at your home!!! Growing your own coffee can be rewarding, but challenging...


            prøv den her
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Today I share how to germinate coffee beans. Coffee plants for sale: http://amzn.to/2oqkdjuThis is the type of heat mat I have used: http://amzn.to/2o7oIDwMy...
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • scs
                Mellemristet
                • Apr 2016
                • 237

                #8
                I den sidste her er der tale om friske bær.

                Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
                _______________________________________________
                MK Vario - Rancilio Silvia
                Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                Comment

                • dkduck
                  Grøn bønne
                  • Dec 2011
                  • 47

                  #9
                  Update

                  Cerado, 30 frø lagt, 2 kim kommet
                  Colombia, 30 frø lagt, 9 kim kommet
                  Skybury, 30 frø lagt, 1 kim kommet

                  Alt i alt indtil videre faktisk flot når man siger 1 kim ud af 100 frø.

                  Bliver udplantet i aften af fruen og så må vi vente indtil der forhåbentlig dukker nogle små planter op, der skal nok komme billeder :-)


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #10
                    Har du fat i at man skal bruge bønner som stadig er i "parchment" ? Det er en skal, som man fjerner før man rister bønnerne.

                    Hvis du skriver til en bønne-importør, har de sikkert noget liggende, som du ka få en håndfuld af ... Du kan også bare prøve at kontakte TCC eller Kontra ... nogen som handler direkte med kaffefarmene ... Det ka være de har noget liggende, du ka få lidt af.

                    Nå ja, ka være det lykkes med dem der har spiret allerede. Pøj pøj. Keep us updated. Jeg husker at en anden ebar-bruger havde held med at få en stueplante ud af det.
                    Last edited by Kaffe T; 23. May 2018, 10:01.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      De videoer var også mere for at vise hvad andre har gjort [emoji6]

                      Både fra frø til hel plante der er i stand til at give kaffe. Det virker dog som en temmelig besværlig process at få kaffe ud af det (kan heller ikke forstille mig det bliver synderlig meget eller synderlig godt pga. den manglende højde. ) Hvis man blot vil have en stueplante kan det være det er nemmere.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • dkduck
                        Grøn bønne
                        • Dec 2011
                        • 47

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                        Har du fat i at man skal bruge bønner som stadig er i "parchment" ? Det er en skal, som man fjerner før man rister bønnerne.

                        Hvis du skriver til en bønne-importør, har de sikkert noget liggende, som du ka få en håndfuld af ... Du kan også bare prøve at kontakte TCC eller Kontra ... nogen som handler direkte med kaffefarmene ... Det ka være de har noget liggende, du ka få lidt af.

                        Nå ja, ka være det lykkes med dem der har spiret allerede. Pøj pøj. Keep us updated. Jeg husker at en anden ebar-bruger havde held med at få en stueplante ud af det.
                        Parchment, det har jeg ikke hørt før, men tak for tippet :-)
                        Det skal prøves, helt sikkert, men det må nok blive næste sæsson, fruen har ikke mere plads....

                        Og ja skal nok holde jer opdateret og det er mest for sjov hun prøver og kan da være lidt sjov og få en stueplante ud af det og måske et par bønner om nogle år (hvis de overlever)

                        Måske lave en ristning og cupping ud af de 10 kg bønner vi ender med, ahhhh nok ikke :-0




                        Sent from my iPad using Tapatalk

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #13
                          Ikea kaffeplante



                          Click image for larger version

Name:	ikea kaffe plante.jpg
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	231374

                          Placering
                          Til indendørs brug.

                          Placeres lyst, men ikke i direkte sollys.

                          Temperatur
                          Min. temperatur 15°.

                          Vanding:
                          Vandes moderat.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          Working...
                          X