Lysristede bønner ved 230 i 12 min?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MadsHilde
    Mellemristet
    • Dec 2011
    • 287

    Lysristede bønner ved 230 i 12 min?

    Jeg rister i min ovn, hvilken er helt ny. Rister på en perforeret bakke normalt til pomfritter. Jeg satte ovnen på ca. 230° og lod bønnerne riste i 12 min. Resultatet er nogle meget lysristede bønner som mest af alt smager af te.
    Jeg tog dem ud da jeg synes de havde fået en fin farve, men efter de havde ligget lidt tid, kunne jeg godt se de var meget lyse. Hvad tænker I jeg skal gøre, skrue op for temperaturen eller give næste portion længere tid? Troede faktisk de 12 min ville være nok til en medium rist. Det drejer sig om økologiske bønner fra Mexico og Honduras.
    Niche Zero
    Bonavita elektronisk vægt
    Bonavita elkedel
    Aeropress
    V60
    Clever Dripper v2
    Chemex 3 og 6 cup
    Stempel 1l og 1 cup
    Bialetti Venus
    Guldfilter
    Philips Senseo mælkeskummer
  • aero
    Mørkristet
    • Nov 2014
    • 466

    #2
    Hørte eller så du dem knække inden du tog dem ud? Hvis nej, så ville jeg give dem længere og holde øje med dem imens. Som tommelfingerregel giver jeg bønner jeg ikke kender fx 230-240 grader indtil første knæk, skruer lidt ned, og giver dem ca. 20% mere tid efter første knæk, eller indtil jeg syntes de har en tilpas farve.
    Det kan være svært at høre knæk igennem ovn døren, men på nogen bønner er de meget tydelige, på andre kan du se de hopper/bevæger sig lidt ved første knæk.

    Du kan eventuelt tage en lille portion bønner ud løbende, notere tiden, og cuppe dem efterfølgende, og finde den du syntes er bedst.

    Forvarmer du for øvrigt ovnen eller bare i kold ovn? Ved kold ovn skal de have noget længere end hvis ovnen er opvarmet forinden.
    /Claus

    Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

    Sort
    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

    Comment

    • MadsHilde
      Mellemristet
      • Dec 2011
      • 287

      #3
      Jeg forvarmer ovnen. Lavede en ny batch i dag og gav dem 16 i stedet for 12 minutter. Det gav en meget flottere farve. Jeg holder normalt øje med knækkene. Er spændt på at smage dem i morgen og se om det er bedre. Mellemristet er noget mere min smag en lys. Jeg prøver at følge din metode næste gang, det lyder nogenlunde som jeg selv gør. Forstod bare ikke de blev så lyse denne gang i forhold til tiden. Måske varmede min gamle ovn mere end den viste på indstillingen, eller måske varmer min nye ovn mindre. Det er dog ens ovne.
      Niche Zero
      Bonavita elektronisk vægt
      Bonavita elkedel
      Aeropress
      V60
      Clever Dripper v2
      Chemex 3 og 6 cup
      Stempel 1l og 1 cup
      Bialetti Venus
      Guldfilter
      Philips Senseo mælkeskummer

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Det er meget få som rister kaffe efter total tid. Som Aero skriver er det afgørende at lytte efter knæk. Det er forskelligt fra bønne til bønne, hvor meget varme, der skal til at nå første knæk. Din ovn ka ha forskellige grader af gennemvarmning ... og så videre.

        Jeg har lagt mig i selen for at forklare det hele grundig i det her podcast afsnit - lige netop at riste i ovn: http://smagefter.dk/podcast/afsnit-4...a-ristegraden/
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        Working...
        X