Fem stjerner til Strandvejsristeriet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 293

    Fem stjerner til Strandvejsristeriet

    Jeg var med en kammerat på Louisiana i går, og så var det jo oplagt at tage på Strandvejsristeriet, som jeg længe gerne har villet prøve.

    Det startede godt: Solen skinnede og risteriet ligger hyggeligt indenfor Kronborgs slotsområde i en tidligere barak (tror jeg, at det er). Indenfor mødes man af en rolig og imødekommende atmosfære i et stort lyst lokale, hvor der i går var gang i ristningen. Der er en stor reol med masser af bryggeudstyr, filtre, og lækkerier som chokolade, lakrids, karamel og spiritus i luksusudgaver.

    Bag disken stod et imponerende udvalg af friskristet kaffe, og jeg fik en god snak om områder, riste- og bryggemetoder og personlige præferencer. Jeg bestilte en pose kenyanske og en pose guatemala'nske (?) bønner og fik foræret en lille prøve-pose columbianske bønner, da han mente at kunne overbevise mig om, at jeg godt kan lide deres Columbianer, selvom min præference er mere ovre i det afrikanske.

    Vi bestilte håndbryg til to, som han (jeg fik aldrig et navn, men flink fyr) besluttede sig for, skulle være deres Guatemala brygget på Kalita Wave. Fin rund og balanceret kaffe med en let krop og mundfølelse og diskrete nuancer. Umiddelbart vel-ristet og vel-ekstraheret.

    Desuden fik jeg mig et meget generøst stykke af en aldeles dekadent chokoladekage med bærmousse og min kammerat fik en chokoladeromkugle. Begge dele meget lækre!

    Jeg har brygget de columbianske bønner, jeg fik foræret, af tre omgange, og jeg må sige, at jeg er overbevist! Den har en rigtigt lækker krop og mundfylde, fin sødme med lækre smagsnuancer, som jeg er rigtigt dårlig til at beskrive, og så var den helt fri for den tunge og lidt beske eller bitre fornemmelse, som jeg normalt associerer med sydamerikanske kaffer. Meget lækker kaffe!
    Og så sidder jeg nu med første kop af den Kenyanske kaffe, som også er rigtigt lækker, med de typiske kendetegn fra en Kenyaner.

    Alt i alt en rigtigt god oplevelse i Helsingør!
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Fem stjerner til Strandvejsristeriet

    Fedt at høre og tak for anmeldelsen.

    Den bitre smag du associere med skyldtes bestemte sorter der oftes findes i syd og Mellemamerika, disse blev udviklet for at undgå forskellige kaffesygdomme og forbedre udbyttet.

    Eksempler på dem som giver den lidt ubehagelige bitterhed er Catimor, Catigua, Sarchimor som alle er videreudviklet fra bl.a. Timor (Hybrid mellem Robusta og Arabica).

    Der er selvf. mange flere, og idag undgår jeg så vidt mulig alle sorter der har gener fra Robusta, simpethen fordi jeg er temmelig bittersensitiv og je ikke håndtere den velkendte Robusta bitterhed og smag brændt gummi, aske og dets lige.
    Last edited by malling; 11. April 2018, 15:54.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Birk
      Mellemristet
      • Jul 2012
      • 263

      #3
      @malling - har du et link eller lign til en god overskuelig kaffestamtavle? Kunne være spændende at have
      ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
      masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Fem stjerner til Strandvejsristeriet

        Har kun set en detaljeret i fysisk form

        Men fandt denne;



        Har ikke lige kigget den igennem og set hvor rigtige oplysningerne er så tag det med forbehold.

        Ellers SCA

        Last edited by malling; 11. April 2018, 16:32.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        Working...
        X